Sve na jednom mjestu o autobusima, prevoznicima i linijama
Iveco Bus: Fabrika u francuskom Annonay slavi 100 godina inovacija i izvrsnosti u putničkom prevozu (I)
Ove godine obilježava se stogodišnjica Ivecove fabrike Annonay u Francuskoj, ključnog igrača u svom sektoru od svog osnivanja 1925. godine. Ova godišnjica je prilika da se istakne 100 godina izvrsnosti i pionirskih inovacija koje je uveo njen osnivač, Joseph Besset, i njegovi nasljednici u industriju putničkog prevoza.
Danas, pod zastavom Iveco Busa, historijsko mjesto Annonay ostaje vodeći proizvođač rješenja za kolektivnu mobilnost u Evropi. Ove godine fabrika Annonay slavi svoju stogodišnjicu: sto godina historije koju su iskusili muškarci i žene čija je svakodnevna posvećenost pomogla u izgradnji snažne fabrike koja i danas postoji.
Od svog osnivanja 1925. godine, fabrika Annonay se etablirala kao ključni igrač u industriji putničkog prevoza. Sa više od 1.200 zaposlenih i 118.000 m² natkrivenog prostora posvećenog proizvodnji rješenja za mobilnost, ostaje u prvom planu, kontinuirano inovirajući kako bi zadovoljila današnje potrebe za mobilnošću.
Ova 100. godišnjica je ujedno i prilika da se osvrnemo na pionirske inovacije koje su uveli Joseph Besset i njegovi nasljednici. Ova originalna tehnička rješenja dovela su do lansiranja novih linija vozila, od kojih su neke stekle globalno priznanje i prevoze putnike decenijama.
Retrospektiva na 100 godina historije i kultne modele rođene u fabrici Annonay:
Annonay: Prestolnica francuskih autobusa od 1925. godine
Joseph BESSET (1890-1959) – Osnivač
Joseph Besset, rođen 1890. godine u Vanoscu, Ardèche, bio je industrijski proizvođač karoserija prepoznat kao pionir i otac modernih francuskih autobusa. Godine 1925. kupio je veliku parcelu zemlje na periferiji Annonaya i osnovao Société Anonyme des Etablissements Besset, naslijedivši Carrosserie Automobile Besset, prethodno osnovanu u centru grada. Kompanija se specijalizirala za karoserije autobusa izgrađene na šasijama velikih marki kamiona tog vremena. Godine 1938. revolucionirao je industriju predstavljajući prvi evropski autobus sa samonosećom konstrukcijom i motorom pozadi, nazvan Isobloc. Joseph Besset preminuo je 1959. godine. Danas njegovo naslijeđe živi, a njegova fabrika u Annonayu ostaje simbol inovacije i izvrsnosti u proizvodnji autobusa.
· Od Floirata do Iveco Busa
Tokom svog vijeka dugog postojanja, fabrika u Annonayu prošla je kroz nekoliko promjena vlasništva i strukture. Godine 1951. Sylvain Floirat je preuzeo fabriku i osnovao SACA (Société d'Automobiles et Carrosseries d'Annonay). Pet godina kasnije, 1956. godine, SACA je prodat Saviemu (Société Anonyme de Véhicules Industriels et d’Equipements Mécaniques, podružnica za teške kamione Régie Renault). Godine 1978., nakon spajanja Saviem i Berliet, osnovan je Renault Véhicules Industriels (R.V.I.). Godine 1999., Iveco i Renault V.I. udružili su snage kako bi razvili svoje poslovanje s autobusima, što je rezultiralo Irisbusom, drugim najvećim evropskim proizvođačem, koji je 2003. godine prešao u potpuno vlasništvo Iveca. Godine 2013., Iveco Bus, zamijenivši ime Iveco-Irisbus, postao je novi brend posvećen prevozu putnika, označavajući početak nove faze razvoja u okviru drugih međunarodnih aktivnosti Iveca.
· Lokacija Annonay danas
Pod zastavom Iveco Busa, historijska fabrika Annonay, posvećena održivoj mobilnosti, jedna je od dvije industrijske lokacije Iveco Grupe u Francuskoj. Nadovezujući se na svoje naslijeđe i jedinstvenu stručnost, Iveco Bus u Annonayu ostaje nacionalni lider u francuskoj autobuskoj industriji i vodeći proizvođač prevoza putnika u Evropi. Posvećena energetskoj tranziciji, tvornica proizvodi autobuse s niskom i nultom emisijom i sastavlja baterije. Kao najveći poslodavac u francuskoj regiji Ardèche, Iveco Bus se pozicionira kao pravi industrijski ekosistem, generirajući i direktna i indirektna radna mjesta i značajno doprinoseći industrijskoj izvrsnosti Francuske.
