BHBus.ba na Busworld 2025 – 5. dio

Busworld Europe 2025 koji je održan u belgijskom Briselu u period od 4. do 9. oktobra donio je mnogo novosti i premijera u autobuskoj industriji. Za danas smo odlučili da vam pokažemo i opišemo šta su nam to spremili proizvođači Alfabus, Bozankaya, Caetano, Castrosua, CRRC, Habas i Ikarus.

Alfabus tj. Alfabus Europa, kako su se predstavili, izložila je tri modela na baterije razvijena za evropsko tržište: E-City L12, E-City L06 i E-Intercity L13. Proizvođač ističe poboljšanja u dometu, energetskoj efikasnosti i udobnosti u vozilu, ali teško ćemo spoznati pravu istinu s obzirom da i nemaju nešto previše isporuka unutar EU. E-City L12 – Električni autobus dužine 12,3 metra, najčešće korišten za urbanu mobilnost, sa baterijama nove generacije kapaciteta 528,13 kWh nudi znatno veći domet u smislu kilometraže nego prethodna generacija. Kompaktni električni minibus E-City L06, dužine 6,5 metara, klase I, širine samo 2100 mm, sa baterijama kapaciteta 176 kWh, posebno je pogodan za historijske centre gradova i sa kapacitetom za prevoz do 36 putnika. Za kraj je ostavljen i najveći autobus na električni pogon, a radi se o međugradskom E-Intercity L13 modelu. Autobus je dužine 13,3 metra, ukupnog kapaciteta 63 putnika i baterijama nove generacije od 528,13 kWh.

Turski proizvođač električnih vozila Bozankaya se na Busworld predstavio sa jednim vozilom, model Lamis. Izloženo vozilo nije ponudilo puno detalja i informacija, osim da se radi o trolejbusu koji osim napajanja strujom posjeduje i bateriju koja mu omogućava dodatni domet u dijelu linije gdje nema nadzemnih vodova. Radi se o zglobnom niskopodnom vozilu sa četvera vrata i jako ugodnog dizajna. Vozilo je očigledno namjenjeno za isporuku gradskom operateru u rumunskom gradu Temšivar. Inače, ova kompanija je učestvovala i u tenderu za nabavku trolejbusa za Sarajevo, a u žižu interesovanja je došla i nedavno kada se ispostavilo da je isporučila preširoke tramvaje za GSP Beograd.

Sredinom septemba smo pisali da će Caetano predstaviti novu generaciju autobusa sa nultim emisijama, a upravo se to i desilo na Busworld 2025. Portugalci su imali prilično veliki štand na kojem su izložili tri vozila sa kojim su pokazali svu svoju ponudu. Izloženi su bili električni modeli e.City Gold dužine 8.5 metara i 12 metara te zglobni autobus dužine 18 metara sa pogonom na vodik. Interesantno je da je ovaj zglobni autobus bio izložen u BRT verziji (Bus Rapid Transit) s rasporedom visokog kapaciteta i vratima s obje strane kako bi se omogućio brz protok putnika na odvojenim hodnicima. Nova dizajnerska rješanja u izgledu vozila su se lijepo uklopila, a najavljen je nastavak saradnje sa CRRC-om i Toyotom. Veliko iznenađenje je predstsavljao i model e.Levante koji je urađen u kooperaciji sa Scanijom, ali o njemu ćemo više napisati kada budemo pisali o Scaniji, pošto ga je ona predstavila kao premijeru i novitet.

Castrosua iz Španije je došla sa prilično provjerenim “igračima” na ovogodišnji Busworld, ali je bilo i iznenađenja. Izložena su bila vozila za gradski, prigradski i međugradski prevoz – sva u električnim verzijama, a i sva sa različitim kooperacijama. Predstavljeni su električni prigradski autobus u kooperaciji sa BYD i Scanijom, a premijera je pripala električnom turističkom autobusu – Castrosua Hero, koji je urađen u kooperaciji sa Volvom. Za ovu priliku je iskorištena Volvo BZR električna šasija koja je predstavljena početkom 2024. godine, mada zadnja vrata ostavljaju pitanje da li je ovo pravi klasični turistički autobus. Također, tokom Busworlda je objavljeno da je Castrosua potpisala ugovor o saradnji sa još jednim partnerom – kineskim Yutongom, gdje će vjerovatno do izražaja doći Yutong električni pogon i baterije, a Castrosua će raditi nadogradnju karoserije.

