BHBus Info: Uprkos blagom padu ipak jako solidna godina za autobuski sektor (I)

Share your love

Kao i svake godine, tako i ove donosimo presjek prethodne, 2023., u smislu uvezenih i po prvi put registrovanih autobusa u Bosni i Hercegovini. Naše istraživanje je obuhvatilo M2 i M3 autobuse te M2G – terenske autobuse.

U završnom članku prošle godine, prognozirali smo da će broj uvezenih vozila teško dostići cifru za 2022. godinu, a to je 432 vozila. Ovo je bio apsolutni rekord otkako se statistika broji, a to je od 2010. godine. Objasnili smo i što se za 2023. godinu očekuje pad uvoza vozila i bili smo u pravu pošto je 2023. godine ukupno registrovano 367 vozila iz gore navedenih kategorija, što predstavlja pad u odnosu na prošlu godinu od nekih 15%. Kao i prethodnih godina, ovu statistiku smo odlučili staviti u tri članka. Pa da krenemo redom i sa prvim dijelom.

JANUAR
U periodu 01.01. – 31.01.2023. broj pristiglih vozila u BiH je bio 22, što je solidan broj, pošto je u januaru 2021. taj broj bio 14, a u 2022. godini tek 10. Tuzla je upisala šest novih registracija, Brčko pet, dok su zapaženi bili još Banja Luka i Široki Brijeg sa po dvije. Mercedes je odnio tijesnu pobjednu 10:9 nad MAN-om, dok su po jednu registraciju upisali Iveco, Setra i Fiat. Kada govorimo o euro normi, bilo je izjednačeno između vozila sa Euro 4 i Euro 5 normom: 11:11, dok je zabrinjavajuće da nije bilo ni jedno vozilo sa motorom koji ispunjava Euro 6 norme ispušnih gasova. Dizelskih vozila je bilo 16, a ubilježena je i registracija šest vozila sa motorom na plin (CNG). Ovo ujedno znači da su u BiH stizali autobusi koji imaju godinu proizvodnje od 2006. do 2010. godine, što je također pomalo zabrinjavajuća činjenica. Najbrojnija su bila vozila koja su proizvedena 2009. godine – njih osam. Tokom januara nismo imali ni jedno novo registrovano, a januar smo upamtili i po registraciji pet Mercedes Citara u Brčkom za konzorcij Viena tour-Dinamik turs te registraciji šest MAN autobusa na CNG pogon u Tuzli za GIPS.

FEBRUAR
Februar, iako najkraći mjesec, imao je odličan rezultat od 39 vozila koja su registrovana po prvi put. Tuzla je ponovo bila najbolja sa 11 registracija, a pratili su je Sarajevo sa četiri i Banja Luka sa tri registracije. Mercedes je nastavio svoju dominaciju i u februaru sa 15 registracija, a iza je bio MAN sa devet, dok je Setra upotpunila odličan rezultat Daimler grupe sa pet registracija. Euro 5/EEV motore imalo je 18 vozila, a Euro 4 njih 11, dok smo u ovom mjesecu dobili i Euro 6 vozila i to njih 6. Zanimljivo je i da zahvaljujući isporuci trolejbusa za GRAS Sarajevo bilo registrovano i četiri električna vozila. Od 39 vozila, njih 26 je bilo sa dizelskim motorom dok ih je devet registrovano sa motorom na plin (CNG), uz već gore spomenute električne trolejbuse. Ovo znači da su u BiH stizali autobusi koji imaju godinu proizvodnje od 2006. do 2023. Godine, a istakla se 2010. godina sa 11 vozil. Ovaj mjesec smo ubilježili prva nova vozila u BiH, a to su bila četiri trolejbusa Belkommunmash Vitovt Max II 43300D. Februar možemo izdvojiti i po dolasku MAN Lion’s Coach R10 autobusa u kompaniju Transturist iz Tuzle.

MART
U periodu 01.03. – 31.03.2023. letvica je malo spala, pa je stiglo 33 vozila, ali predstavlja generalno povećanje za ovaj period jer je 2021. godine u martu stiglo samo 12, a prošle godine 28 vozila. Banja Luka se istakla ovaj mjesec sa šest registracija, a pratili su je Ljubuški i Tuzla  sa po tri. Mercedes je po treći put uzastopno zabilježio pobjedu u segmentu proizvođača sa 10 vozila, a odmah iza je bila njegova “sestra” Setra sa sedam. Na trećem mjestu se našao MAN sa šest registracija. Što se tiče Euro normi izdominirala su vozila sa Euro 5/EEV motorima – 15, dok je vozila sa Euro 4 motorima bilo 10, a sa Euro 6 samo pet. Ponovo, zahvaljujući trolejbusima bila su i tri električna vozila. To znači da su pored njih, dizelski motor imalo 28 vozila, a plinski (CNG) samo dva. Po treći put uzastopno imamo situaciju da su vozila u BiH stizala koja imaju najstariju godinu proizvodnje 2006. pa do 2023. Najbrojniji su bili autobusi sa godinom proizvodnje 2007. – ukupno sedam. U martu je registrovano ukupno četiri nova vozila i to jedan nov Mercedes Sprinter 517 u Mostaru te tri nova trolejbusa Belkommunmash Vitovt Max II 43300D  u Sarajevu. Za mart možemo istaći i registraciju Setre 417 GT-HD od strane kompanije Prevoz Vuković Kozarska Dubica/Prijedor, koja ima ukupni kapacitet od čak 66 sjedišta.

