Sve na jednom mjestu o autobusima, prevoznicima i linijama
Mercedes Citaro: Bestseller slavi svoju srebrnu godišnjicu (I)
Mercedes-Benz Citaro slavi 25 godina: prekretnice Daimler Busesovog najprodavanijeg gradskog autobusa
Mercedes Citaro obilježio je scenu gradskih autobusa kao nijedan drugi autobus. Bilo u prvoj ili drugoj generaciji, kao klasični solo ili zglobni autobus ili CapaCity autobus velikog kapaciteta, bez obzira da li s konvencionalnim ili pogonom na plin, kao hibrid ili danas kao potpuno električni eCitaro – Citaro niskopodni autobus neprestano se razvijao i uvijek je bio i još uvijek je uzor u svojoj klasi u pogledu ekološke prihvatljivosti, sigurnosti, udobnosti i jednostavnosti korištenja. Više od 60.000 Citara i eCitara u 25 godina čine ga uspješnim i svakim danom sve mnogobrojnijim. Svjetska premijera 1997. godine na UITP kongresu u Stuttgartu izazvala je pravu pomutnju: rijetko koji novi linijski autobus privukao je toliko pozornosti kao prototip na Svjetskom kongresu javnih prevoznika. Ovaj gradski autobus najavio je novo doba i od tada je vodeći u sigurnosti, udobnosti i ekološkoj kompatibilnosti. U međuvremenu kao eCitaro, ubrzava transformaciju e-mobilnosti u gradovima.
Godine 1997. su inženjeri i dizajneri upakirali inovativnu tehniku u elegantan i praktičan dizajn. Dosljedno stiliziran, od prednjih svjetala s bijelim pokazivačima smjerova, tipičnih za marku, pa do niskog vjetrobranskog stakla uokvirenog zakrivljenim A0 stubovima, integriranog zaslona koji prikazuje odredište. Veliki, kontinuirani bočni prozori sežu do krovnog profila. Ukratko: linijski autobus izlijevan iz jednog komada, koji i vizualno postavlja mjerilo u svojoj klasi.
U 2005. godini novo predstavljeni Citaro LE s niskim ulazom posjedovao je brojne promjene koje će u seriju u svim Citaro modelima ući u proljeće 2006. Uočljivo naličje s naznakom klasične rešetke hladnjaka u tradiciji je gradskih autobusa sa zvijezdom. Zakrivljene leće pokazivača smjerova pridonose prijateljskom izgledu. Uočljiva preinakana je i zadnji prozor u obliku slova V koji se proteže u krov.
Četveroosovinski zglobni autobus velikog kapaciteta Mercedes-Benz CapaCity, predstavljen 2005. godine također ima posebnu ulogu po pitanju izgleda pošto je direktno izveden iz Citara. Po izboru se njegov dizajn temelji na Citaru, no moguće mu je dati individualno oblikovano naličje u Metro-dizajnu.
Nakon više od 32.000 proizvedenih jedinica i jednog redizajna, 2011. godine stigla je druga generacija Citara. Zadržavši tipične A0 stupove, autobus dočekuje svoje putnike s prijateljskim osmijehom. Velika prednja svjetla u obliku badema i zaobljeni prednji kraj oduzimaju Citaru strogoću tipičnu za linijske autobuse.
S potpuno električnim eCitarom se 2018. godine priča nastavlja. Njegova izvanredna svojstva odgovaraju njegovom jednako izvanrednom dizajnu. Temelji se na studiji Future Bus predstavljenoj dvije godine ranije. Centralna tačka naličja je velika Mercedesova zvijezda s ukrasnim elementima s lijeve i desne strane. Oba su upuštena u crnu prednju ploču visokog sjaja, kao i pojedinačna LED prednja svjetla. Elegantno zakrivljeno vjetrobransko staklo preuzeto je iz međugradskog autobusa Citaro Ü. Sprijeda krov nosi u sredini gotovo lebdeći “otok”. Krovne konstrukcije eCitara skrivene su iza elegantnog uzvišenja. Otok je naznačen i pozadi. Poput drugih varijanti, elegantni eCitaro je pravi praktičar pošto je preuzeo istu strukturu od aktuelnog Citara.
Napredni pogon: od dizela s niskim emisijama do električnog pogona
Sa svojim ekološki prihvatljivim i ekonomičnim pogonom je Citaro od svog početka bio up-to-date, a uglavnom čak i ispred svog vremena. Na svjetskoj premijeri 1997. godine je radio na dizelski motor usklađen s emisijskim standardom Euro 2. Euro 3 je uslijedio 2001., a 2004. je Citaro već zadovoljio standard Euro 4 s tada novom SCR tehnologijom, što je tad bila prekretnica na putu do motora s unutrašnjim sagorijevanjem s niskim emisijama. Euro 5 je stigao 2006. godine, kao i predstavljanje dizelskih motora s filterima čestica. Godine 2012. Citaro je ponovno bio ispred svog vremena uvođenjem Euro 6 dizelskih motora. U godinama koje su uslijedile, razvoj kao što je Citaro hybrid, rekuperacijski modul za povrat energije ili elektrohidraulički “intelligent eco steering” dodatno su smanjili potrošnju goriva, a time i emisije. Naravno, u ponudi su bila vozila i na plinski CNG pogon u solo i zglobnoj izvedbi.
