Sve na jednom mjestu o autobusima, prevoznicima i linijama

Iveco Bus: Fabrika u francuskom Annonay slavi 100 godina inovacija i izvrsnosti u putničkom prevozu (II)

Ove godine obilježava se stogodišnjica Ivecove fabrike Annonay u Francuskoj, ključnog igrača u svom sektoru od svog osnivanja 1925. godine. Ova godišnjica je prilika da se istakne 100 godina izvrsnosti i pionirskih inovacija koje je uveo njen osnivač, Joseph Besset, i njegovi nasljednici u industriju putničkog prevoza. Nakon prvog dijela koji je objavljen jutros – Iveco Bus: Fabrika u francuskom Annonay slavi 100 godina inovacija i izvrsnosti u putničkom prevozu (I) – donosimo i drugi dio priče o ovoj fabrici…
Stručnost izvezena izvan francuskih granica
Decenijama se stručnost kompanije Annonay izvozila daleko izvan francuskih granica, demonstrirajući njenu sposobnost pružanja transportnih rješenja prilagođenih zahtjevima evropskog i međunarodnog tržišta.
1949: Kompanija je osigurala ugovor u Argentini za 200 autobusa Isobloc W251DH namijenjenih glavnom gradu Buenos Airesu.
1997: Saudijska kompanija Taseco naručila je 330 autobusa Iliade GTX za prijevoz zaposlenika naftne kompanije Aramco. Isporuke ovih specijalno konfigurisanih autobusa započele su u julu 1998. godine.
2014: Iveco Bus je isporučio 50 Citelis CNG autobusa Astani, Kazahstan, i postigao značajan uspjeh na Kavkazu isporukom 151 visokokvalitetnog Crealis CNG autobusa Bakuu, Azerbejdžan, u sklopu priprema za Evropske igre 2015. godine.
2017: Astana je obnovila svoje povjerenje u Iveco Bus narudžbom 210 Urbanway autobusa, čime je njena flota porasla na 570 Iveco autobusa. Obala Slonovače također je postala ključni partner, s ugovorom za 50 zglobnih Crealis BRT autobusa na prirodni plin, nakon čega je 2019. godine uslijedila narudžba za pedeset 18-metarskih Crealis NP autobusa.
Ovi primjeri pružaju uvid u međunarodni doseg Annonayeve stručnosti, koja se i dalje izvozi, predstavljajući između jedne trećine i polovine proizvodnje u posljednjih nekoliko godina, posebno s uvođenjem električnih autobusa.
Pregled vozila proizvedenih u Annonayu
Fabrika u Annonayu ima bogatu historiju proizvodnje autobusa s monogramima kao što su Besset, Isobloc, Saviem, Irisbus i Iveco: poznati brendovi koji predstavljaju različite periode u postojanju fabrike, odražavajući različite vlasnike i dioničare koji su se smjenjivali do danas pod zastavom Iveca.
1925. do 1951.: Joseph Besset proizvodio je karoserije autobusa prilagođene svim teškim šasijama tog vremena (brendova kao što su Berliet, Bernard, Chevrolet, Citroën, De Dion Bouton, Delahaye, Luc Court, Panhard, Renault, Rochet-Schneider, Saurer, Somua, Unic, itd.).
1938.: Uz proizvodnju karoserija na šasijama, Joseph Besset je lansirao revolucionarni Isobloc, prvi masovno proizvedeni evropski autobus sa samonosećom konstrukcijom i motorom pozadi.
1951-1958: Pod imenom SACA (Société d'Automobiles et Carrosseries d'Annonay), fabrika se fokusirala na proizvodnju vozila Floirat i Isobloc.
1958: Nakon pridruživanja Saviem grupi krajem 1956. godine, SACA je nastavila proizvodnju autobusa Renault R4192 (i njegovih gradskih derivata), a proizvodna linija je prebačena iz Boulogne-Billancourta u Annonay.