APRIL
Nastavilo se u dobrom ritmu i u aprilu o čemu svjedoči 40 novih registracija vozila. Zanimljivo je da nije bilo ubjedljivih brojki na registracijama, ali su se izdvojili Laktaši sa četiri te Sarajevo i Lopare sa po tri registracije. MAN je napokon dočekao da bude prvi i to sa devet registracija u odnosu na drugog Mercedesa koji je ubilježio osam. Treće mjesto su podijelile Setra i Temsa sa po pet registracija. Još jedna zanimljivost je i činjenica da su sva vozila, dakle njih 40, bila sa pogonom na dizel. Najviše – 21 – vozila je bilo sa  Euro 4 motorima, dok je vozila sa Euro 5/EEV motorima bilo 13 te samo pet sa Euro 6 motorima. April je bio baš zanimljiv mjesec pošto je i u ovom segmentu bilo jedno iznenađenje, a to je registracija vozila sa Euro 3 motorom. Ovo znači i da su registrovana vozila koja su proizvedena u periodu od 2003. – 2018., a istakla se 2009. godina sa devet vozila. Međutim, uprkos svim zanimljivostima, april nije imao ubilježenu registraciju ni jednog novog vozila, a kao highlight ovog mjeseca možemo istaći nabavke kompanije Ventura Travel Agency iz Travnika – Neoplan Citylinera N1218 HDL te Hare tours iz Sarajeva – MAN Lion’s Coach R07.

MAJ
Za period 01.05. – 31.05.2023. stiglo je 37 vozila što je prilično dobar rezultat. Najviše registracija je zabilježeno u Banja Luci – pet, dok su se istakli još i Sarajevo sa četiri i Zavidovići sa tri registracije. Mercedes je uspio vratiti prvo mjesto u proizvođačima sa devet registracija, drugi je bio MAN sa šest, a treća Setra sa pet registracija. 21 vozilo je bilo sa Euro 5/EEV motorom, 12 sa Euro 4 i samo četiri sa Euro 6 motorom. Od 37 vozila, njih 36 je sa pogonom na dizel te samo jedno sa pogonom na plin (CNG). Pristigla vozila su proizvedena u vremenskom periodu 2006. – 2023. godina, gdje se istakla 2007. godina sa šest vozila. Upisana su i dva nova vozila – Isuzu Novociti za Centrotrans Sarajevo, a istakle su se još i nabavke Neoplan Tourlinera od strane kompanije Hukić turs te tri Setre 415 UL za kompaniju Rale turs iz Banja Luke.

JUNI
Za juni se uvijek smatralo da je standardno dobar mjesec za registracije vozila koja su stizala u Bosnu i Hercegovinu, međutim 2023. godine juni je dobro podbacio. Za razliku od 2022. godine kada je stiglo 38 vozila, prošle godine je to bilo samo 14 vozila što predstavlja pad od 63%! Za juni možemo izdvojiti da je Zenica imala pet registracija, dok je Prijedor upisao dvije. Mercedes je bio dominantan sa sedam vozila, a pratili su ga MAN sa tri i Neoplan sa dva vozia. Kada govorimo o euro normama, bilo je izjednačeno između vozila sa Euro 4 i Euro 5/EEV motorima 4:4, dok je bilo još dva vozila sa Euro 6 motorom. Sva registrovana vozila su bila sa dizelskim pogonom. Raspon godina proizvodnje pristiglih vozila se kretao od 2007. do 2017. Na ovaj mali broj pristiglih vozila nije bilo realno očekivati registracije novih vozila, a možemo izdvojiti i ulazak u rad MAN Lion’s Coach R08 autobusa aktuelne generacije kod Vildan tours, koji je ujedno u prvi troosovinski autobus u historiji ove kompanije.

Sutra slijedi izvještaj za drugi dio godine, a vi do tada pogledajte i prvi dio galerije prinova koje su stigle u prošloj godini:

Share your love
Adnan Omerhodzic
Adnan Omerhodzic
Articles: 1841