Sve na jednom mjestu o autobusima, prevoznicima i linijama
Mercedes Citaro: Bestseller slavi svoju srebrnu godišnjicu (II)
– Mercedes Citaro: Bestseller slavi svoju srebrnu godišnjicu (I)
Nakon prvog dijela o 25. rođendanu Mercedesovog modela Citaro, donosimo vam i drugi, završni, dio.
Program po mjeri: Citaro je jedan za sve
Pojam omnibus potječe iz latinskog i znači “za sve”. U tom smislu, Citaro je pravi omnibus. U početku je bio lansiran kao Citaro solo autobus i Citaro G zglobni autobus u klasičnim veličinama od oko 12 i 18 metara dužine. Samo godinu dana kasnije, međugradska varijanta Citaro Ü/GÜ dodana je s elegantno zaobljenim vjetrobranskim staklom sve do krova. Uslijedila je varijanta s uspravnim motorom.
Godine 2005. su se na pozornici pojavili i Citaro LE/LE Ü s niskopodnim prednjim dijelom i visokim zadnjim dijelom, Citaro s upravljačem na desnoj strani i impresivni četveroosovinski zglobni autobus velikog kapaciteta CapaCity temeljen na Citaru. S dužinom od 19,5 metara, CapaCity je idealan i za veoma frekventne gradske linije i za specijalizirane BRT (Bus Rapid Transit) linije. Samo godinu dana kasnije, kompaktni i posebno okretni Citaro K, dužine samo 10,5 metara, upotpunjuje tadašnju ponudu.
Mercedes je ove modele prenio i u drugu generaciju Citara 2011. godine. Ubrzo nakon toga, impresivni, 21 metar dugi, četveroosovinski CapaCity L proširuje ponudu još jednom XXL varijantom. Uvodi se mnoštvo varijanti vrata i sjedišta kao i mnogobrojna posebna oprema. Rezultat je uvijek isti – Citaro po mjeri za svaku prevozničku kompaniju i pravi autobus u izvornom latinskom smislu riječi.
Izvanredna sigurnost: od disk kočnica do sustava pomoći pri skretanju
Najbolja moguća sigurnost uvijek je bila jedna od prednosti Citara. Od samog početka svoje karijere posjeduje disk kočnice na svim točkovima, sistem protiv blokiranja točkova i EBS elektro-pneumatski kočioni sistem – u to vrijeme revolucija s brzo reagirajućim, fino podesivim i stabilnim kočnicama. Funkcionalnu pouzdanost nudi FPS, prvi fleksibilno programabilni upravljački sklop sa CAN sabirnicom podataka u gradskim autobusima. FPS eliminira oko 3,6 kilometara kabela, 2700 priključaka i 400 pretežno elektromehaničkih funkcionalnih dijelova u svakom vozilu, a time i izvore pogreške.
Godine 2011. Mercedes je ponudio solo vozilo kao prvi gradski autobus s ESP elektroničkim programom stabilnosti. ATC (Articulation Turntable Controller) uređaj protiv loma zgloba uslijedit će za zglobni autobus u 2014. godini – kao standard u Citaro G, eCitaro G i CapaCity modelima. Danas Citaro u svim svojim varijacijama postavlja standarde sa sistemima pomoći pri skretanju Sideguard Assist i Preventive Brake Assist, prvoj aktivnoj pomoći pri kočenju za gradske autobuse. Fokus je na zaštiti ranjivih sudionika u saobraćaju – ključni aspekt u području njegove primjene.
Pasivna sigurnost Citara također je uzorna. Godine 1997. pojavio se dizajn s prstenastim okvirima. Oni čine lagani, ali jaki zaštitni kavez uključujući zaštitu od bočnog udara za putnike i vozača. Front Collision Guard – FCG slavi svoju premijeru u drugoj generaciji Citara. On štiti vozača u slučaju frontalnog sudara. U isto vrijeme, pojačani A0 stub već je u skladu s budućim propisima klatnih udara za autobuse i prostorom za preživljavanje u unutrašnjosti u slučaju prevrtanja prema budućim propisima ECE R 66/01. Vidljivost je sigurnost, zbog čega se druga generacija Citara može opcijski isporučiti s bi-ksenonskim prednjim svjetlima. U 2015. slijedi korak do ekskluzivnih integriranih LED glavnih svjetala.
Od 2020. godine pandemija COVID-19 postavit će potpuno drugačije zahtjeve za sigurnost vozača i putnika. Razvojni inženjeri Citara reagirali su brzo: potpuno ostakljena profesionalna sigurnosna vrata za vozača, sistemi filtera s antivirusnom funkcijom za Citaro sa i bez klima uređaja i opcijski dozatori za dezinfekciju smanjili su rizik od infekcije.
Posljednje, ali ne i najmanje važno, obuka vozača servisne marke Omniplus ključna je komponenta sveobuhvatnog koncepta sigurnosti. Pomaže u izbjegavanju nesreća i prikladnom vladanju u kriznim situacijama.
