Sve na jednom mjestu o autobusima, prevoznicima i linijama
Ukrajinski napušteni gigant: Kijevska autobuska garaža broj 7
Na istočnom periferiji ukrajinske prestolnice, gdje se u bujnoj borovoj šumi nalazi gradsko naselje Darnytsa, nalazi se skriveni relikt Sovjetskog Saveza koji se nekad smatrao najinovativnijom strukturom ove vrste. Odozgo, glavna zgrada u obliku diska nalikuje džinovskom letećem tanjiru – možda čak i vozilu iz “Star Treka” – koji je načinio hitno slijetanje usred gradskog naselja u Kijevu.
Ovo je ipak Autobuska garaža broj 7. Da, tačno je – samo autobuska garaža. Jer kad kada govorimo o sovjetskoj eri, samo najbolja, eksperimentalna arhitektura bila je dovoljno dobra za izgradnju spomenika svakodnevnog življenja.
Garaža je otvorena 1973. godine i bila je važno središte za međunarodne, domaće i autobusne gradske linije u Kijevu, gdje je svakodnevno radilo oko 1400 zaposlenih i 400 autobusa. Neobičan dizajn djelo je moskovskog dizajnera navedenog kao V. Zinkević. Struktura u obliku diska, poznata kao “cirkus”, bila je jedina takve vrste u cijelom Sovjetskom Savezu.
Ova značajka ne samo da je vozilima pružila utočište od oštrih ukrajinskih zima, već je i pomogla pri lakšem održavanju vozila, jer su se u blizini nalazile radionice za popravak. Zaposleni koji su u to vrijeme radili kažu da je zgrada bila sigurna. “Izgradnja je trajala osam godina”, izjavio je za CNN Travel jedan bivši dugogodišnji član osoblja, koji je tražio da ga ne imenuju. “To je u to vrijeme bio najljepši autobuski park u Ukrajini i Evropi. Radili smo na međunarodnim linijama do Čehoslovačke, Moldavije, Njemačke i Poljske.”
Oleg Totskiy, osnivač kijevske Live view zajednice i zvijezda ukrajinskog urbanog istraživanja ili urbex pokreta, kaže da ga je “cirkus” najviše dojmio i da se istinska veličina ove strukture ne može osjetiti izvana. Prema Totskom, Autobuska garaža broj 7 bila je jedinstvena i sa inženjerskog stanovišta zbog upotrebe visećih konstrukcija. Više od 180 čeličnih kablova pričvršćuje krov koji je sličan vrhu gljive i da ga nosi samo jedan potporni stub.
Ova garaža je odigrala svoju ulogu u nuklearnoj katastrofi u Černobilu u aprilu 1986. godine, kada je oko 70 autobusa koji su tamo bili stacionirani pripremljeno za masovnu evakuaciju stanovnika Pripjata, grada koji je najbliži nuklearnoj elektrani. Prema riječima jednog bivšeg radnika, neka od vozila nisu se vratila nakon napuštanja u zoni isključenja u Černobilu, jer su apsorbirali previše zračenja. Ostali su ponovo ušli u službu nakon podvrgavanja dekontaminaciji.
Nažalost, raspad Sovjetskog Saveza 1991. godine pokazao se kao početak kraja za garažu broj 7. Isprva su sve međunarodne linije otkazane. Zatim je uslijedila ekonomska kriza u Ukrajini, koja je trajala veći dio 90-ih i značila je nedostatak novca koji bi zamijenio sve starije i starije autobuse. Garaža je nekako radila, ali domaće su linije zaustavljene 2005. godine, što je rezultiralo velikim padom prometa u zgradi. Međutim, garaža broj 7 nije se potpuno zatvorila sve do 2015. godine.
Danas se njegov krov čini istrošen i zanemaren, a iz njega rastu brojna stabla i ostalo korjenje. Unutra, zahrđali dijelovi autobusa i korov ispunjavaju džinovsku komoru koja je jednom brujala od buke motora. Iako je priroda očito uzela svoj danak, autobuska garaža ostaje jedan od najimpresivnijih primjera sovjetskog modernizma. Iako je impresivan prizor iz većine uglova, Autobuska stanica 7 posebno zadivljuje kada se posmatra sa visine. 16. sprat stambene kuće nasuprot pruža savršen pogled na ovu inovativnu strukturu koja je nekad sjala u svom sjaju.
Opsesija Sovjetskog Saveza svemirom je dosegla vrhunac zahvaljujući Juri Gagarinu koji je postao prvi čovjek koji je putovao izvan naše atmosfere 1961. godine, a autor Stanislaw Lem iste godine objavio svoj znanstvenofantastični roman “Solaris”. Tako su svi u Sovjetskom Savezu poslati zaluđeni svemirom i svemirskim dizajnom. Tada mnogi sovjetski gradovi postaju mjesta u kojima niču ogromne betonske građevine. Te su građevine bile izraz ukrajinske „gigantomanije“, pri čemu je Kijev postao jedan od najpopularnijih gradova za arhitektonske eksperimente dizajnera iz ere kosmonauta. Kao rezultat, Autobuska garaža broj 7 samo je jedna od desetaka modernističkih zgrada koje se ovdje mogu naći.
Na krovu nekadašnjeg Instituta za naučno-tehničku stručnost i informacije nalazi se doslovno leteći tanjir, dok je neobično oblikovani hotel Salute nazvan “granatom”. Iako hotel Salute još uvijek ima relativno svijetlu budućnost, Autobuska garaža broj 7 polako propada do uništenja. Nekada mjesto na kojem su se okupljali autobusi, sad je postalo nešto poput gradskog autobuskog groblja. Bezbrojna vozila LAZ, Volvo i Ikarus, mnoga u polu-uništenom, raspadnutom stanju, mogu se vidjeti kako svečano čekaju rashod. Da je franšiza “Transformatori” bila stvarna, ovo bi bilo mjesto na kojem će Autoboti i Deceptikoni otići umrijeti.
U 2018. godini došlo je do kratkog pomaka i nade za bolje sutra, kada je pokrenuta peticija kojom se traži da Kijevsko gradsko vijeće napušteni autobuski park pretvori u muzej javnog prevoza. Međutim, iako se skupilo kupljeno potrebnih 10.000 potpisa, zvaničnici su peticiju dočekali sa šutnjom. “Muzej je odlična ideja za ovu zgradu”, kazao je Totskiy. “Ali cijela struktura je u očajnom stanju i bez rezultata ispitivanja teško je reći može li se uopće spasiti.” Nažalost, čini se da je sve izgubljeno pošto je peticija doživjela poraz.
Autobuska garaža broj 7 neočekivano se našla u centru pažnje 2018. godine, kada je popularni južnokorejski dječački bend NCT U u njoj snimio muzički video. Više od 80 miliona ljudi pogledalo je snimak, ali napušteni objekat, koji se često koristi kao modernistička kijevska pozadina, ipak nije izazvao toliko pažnje da se pokrenje njegova rehabilitacija. Kako stabla na krovu rastu, šanse za urušavanje cijele zgrade se povećavaju.
Očuvanje sovjetske baštine prilično je kontroverzna tema u zemlji koja je stradala tokom komunističke vladavine. Nisu zaboravljene glad, deportacije, Černobil, represije i totalitarizmi, a ove modernističke zgrade služe samo kao snažni podsjetnik na tragičnu prošlost. Neki se bijesno bore kako bi uklonili sve tragove ovih zgrada, drugi brane kulturni značaj takve modernističke baštine, dok ostali – i eventualno najveća skupina – jednostavno nisu upoznati s tim pitanjem.
To znači da će Autobuska garaža broj 7 vjerovatno biti ostavljena da tiho istruhne i ostaje nepoznanica mnogim stanovnicima zemlje u kojoj je nekada aktivno radila. Kad se krov konačno sruši, sa sobom će odnijeti svoja romantična retro sanjarenja o istraživanju prigradskog svemira.