CRRC je predstavio je raznoliku liniju proizvoda i otkrio dva nova potpuno električna autobusa serije EU, predstavljajući sveobuhvatna rješenja kompanije i napredne tehnologije u javnom prevozu koji koristi čistu energiju. Pod temom “Pionirska rješenja za zelenu mobilnost za održivu budućnost”, CRRC je predstavio širok spektar vozila – od minibusa za mikrocirkulaciju i mobilnih prodajnih vozila do premium turističkih autobusa i dvospratnih autobusa – demonstrirajući svoju sposobnost da zadovolji raznolike tržišne zahtjeve. Na štandu su se našli mali električni minibus EU07, kapaciteta 19 sjedećih putnika i dometa oko 300 km na jednom punjenju te troosovinski prigradski autobus EU15, čiji naziv otkriva dužinu vozila, a ima kapacitet za 53 sjedeća putnika i domet od oko 760 km prema SORT-1 testu.

Premium potpuno električni turistički autobus EU12C i potpuno električni dvospratni tranzitni autobus ED12 imali su svoju globalnu premijeru. Dizajniran za putovanja visoke klase, EU12C ima domet do 550 km sa jednim punjenjem i podrškom za ultra brzo punjenje te kapacitet od 45 putnika i mjesto za korisnike invalidskih kolica. Upravo taj prostor kao i činjenica da ima vrata koja ulaze u bočna stakla nas nije ubjedila da se radi o premium turističkom autobusu, ali je ipak tako oglašen. S druge strane, ED12 ima laganu karoseriju napravljenu od legure aluminijuma, ali zbog svoje izvedbe i visine od 4,39 metara nije za evropsko tržište. Prevozi do 126 putnika i pruža do 560 km gradskog dometa s jednim punjenjem, a opremljen je sigurnosnom arhitekturom baterije s 10 slojeva kako bi se osigurala visoka pouzdanost i sigurnost.

Za razliku od IAA sajma, gdje su se predstavili sa tri vozila, na Busworldu je tursku Habas predstavio dva vozila – ComfortCity–H2 and Alfa-City. Oba modela su već viđena na IAA sajmu, ali da ponovimo da se radi o vozilima sa pogonom na vodik odnoso na struju. Habas ComfortCity-H2 je gradski solo autobus koji koisti vodik kao pogonsko gorivo. U skladu sa trenutnim trendovima retrovizori su zamjenjeni kamerama, dok je kapacitet gorivih ćelija 35 kg. Kada govorimo o kapacitetu, vozilo može da primi 90 putnika (26 sjedećih i 64 stajaćih). Manji model na struju je Alfa-City i dužine je 8.2 metara. Iz naziva se vidi da je vozilo za gradsku upotrebu gdje je manji kapacitet potreban i gdje su ulice nešto strmije i uže.

Legendarni Ikarus i dalje odbija da se preda, nego prati aktuelne trendove pa je na Busworld došao sa dva električna modela. Ikarus je u Briselu predstavio Ikarus 180e, potpuno električni zglobni autobus i električni midibus Ikarus 80e. Zglobni model je dužine 18,75 metara i prevozi do 126 putnika. Opremljen je CATL LFP baterijama od 563 ili 640 kWh, centralnim pogonskim sistemom sa PMS motorom hlađenim tečnošću i maksimalnom snagom od 350–375 kW. Autobus ima raspored vrata 2–2–2–2, 45 fiksnih sjedišta, 5 sklopivih sjedišta, 2 mjesta za invalidska kolica/dječija kolica i 126 mjesta za stajanje. Sve to isto, ali u znatno manjem kapacitetu ima i manji električni model 80e. Oba vozila su opremljena sigurnosnim sistemima i sistemima pomoći vozaču kao što su Mobileye 8 Connect, kamerama i sistemom za praćenje umora vozača.

Prethodni članci objavljeni sa Busworld 2025:
BHBus.ba na Busworld 2025 – 1. dio
BHBus.ba na Busworld 2025 – 2. dio
BHBus.ba na Busworld 2025 – 3. dio
BHBus.ba na Busworld 2025 – 4. dio

Share your love
Adnan Omerhodzic
Adnan Omerhodzic
Articles: 2296