Osam ključnih tehnoloških prekretnica pionirske fabrike
· 1934. godina, nova tehnika proizvodnje: čelik zamjenjuje drvo
Mnogo prije mnogih svojih vršnjaka, Joseph Besset se odmaknuo od drvenih okvira naslijeđenih od karoserija konjskih zaprega u korist potpuno metalnih karoserija izrađenih od čeličnih profila sastavljenih elektrolučnim zavarivanjem. Autobusi proizvedeni u Annonayu tako su postali robusniji (povećavajući sigurnost), a istovremeno i lakši (povećavajući transportni kapacitet i osiguravajući veću profitabilnost).
· 1938. godina, revolucija: karoserija bez šasije i motor pozadi.
Napuštanjem tradicionalne “teške” šasije i postavljanjem motora pozadi, Joseph Besset je, na osnovu američke Garwood licence, razvio vozilo posebno za prevoz putnika – Isobloc – koje se definitivno udaljilo od dizajna “kamiona”. Ovu samonoseću konstrukciju kasnije su usvojili svi evropski proizvođači.
· 1947: ključni doprinos francuskoj mobilnosti
Izbjegavši uništenje tokom Drugog svjetskog rata, fabrika Annonay postala je prvo nacionalno postrojenje specijalizirano za izgradnju vozila javnog prevoza. Zapošljavala je 1.220 ljudi i proizvela 1.628 autobusa (od čega 1.037 vozila sa karoserijom i 591 Isobloc), tada osnovno prevozno sredstvo u poslijeratnoj Francuskoj dok se oporavljala od ruševina. Ovaj nivo proizvodnje nikada prije nije dostignut!
· 1983. godine, autobusi uronjeni u kataforeznu kupku!
Prilikom lansiranja modela Renault FR1, Annonay je otvorio prvu svjetsku instalaciju za zaštitu od korozije kataforeznim uranjanjem za proizvodnju autobusa, osiguravajući neviđenu izdržljivost i visoku vrijednost pri preprodaji.
· 1997. godine, Prirodni plin: alternativna energija koja premašuje službene standarde protiv zagađenja!
Fabrika se prilagodila ovom novom sektoru čistih goriva kako bi masovno proizvodila model Agora CNG. Prve isporuke otišle su u Lille, gdje se biogas proizveden u lokalnom postrojenju za prečišćavanje otpadnih voda koristio za proizvodnju metanskog goriva za gradsku autobusku mrežu. Prednosti: čist rad (manje zagađivača), tihi rad (smanjena buka, bez mirisa, bez dima) i ekološka održivost (lokalni obnovljivi izvori energije).
· 2005, BRT, inovativni koncept koji je razvio Irisbus
Proizveden u Annonayu pod nazivom Crealis (baziran na tehničkoj platformi Citelis), Bus Rapid Transit (BRT) kombinira atraktivan dizajn vozila s prilagodljivim karakteristikama, lakom integracijom u grad (namjenske trake), savršenom pristupačnošću, visokom udobnošću i učinkovitim informiranjem/komunikacijom putnika. Njegova unutrašnjost pruža ugodno, funkcionalno, šareno i svijetlo okruženje (optimizirano pristajanje na stanicu s optičkim navođenjem dostupno kao opcija). Ovo je predstavljalo industrijski izazov za smještaj mnoštva mogućih kombinacija “dizajna/opreme”!
· 2025, elektromobilnost za potpuno dekarbonizirani prevoz
Kao pionir u alternativnim rješenjima, fabrika integrira tehnologije električnog pogona i montaže baterija na svojim proizvodnim linijama. Gradski modeli E-WAY/GX ELEC i E-WAY H2/GX 337 H2 s gorivnim ćelijama, kao i šasije namijenjene drugoj fabrici grupe, proizvode se na licu mjesta. Ovi modeli nude inovativna i efikasna rješenja za ubrzanje urbane tranzicije prema ugljičnoj neutralnosti, postižući najbolju ravnotežu između autonomije i kapaciteta putnika.
Nastavak slijedi danas u popodnevnim satima…