Izvanredna specijalna vozila: Jamliner i Future Bus
Niskopodni autobus Citaro čini stabilnu osnovu za brojna specijalna vozila. Ekstreman primjer pojavio se odmah na početku karijere. Godine 2000. Hannover je bio domaćin svjetske izložbe Expo 2000 i za koju je prevoznika kompanija Üstra naručila sto i jednog Citara s individualnom karoserijom i opremom. Dvije godine kasnije, vatrogasci u Münchenu dobili su dva sanitetska vozila velikog kapaciteta bazirana na Citaro Ü. Oni označavaju početak cijele serije vozila ove vrste. Vrhunac je uslijedio 2009. godine sa Citaro G, koji je korišten u Dubaiju i koji je čak ušao u Guinnessovu knjigu rekorda kao najveće vozilo hitne pomoći na svijetu.
Godine 2003. “Busbahn” u Mittweidi, Thüringen, izazvao je pravu pomutnju: atraktivno oslikan Citaro GÜ sa sjedalima za turističke autobuse postavljenim Vis-à-vis, stolovima, bistroom i toaletom u vozilu. U Hamburgu, nekadašnji linijski autobus služi kao “Jamliner”, pokretni studio za snimanje lokalnih mladih muzičkih bendova. Također u Hamburgu, Hamburger Hochbahn koristi prerađeni Citaro kao pokretni ormar. Namješten poput radnje odjećom, vozi do skladišta prevozničke kompanije gdje vozači Citara dobivaju svoje uniforme. Bilo da se radi o policijskim autobusima, mobilnim televizijskim studijima ili mobilnim energetskim savjetovalištem – Citaro je svestran. Nedavno je to dokazao u kombinaciji linijskog i spasilačkog autobusa u Potsdamu ili kao transportno vozilo za prevoz pacijenata s COVID-19.
Međutim, vrhunac brojnih specijalnih vozila temeljenih na Citaru nedvojbeno je Mercedes Future Bus sa CityPilotom. U 2016. godini dao je uzbudljiv pogled u budućnost gradskog prevoza autobusima. Future Bus se temelji na Citaru i vozi potpuno autonomno javnom cestom. Njegov interijer pokazuje da gradski autobusi mogu biti potpuno drugačije dizajnirani. Brojni elementi eksterijera mogu se pronaći dvije godine kasnije u novopredstavljenom potpuno električnom eCitaru.
Međunarodni uspjesi: u pogonu diljem svijeta
Naziv Citaro gotovo je sinonim za niskopodne gradske autobuse. Nije ni čudo s obzirom na njegov međunarodni uspjeh. Bilo u velikim evropskim gradovima, u Meksiku, u Istanbulu kao osnovici BRT sistema, u Ujedinjenim Arapskim Emiratima, u Singapuru, Japanu ili čak na otoku La Réunion u Indijskom okeanu – putnici mogu susresti Citaro u cijelom svijetu. Osim velikih javnih i privatnih prevoznika, i srednje velike autobuske kompanije također uvijek iznova biraju Citaro kao okosnicu svoje flote za gradski i međugradski prevoz.
Internacionalnost Citara također se odražava u njegovim obljetničkim modelima. Prva primopredaja Citara kupcima dogodila se 27. novembra 1997. u Hamburger Hochbahnu. Citaro broj 1000 stigao je u Südwestdeutsche Verkehrs-Aktiengesellschaft 2000. godine, 5000. Citaro koristi Postbus u Austriji, 10.000. je u Alsi u Španiji. Citaro broj 15.000 otišao je u Bergkvarabuss u Švedsku, broj 20.000 u Pflug- und Verkehrs GmbH u Böblingenu. Godine 2012. Linz Linien u Austriji pustio je u pogon Citaro broj 30.000, a Voyage Emile Weber u Luksemburgu preuzeo je isporuku 40.000. Citara. Broj od 50.000 Citara dosegao je CapaCity za Wiener Linien 2017. godine.
Brojne nagrade: višestruki Bus of the Year
Citaro je odličan autobus u pravom smislu te riječi, o čemu svjedoče brojne nagrade. Tokom 25 godina nekoliko je puta proglašavan Bus of the Year te je među ostalom dobio Dekra Environmental Award, Busworld Grand Award, EBUS Award i IBC Award. On praktički ima pretplatu na ETM nagradu “Najbolja gospodarska vozila”: Počevši od 1998., Citaro je u svojoj klasi osvojio više od 20 puta ovu godišnju javnu nagradu, posljednji put 2022., što se poklopilo s aktualnom srebrnom obljetnicom.
To je bila dosadašnja priča i historija Mercedesovog modela Citaro. Preporučujemo da pogledajte i drugi dio fotogalerije Citaro autobusa različitih generacija, izvedbi i pogona koji se nalaze u Bosni i Hercegovini.