Sve na jednom mjestu o autobusima, prevoznicima i linijama

Sve na jednom mjestu o autobusima, prevoznicima i linijama


Za deveti blok reportaže sa Busworld 2025 pripremili smo vam pravi mali internacionalni miks kojeg čine proizvođači Arthur, eBusco, Karsan, Marcopolo, Scania, TAM i Unvi.

Arthur je kandidat za najgore postavljeni štand na Busworld 2025. Jako mali štand na koji je autobus jedva stao, a zahvaljujući tome slikanje je bilo skoro nemoguća misija. I samo izloženo vozilo je već ranije viđeno i nije ništa novo i spektakularno ponudilo. Arthur H2 Bus 12 je gradski niskopodni autobus kojeg pokreće vodik. Vanjski izgled je 97% isti kao i na prethodnom Busworldu 2023, dok su veće izmjene vidljive u unutrašnjosti, prije svega vozačevog prostora. U nedostatku ostalih informacija, možemo istaći i da su štof sjedišta izmjenili u odnosu na prošli Busworld.

Iako smo mislili da se neće pojaviti na sajmu, holanski eBusco nas je demantovao. Uprkos svim finansijskim problemima, restrukturiranju kompanije, izmještanju proizvodnje i otkazivanjima narudžbi, eBusco je stigao i predstavio (doduše već nekoliko puta viđeni) model 3.0. Predstavljeni model je namjenjen za isporuku kompaniji De Lijn, a čekamo informacije i šta će biti sa ostalim preostalim zakazanim narudžbama. Kako god, model 3.0 je svojom konzistentnom laganom konstrukcijom (kompoziti umjesto čelika) postigao značajno poboljšanje performansi, posebno u pogledu dometa. Zato i reklamiranje da je vozilo teško samo 9.950 kg što se itekako odražava na performanse vozila.

Turski proizvođač vozila Karsan se odavno preorjentisao na alternativne pogone kao što su struja i vodik, a predvodnik su vala i autonomnih autobusa. Upravo se autonomni e-Atak mogao vidjeti kako prevozi putnike i zainteresirane ispred izložbenih hala u kojim su bili izloženi ostali modeli. Unutra se nalazio i još jedan autonomni električni e-Atak, ali i autonomni e-Jest. Treći predstavnik je bio već dokazani e-ATA sa Toyota pogonom na vodik, koji je posebno velik uspjeh imao na rumunskom tržištu.

Veliko osvježenje u autobuskoj industriji je donio brazilski proizvođač Marcopolo. Nakon što je prošlo izdanje Busworlda obilježio sa četveroosovinskim Paradiso G8 1800 DD modelom, ove godine je velika novost bila da se sa Volvom spremaju da napadnu i evropsko tržište. Bila su izložena dva modela i to Paradiso G8 1200 i Paradiso G8 1350. Paradiso G8 1350 je bio izložen u super luksuznoj izvedbi sa VIP foteljama koje osim priključaka za struju i maksimalni komfor imaju i opciju masaže. Jako interesantna opcija, ali za evropsko tržšite neisplativa. S druge strane Paradiso G8 1200 cilja da se na evropskom tržištu pojavi iduće godine pa je shodno tome bio i opremljen “evropski”.

Scania je za ovogodišnji Busworld imala zanimljiv pristup. Imala je jako atraktivan štand sa tri vozila, od kojih ni jedno nije 100% Scania. Na štandu su se našli autobusi rađeni u kooperaciji sa Irizarom, Caetanom i Higerom. Prvi od njih je bio – punog naziva – Scania Irizar i3 LE BEV, prigradski električni autobus na tri osovine koji nudi domet od 550 km. Ovaj Class II autobus ima dužinu 14,9 metara, dvoja dvokrilna vrata i kapacitet za 55 sjedećih putnika uz obavezan prostor za korisnike invalidskih kolica.