1959: Ujedinjena serija Z20 uključivala je ZF20 (ranije Floirat C 24 s motorom naprijed), ZR20 (ranije Renault R4192 s centralnim motorom) i ZI 20 (ranije Isobloc 655 DH s motorom pozadi).
1960: Nakon akvizicije aktivnosti s autobusima lidera na tržištu Chausson, tvornica je proizvodila ujedinjenu seriju Saviem-Chausson SC 1, SC 2, SC 3, SC 4 i SC 5 (modeli s parnim brojevima su gradski autobusi, modeli s neparnim brojevima su turistički autobusi). Proizvodnja modela Chausson SC 3 i SC 4 obustavljena je 1964. godine, ali je proizvodnja modela SC 5 srednjeg kapaciteta nastavljena do 1971. godine.
1964: Predstavljen na Sajmu automobila u Parizu, novi Saviem asortiman uključivao je model S 45 (ranije ZR 20), njegovu produženu verziju S 53 (novi model) i gradsku verziju S 105 (ranije SC 2). Sa MAN motorima, vozila su dobila imena S 45 GT, S 53 M i S 105 M. Serija S 45 je dva puta restilizovana, 1977. godine kao S 45 R, S 53 R i S 105 R, a 1987. godine kao S 45 RX, S 53 RX i S 105 RX. Godina 1993. označila je kraj proizvodnje legendarne “porodice S 45”, koja je, od prve verzije R4192, proizvedena u preko 35.000 jedinica u Annonayu, što predstavlja najveći industrijski uspjeh fabrike!
1965: Lansiranje “francuskog standardnog autobusa” SC 10, razvijenog u saradnji sa RATP-om i UTPUR-om (Unija javnog gradskog i regionalnog transporta), sa ukupno 11.004 proizvedenih jedinica do 1989. godine.
1969: Lansiranje turističkog autobusa E7, dostupnog u četiri dužine (duga E7 L, srednja E7 M, normalna E7 N i kratka E7 C). Njegova opsežno ostakljena karoserija i ravniji krov su u kontrastu sa prethodnim generacijama. Renault E7 je proizveden u 3.496 jedinica do 1983. godine.
1978: Fabrika je usvojila identitet Renault Véhicules Industriels.
1983: Lansiranje FR1, novog francuskog turističkog autobusa. Nudi se u tri dužine (10,617 m, 11,381 m i 11,995 m) i dvije visine. Model Grand Tourism, FR1 GTX, lansiran 1989. godine, okrunjen je za “Autobus godine” 1991. godine.
1991: Lansiranje međugradskog i prigradskog autobusa Tracer, nasljednika modela S45/S53. Doživio je značajan uspjeh u francuskim oružanim snagama. U proizvodnji je bio do 2001. godine, sa više od 5.400 proizvedenih jedinica.
1996: Lansiranje autobusa Iliade, koji nasljeduje FR1 u svim njegovim verzijama. Njegove tri opcije snage motora i različiti nivoi opreme i završne obrade omogućavaju mu da se prilagodi svim vrstama prijevoza: redovnom, regionalnom, povremenom i velikom putovanju.
1997: Premještanje proizvodne linije gradskih autobusa Agora (standardnih i zglobnih) iz Vénissieuxa u Annonay i lansiranje CNG verzije s motorom na prirodni plin.
1998: Lansiranje novog mješovitog/turističkog autobusa, Ares. U početku ponuđen u jednoj dužini od 12 metara, vozilo će kasnije biti dostupno u tri dodatne dužine: 10,6 m, 12,8 m i 15 m.
2003: Lansiranje Evadys HD. Svestrani autobus Evadys zadovoljavao je potrebe regionalnih ili nacionalnih ruta, shuttle usluga ili turističkih misija na srednje udaljenosti. Evadys H naslijedio je Iliade TE 2006. godine.
2005: Citelis naslijedio je Agoru. Dostupan u tri dužine: 10,8 metara, 12 metara i zglobnoj verziji od 18 metara. BRT verzija Crealisa upotpunila je asortiman.
Između 2007. i 2010. godine, Iveco Bus je proširio svoju ponudu visokoturističkih autobusa uvođenjem Magelysa, koji je naslijedio Iliade GTX. Dvije godine kasnije, 2009. godine, troosovinski Magelys HDH upotpunio je ponudu Grand Tourisme, a zatim i Magelys Pro 2010. godine, koji “profesionalizira vašu aktivnost”, zadovoljavajući nove potrebe segmenta izleta/turizma. Magelys je okrunjen za “Autobus godine 2016”.
2013: Fabrika je usvojila brend Iveco Bus. Serija gradskih autobusa Urbanway naslijedila je seriju Citelis u svim njenim verzijama (dizel, CNG, hibridni dizel-električni, kratki, standardni 12 m, i zglobni 18 m, Crealis BRT), ispunjavajući standarde emisije Euro 6.
2018: Crealis zglobni “In-Motion-Charging”, moderni trolejbus od 18 metara koji kombinuje dvožično napajanje sa skladištenjem energije u baterijama, upotpunio je ponudu Crealis. Proglašen je “Održivim autobusom godine 2019” u kategoriji gradskih vozila.
2022: Model GX 137 CNG ušao je u proizvodnju u Annonayu, a izvan Francuske se prodavao kao G-WAY.
2024: Modeli Urbanway i Crealis “MY 2024” u različitim energetskim verzijama integrirali su nove ADAS (Napredni sistemi pomoći vozaču) sisteme, a prvi modeli GX ELEC i E-WAY BEV sišli su s proizvodnih traka u Annonayu.
2025: Iveco E-WAY H2, autobus od 12 metara koji kombinira gorivne ćelije i baterijski paket, imao je svoje prve jedinice proizvedene u tvornici u Annonayu.
100. godina je iza fabrike Annonay, ali nema naznaka da će fabrika usporiti sa radom. Naprotiv, sa Iveco Bus ima nove i velike planove koji će se sprovoditi u godinama koje dolaze…