Nakon intenzivnog testiranja različitih alternativnih pogona u praksi, eCitaro je 2018. godine najavio prelazak na elektromobilnost. Sa svojom inovativnom tehnologijom baterija, koja se kontinuirano razvija, i upravljanjem toplinom postavlja standarde te je u međuvremenu preuzeo vodstvo u statistici registracije e-gradskih autobusa u Njemačkoj. Priča o uspjehu se nastavlja: eCitaro sa sljedećom generacijom baterija NMC3 i eCitaro s gorivnim člancima kao Range extenderom najavljeni su za blisku budućnost. To znači da e-gradski autobus može glatko zamijeniti motore s unutrašnjim sagorijevanjem.
Daimler Buses olakšava prelaz na elektromobilnost sa po mjeri krojenim paketima usluga i kursevima iz servisne marke Omniplus te s instalacijom kompletnih e-sistema. Kao generalni izvođač, Daimler Buses razvija i isporučuje kompletne e-sisteme po principu “ključ u ruke”, uključujući cjelokupnu infrastrukturu: eCitaro autobus, preuređenje i prenamjenu depoa, opremanje stanicama za punjenje, osiguranje napajanja električnom energijom i upravljanje punjenjem. Uprkos svoj složenosti, električna mobilnost s gradskim autobusima sve se više razvija u plug-and-play rješenje i pojednostavljuje transformaciju u mobilnost bez lokalnih emisija.
Uzoran kokpit: umjesno radno mjesto u svakoj generaciji
Vratimo se na predstavljanje prvog Citara 1997. godine. S gradskim autobusom, svoju je premijeru 1997. imao i novi, ergonomski oblikovani kokpit. Izvanredno: Upravljač se može namjestiti zajedno s instrumentnom pločom i savršeno se prilagođava individualnoj visini vozača koji ima koristi i od zasebne klimatizacije u kokpitu. Vozačeva vrata su opcijski dostupna s integriranom blagajnom.
Kokpit Citara druge generacije iz 2011. godine dokazuje da se dobre stvari mogu poboljšati. Vrata vozačevog radnog mjesta od tada nose okove na zadnjoj strani, a dostupna su i kao sigurnosna vozačeva vrata s različitim vrstama ostakljenja. Zahvaljujući povišenom položaju sjedenja, vozač je u nivou očiju s putnicima koji se ukrcavaju. Više prostora za koljena, informativni zaslon u boji, višenamjenski upravljač, više pretinaca za odlaganje i s većom zapreminom – Citaro kokpit je vrhunska klasa.
Ugodan putnički prostor: ovako funkcionalan i privlačan može biti gradski autobus
Tehnologija niskog poda prilagođena putnicima, svijetli putnički prostor s najboljim pogledom kroz visoke prozore, konzolno-vješana putnička sjedišta bez potpornih nogu koje smetaju, atraktivni rukohvati zakrivljeni u stranu i prema gore, potpuno ostakljene pregrade – ovo su bile i još uvijek su samo neke od glavnih prednosti novog Mercedes Citara iz perspektive njegovih putnika. Već 1997. godine klizna vrata s opcionalnim električnim pogonom ubrzavaju protok putnika na autobuskim stanicama. Konačno, po prvi put u niskopodnom autobusu, sistem grijanja i klimatizacije Citara sa ventilacijom kroz krovne kanale opslužuje putnike klimom sličnom onoj u turističkom autobusu.
Zajedno s faceliftom iz 2006. godine, Daimler Buses nadogradio je putnički prostor novim plafonskim pločama, svjetlosnim trakama i novim, lakšim sjedištima gradskog autobusa “City-Star Eco”. Karakterizira ga veći razmak sjedišta pri istoj pregradi sjedišta. Tapacirano sjedište “Inter Star Eco” koristi se u Citaru Ü u kojem je predviđen duži boravak. Obje verzije sjedišta izrađene su unutar kompanije.
Druga generacija Citara iz 2011. godine nastavlja razvoj u smjeru veće udobnosti putnika. Snažno osvjetljenje ulaznih i izlaznih prostora na vratima, krovna svjetla s efektom neizravne rasvjete i opcijska ambijentalna rasvjeta djeluju aktraktivno. Novi raspored rukohvata i perforirani plafon iznad središnjeg prolaza dodatno vizualno smiruju interijer.
Sa eCitarom uveden je generalni facelift interijera. Novi dizajn unutarnjeg krova sa kasetiranim plafonom iznad središnjeg prolaza i zakrivljenim krovnim krajevima posebno su upečatljivi. Tehnički moduli zaslužuju pozornost kao i poveznica između pojedinačnih kazetnih elemenata: oni povezuju unutrašnju rasvjetu i zvučnike unutar jednog elementa. Rasvjeta je sofisticirana: LED svjetlost se lomi na način da tehnički moduli promatraču djeluju kao homogena svjetlosna površina. Novost su i crne ploče na parapetima i prozorskim stupovima. Efekt: prozorski stupovi su vizualno manje istaknuti, a izgled bočnih zidova je smiren.
Toliko u prvom dijelu članka o 25. rođendanu Mercedesovog modela Citaro. Do objave drugog dijela članka, pogledajte fotogaleriju Citaro autobusa različitih generacija, izvedbi i pogona koji se nalaze u Bosni i Hercegovini.