Pored njega je bio i Caetano e.Levante, električna izvedba dizelskog modela Levante. Pošto je ovaj model namjenjen isključivo tržištu Velike Britanije, tako je urađen i e.Levatne tj. sa volanom na desnom strani. Troosovinski autobus dužine 14,3 metra ima kapacitet do 57 putnika i reklamira se s dometom do 600 km. U opciji će biti i dvoosovinska verzija, a početak serijske proizvodnje se očekuje tokom iduće godine. Scania na svakom sajmu izloži i neku izvedbu turističkog autobusa Touring, rađen u kooperaciji sa Higerom. Nakon što je tokom Busworlda 2023 predstavljena kratka visokopodna izvedba od 10,9 metara, ove godine je bila izložena troosovinska Scania Touring na LBG/LNG gas. Taj pogon joj je i donio nagradu za održivi autobus 2025. u kategoriji autobusa. A govoreći o nagradama moramo spomenuti i da je Scania Irizar i6S Efficient PHEV, koja je bila i demo vozilo, dobitnik oznake izvrsnosti na dodjeli nagrada za vozila Busworld. Scania je predstavila i Super pogonski sklop sa 13-litarskim motorom koji se očekuje da će ispuniti nadolazeće Euro 7 norme.

TAM kakvog nas većina zna i poznaje sa ovim TAM-om koji je izlagao na Busworldu skoro da nema ništa zajedničko. Osim ta tri slova, naravno. Kinezi su iskoristili bivšeg giganta za ulazak na tržište, ali iskreno ne vidimo konkretne pomake i napredak. Barem ne na evropskom tržištu. Prvi autobus koji je bio izložen je bio autobus na vodik rađen u kooperaciji sa Hyundaijem. Interesantno je da je ovaj isti autobus Hyundai izlagao kao svoj na Mobility Move 2025 sajmu u aprilu u Berlinu, da bi na jesen isti bus bio izložen na TAM-ovom štandu. Zanimljivo je autobus ima sposobnost rada s vodikom pod pritiskom od 350 i 700 bara, a predstavljeni model je u radu u bečkom Wiener Linien.

Drugi autobus je bio VERO E12 model – inovativan električni autobus dizajniran za urbani gradski prevoz. Opremljen snažnom baterijom od 422,9 kWh, VERO E12 pruža impresivan domet vožnje do 310 km s jednim punjenjem. S ukupnim kapacitetom putnika od 62, ovaj autobus pruža udobna sjedišta i dovoljno prostora za putnike. Treće vozilo je bilo također iz serije VERO, ali namjenjen za aerodromske operacije, a sudeći prema natpisu vozilo se koristi ili će se koristiti na aerodromu Algero na Sardiniji.

Za kraj nam je ostao i španski proizvođač vozila Unvi, koji je poznat po mnogim saradnjama i prije svega po dvospratnim autobusima. Međutim, za ovaj Busworld se odlučio da izloži samo jedno vozilo i to – Unvi C26 concept bus. Unvi, koji ove godine slavi 30. godišnjicu, predstavio je ikoničan, inovativan i atraktivan dizajn svog novog laganog gradskog autobusa C26. Ovim avangardnim konceptom, Unvi je predstavio dizajn enterijera koji čak i običnu gradsku vožnju pretvara u iskustvo. Neki su ovaj Unvijev autobus opisali kao inovativan pristup koji bi mogao učiniti javni prevoz privlačnijim ljudima koji trenutno koriste automobile. Možda i jest inovativan, ali se mora priznati da su ideju za ratkape “pokupili” od Van Hoola, što i nije baš inovativno. Također, ostaje nejasan zadnji dio bez stakla i kako će to proći evropske direktive homologacije, ali treba napomenuti da se radi o konceptu koji će sigurno doživjeti još mnogo promjena i prilagodbi.
Prethodni članci objavljeni sa Busworld 2025:
– BHBus.ba na Busworld 2025 – 1. dio
– BHBus.ba na Busworld 2025 – 2. dio
– BHBus.ba na Busworld 2025 – 3. dio
– BHBus.ba na Busworld 2025 – 4. dio
– BHBus.ba na Busworld 2025 – 5. dio
– BHBus.ba na Busworld 2025 – 6. dio
– BHBus.ba na Busworld 2025 – 7. dio
– BHBus.ba na Busworld 2025 – 8. dio



































































































