Sve na jednom mjestu o autobusima, prevoznicima i linijama
Minibus of the Year 2025 je Tremonia CITY 75 ELECTRIC
Četvrti pobjednik prestižnog međunarodnog natjecanja u konkurenciji minibuseva je Tremonia CITY 75 ELECTRIC, nakon što su prethodno titule osvojili Iveco Daily Tourys (2017.), Mercedes Sprinter City 75 (2019.) i Car-bus.net Shaula (2023.). Nagradu Minibus godine 2025. dodijelio je žiri nakon što su njegovi članovi, stručni novinari, tokom tri dana u jakoj konkurenciji sa šest kandidata tradicionalno kao vozači i putnici obavili testiranje u Madridu, uoči otvaranja sajma autobusa FIAA 2024.
Organizatori Minibus Euro Testa 2024 bili su španski časopis Autobuses y Autocares, izložbeni centar IFEMA, sajam FIAA i međunarodni žiri Bus&Coach of the year. Odabir žirija nakon testiranja nije bio lak, budući da je svaki minibus imao svoje kvalitete. Sva vozila testirana su na trasi dugoj oko 20 kilometara, u prirodnom gradskom radnom okruženju. Saobraćaj je bio umjeren do slab, što je omogućilo da se mirno testira dinamika vozila, te da se osjeti učinkovitost rekuperacije električnih minibuseva. Mnoštvo kružnih tokova i umjetnih izbočina duž trase bili su dobra provjera performansi ovjesa i kvalitete montaže. Nakon opsežnih rasprava i ocjenjivanja kvalitete sa stajališta vozača, putnika, prevoznika i utjecaja na okoliš, međunarodni žiri je glasovanjem odredio pobjednika, koji je ocijenjen kao najpotpuniji i najkvalitetniji na testu. Nagradu Minibus of the year 2025 predsjednik žirija Tom Terjessen uručio je Josi Prinzu, izvršnom i tehničkom direktoru tvrtke Tremonia Mobility GmbH.
Tremonia CITY 75 ELECTRIC, unatoč tome što je najduže vozilo na testu, zadovoljio je upravljivošću, ponašanjem na cesti, udobnosti, tihim radom električnog pogona, prostranosti i lakim pristupom. Iako široj javnosti zvuči relativno nepoznato, tvrtka Tremonia Mobility ima izuzetno ozbiljno iskustvo u proizvodnji minibuseva – gradskih, međugradskih i turističkih. Proizvođač sa sjedištem u Dortmundu zapravo je nasljednik bivšeg odjela Daimler Buses i EvoBus – Mercedes-Benz Sprinter Minibuses. Prije dvije godine njemački gigant odlučio je ovu proizvodnju prepustiti vanjskim saradnicima te je prodao svoju fabriku minibuseva u Dortmundu. Privatna tvrtka Tremonia Mobility, koja ju je kupila, nastavila je proizvodnju temeljenu na stečenom iskustvu od gotovo 40 godina, zadržavajući velik dio radnika i stručnjaka, te nastavila saradnju sa Mercedesom.
CITY 75 ELECTRIC temelji se na šasiji novog Mercedes Sprintera. Moglo bi se reći da je to električna verzija bivšeg Sprinter CITY 75 iz Dortmunda, no sličnosti tu prestaju. Jer, Tremonia minibus nije samo transformacija teretnog vozila u putničko vozilo, to je gradski minibus razvijen od nule. Minibus ne koristi električni pogonski sklop iz novog eSprintera, jer raspored baterija i motora u eSprinteru ne dopušta niskopodnu konfiguraciju potrebnu za gradski minibus, te bi njihovo premještanje poništilo fabričku garanciju Mercedesa. Zato Tremonia koristi električni pogon – baterije, motor i upravljanje energijom litavske tvrtke Elinta Motors.
Minibus je dugačak 8.468 mm, širok 2.080 mm i visok 2.920 mm. Međuosovinski razmak je 5.100 mm, a najveća dopuštena masa 7.000 kilograma. Elektromotor koji pokreće zadnje točkove ima snagu od 160 kilovata i najveći okretni moment od 1.250 njutnmetara. Baterija je kapaciteta 126 kilovat sati i napona 400 volta. AC punjenje se odvija na 13,2 kilovata, a istosmjerno – brzo punjenje – na 120 kilovata iz CCS priključka.
Kapacitet minibusa je 34 putnika. U zadnjem visokopodnom dijelu nalazi se 12 montiranih sjedišta, a u prednjem niskopodnom tri sklopiva sjedišta. Ulazna vrata su dvokrilna, a zadnja jednokrilna. Zadnji ovjes je pneumatski. Vozačko sjedište je udobno, s dobrom preglednošću, dinamika je na visokom nivou, rekuperacija učinkovita, ali nažalost njezin se stepen još ne prikazuje na ručicama stupa upravljača, već se bira s velikog senzorskog zaslona na središnjoj konzoli. Upravljivost minibusa je izvrsna, a čak i pri vožnji preko neravnina nema neuobičajenih zvukova u kabini.
Na testu u Madridu bilo je još pet vozila, od toga četiri električna – rumunski brend Aveuro, s modelom temeljenim na novom Mercedes eSprinteru, eUrban ZEROID, koji dolazi iz katalonske tvrtke Car-Bus.net, e-Minibus B6 francuskog proizvođača Bluebus, kojeg u Španjolskoj prodaje Indcar, te poznati i već popularni e-Centro turskog proizvođača Otokar. Mercedes Reform-S City mađarske tvrtke Inter Traction Electrics bio je jedini minibus na testu pokretan dobrom starom dizelskom tehnologijom.
izvor:www.prijevozi.hr