Sve na jednom mjestu o autobusima, prevoznicima i linijama
BHBus Info: Pad broja kupljenih vozila, ali najbolja ikad godina za bh. prevoznike! (III)
Došli smo i do zadnjeg članka trilogije koja se tiče vozila koja su po prvi put registrovana u Bosni i Hercegovini tokom 2024. godine. Spomenuli smo da je naše istraživanje obuhvatilo M2 i M3 autobuse te M2G – terenske autobuse.
- BHBus Info: Pad broja kupljenih vozila, ali najbolja ikad godina za bh. prevoznike! (I)
- BHBus Info: Pad broja kupljenih vozila, ali najbolja ikad godina za bh. prevoznike! (II)
Kao što smo ranije spomenuli, prošla 2024. godina je bila ipak nešto slabija po broju vozila koja su po prvi put registrovana u BiH pošto ih je bilo 353. Prošle godine taj broj je bio 367 uvezenih i po prvi put registrovanih vozila, dok rekord drži 2022. godina koja je imala 432 vozila. Statistički, godina je bila loša, ali srećom u ovom slučaju brojevi su kao bikini – pokazuju sve, a ne otkrivaju ništa. To kažemo zato što iako je broj vozila na nivou 2015. i 2016. godine, rezultati većeg broja autobuskih kompanija u Bosni i Hercegovini je bio i više nego pozitivan. To znači da su kompanije koje se bave i redovnim linijama, ali i one koje se bave samo vanrednim linijama i turizmom imale najbolju godinu ikad po prihodima.
Prošla godina će ostati zapamćena i po čak 55 isporučenih novih vozila, što je najbolji rezultat ikad za Bosnu i Hercegovinu. Činjenica je da je veliki broj novih vozila bio iz asortimana Mercedes/Iveco/Fiat/Ford tj. segment 20 sjedišta, ali novo je novo. S obzirom da mi kao zemlja nismo veliko tržište za nova vozila, ovo je bitna stavka i rekord koji će se sigurno održati idućih nekoliko godina. Bosna i Hercegovina po strukturi i mogućnostima ovisi od uvoza polovnih vozila, a s obzirom na cijene i vremenski period isporuka novih vozila, mnoge kompanije ne žele da prodaju svoja starija vozila tako da je došlo do poremećenog lanca nabave, ali ipak rezultat od 55 novih vozila iz M2 i M3 kategorije je FANTASTIČAN!
Zbog detaljnijeg uvida u situaciju, spomenut ćemo karakteristike po prethodnim godinama i po broju vozila koja su registrovana po prvi put:
2010. – 224 vozila
2011. – 187 vozila
2012. – 234 vozila
2013. – 284 vozila
2014. – 312 vozila
2015. – 328 vozila
2016. – 401 vozila*
2017. – 428 vozila*
2018. – 423 vozila*
2019. – 379 vozila*
2020. – 163 vozila
2021. – 204 vozila
2022. – 432 vozila
2023. – 367 vozila
2024. – 353 vozila
*Naš izvještaj pokazuje manje, jer nisu uzimani u obzir terenski minibusi koji nisu imali posebnu kategoriju
Tekuća, 2025. godina, krenula prilično solidno i za prva tri mjeseca je uvezeno i registrovano preko 80 autobusa, što je pad u odnosu na zadnje dvije godine, ali ipak i to ima svoje opravdane razloge. To prije svega treba gledati u malom tržištu kao što je BiH i činjenici da su zadnje tri godine bilo jako dobre po broju uvezenih vozila. Kada govorimo o novim vozilima, start prva tri mjeseca ove godine pokazuje da je registrovano sedam novih vozila, što je solidan rezultat pošto je tokom 2022. godine u istom periodu registrovano osam novih vozila, a prošle godine 16, međutim teško je bilo očekivati da se ove godine u segmentu novih vozila mogu očekivati slični ili bolji rezultati nego prošle godine. Ove godine neće biti premašen rekord u segmentu novih vozila, ali će svakako prema najavama i očekivanjima biti jako dobra godina.
NeoMAN i Daimler Buses su krajem prošle i početkom ove godine imali problema u isporukama novih vozila, ali se sredinom godine očekuje stabilizacija tako da će rezultati ponovo biti dobri, posebno kada uzmemo u obzir malo tržište kao što je naše. Potražnje ima, ali imamo i faktore koji nam ne idu na ruku, a to je i dalje loša socio-ekonomska te politička situacija koja je od početka godine jako nestabilna. Nadamo se da se to neće odraziti na turističku sezonu, koja evo već počinje. Također tu je prisutan i odljev radno sposobnih, prije svega vozača i mehaničara, dok su cijene nafte, koja je bitna stavka, i dalje relativno visoke, ali je zadnjih par godina stabilna što je svakako plus. Da ne bude sve sjajno i bajno pobrinula se i Evropska unija koja je uvela famozno pravilo 90/180. Svi znate šta je, pa da ne gubimo vrijeme na objašnjavanje. Njime su direktno pogođeni i kamionski i autobuski sektor. Najavljuju se i veliki protesti, ali ponovo dolazi do izražaja loša politička situacija i nesposobnost naših političara da zaštite domaće prevoznike.
Tokom prošle godine najbolji mjesec je bio mart kada je stiglo 47 vozila, a najlošiji juni sa 11. To je i očekivano s obzirom da sezona počinje u maju, pa se do maja većina prevoznika osigura sa novi(ji)m vozilima, dok u junu već svi rade i kupovina te obnova voznih parkova nije toliko atraktivna. Vozila su stizala u 70 bh. gradova, što je malo povećanje u odnosu na prošlu godinu (67), ali manje u odnosu na rekordnu 2022. godinu (72). Najviše je bio istaknut mart, kada je stiglo i najviše vozila, pa su registracije zabilježene u 31 različitom gradu, a najslabiji je bio juni kada je 11 vozila registrovano u devet gradova. Najviše vozila je stiglo u Banja Luku (37), Sarajevo (33) i Tešanj (16), dok se tradicionalno i Tuzla držala dobro sa 14 vozila, a iznenadio je Čitluk sa 15 vozila. Rekorderi po broju registracija u jednom mjesecu su Sarajevo – april, sedam vozila – i Banja Luka – septembar, sedam vozila. Prošle godine nismo imali grad koji je ubilježio registracije svaki mjesec.
Učešće je uzelo 22 proizvođača vozila, što je jedan više nego godinu prije i identično kao 2022. godine. Ubjedljivo je najviše registrovano Mercedes vozila i to 131, što je čak više i u odnosu na prethodnu godinu (120 vozila). Pobjedu može zahvaliti i velikom broju Sprinter kombija kao i velikom broju Integro/Intouro autobusa koji su uvezeni kao polovna vozila, ali i odličnim rezultatima prodaje novog Tourisma. Na drugom mjestu je ostao pobjednik iz 2022. godine – MAN, sa skoro duplo manje vozila od Mercedesa – 71. Ovo je čak i lošiji rezultat u odnosu na 2023. godinu kada je imao 91 vozilo. Najviše različitih proizvođača smo imali registrovanih u augustu – 15, dok je najmanje, logično, bilo u januaru i to svega šest. Mercedes je ubilježio i najviše registracija u jednom mjesecu i to za dva mjeseca identičan rezultat – po 18 registracija je imao u julu i oktobru.
Starosna struktura vozila se donekle popravila, s obzirom da je zabranjen uvoz vozila sa Euro 3 motorima. I dalje pretežno dominiraju vozila iz 2008. – 2011. godine (posebno 2011. sa 41 vozilom). Ipak, lijepo je vidjeti da je u 2024. godini bili registrovano 52 vozila koja su proizvedena te iste godine. Kao što nismo imali ni jedan grad koji je imao svaki mjesec po bar jedno registrovano vozilo, tako nismo imali ni jednu godinu proizvodnje koja je ubilježila registraciju svaki mjesec. Najviše registrovanih vozila sa različitim godinama proizvodnje smo imali u martu– njih 15, dok smo najmanje imali u januaru i junu – osam. U aprilu smo imali čak 15 registracija vozila sa istom godinom proizvodnje, a posebno raduje činjenica da se radilo o kompletno novih vozilima i to njih 15. Naravno, preovladavaju vozila na dizelski pogon, a evidentan je pad broj vozila na plinski pogon (CNG), dok o električnim vozilima možemo trenutno samo sanjati. Interesantno je da smo imali i registraciju vozila kojem je upisano za pogon benzin/CNG.
Kada govorimo o euro normama, sve je prilično jasno – najbrojnija su vozila sa Euro 5/EEV motorima (169), a slijede ih Euro 6 (108) i Euro 4 (74) dok napokon nismo imali vozila sa Euro 3 motorima. Tokom 2025. godine se očekuje da Euro 6 vozila uzmu primat u ovom segmentu, ali se i dalje očekuje snažan broj Euro 4 vozila, prije svega zahvaljujući gradskim i prigradskim vozilima, pošto se nema ekonomske računice uzimati taj tip sa Euro 6 motorima zbog cijene i održavanja.
Već smo spomenuli više puta da što se tiče novih vozila, ovo je bila rekordna godina. Do sada je bila rekordna 2022. godine sa 51 novim vozilom, ali smo sada došli do broja 55. Od tog broja najprodavaniji brend je bio MAN sa 19 vozila, a pratio ga je Mercedes sa 16 vozila, ali ovdje vrijedi istaći da je od 16 vozila, njih čak devet bilo model Spritner, pa zaključak izvedite sami. Od ostalih vrijedi istaći Isuzu sa pet vozila te Setru sa četiri vozila. Najviše novih vozila je registrovano je u aprilu – 15, dok nije bio loš ni mart sa 10. Od 12 mjeseci prošle godine, samo septembar nije imao ni jedno novo registrovano vozilo što nije loš rezultat u globalu. Najviše novih vozila, čak 16, je stiglo ponovo u Sarajevo, baš kao i prethodne dvije godine. Vrijedi istaći da je po šest novih vozila stiglo u Tešanj i Zenicu, a tu je odmah iza u Tuzla sa pet novih vozila.
Još jedna godina je ispred nas, a jedno je sigurno – BHBus.ba će i dalje biti tu; pratićemo i dalje sve promjene, prinove, informacije i statistike!
U prilogu ispod možete pogledati i osnovne statističke pokazatelje na nivou godine: