Sve na jednom mjestu o autobusima, prevoznicima i linijama

Sve na jednom mjestu o autobusima, prevoznicima i linijama



Nakon što smo prošli Busworld posjetili po prvi put i donijeli vam niz članaka sa mnogo informacija i još više slika, ekipa portala i foruma BHBus.ba je posjetila i ovogodišnji Busworld 2025. Kao zvanični medijski partner iz Bosne i Hercegovine, ove godine smo po drugi posjetili najveći sajam autobusa na svijetu i sa ovim člankom počinjemo seriju članaka kako bismo vam prenijeli šta smo tamo zabilježili. Na ulazu nas je dočekalo malo neugodno iznenađenje, jer smo na zidu medijskih partnera bili predstavljeni kao predstavnici Velike Britanije, a Britanci pored nas kao predstavnici Bosne i Hercegovine, ali nam to nije pokvarilo cijelokupan ugođaj i uzbuđenje tokom nekoliko dana koje smo proveli u Briselu. Ovogodišnji serijal ćemo uraditi “random” bez dijeljenja na velike i male ili poznate ili nepoznate… Tako ćemo u ovom dijelu donijeti priče i slike sa štandova Irizara, MCV-a, Otokara i Yutonga.

Prvo ćemo da predstavimo vozila španskog proizvođača Irizar. Veliki štand je bio lijepo ukrašen, a sva vozila su bila u veseloj nijansi zelene boje što odražava i njihovu viziju – ekološki prihvatljiva vozila. Akcenat je bio na električnim vozilima, dok su dizelska vozila predstavljena sa unaprijeđenjima koja donose još veću uštedu na potrošnji goriva. Ovogodišnji Busworld je donio i dvije svjetske premijere: Irizar ie bus i Irizar i3 međugradski autobusa, a oba modela su naravno na električni pogon. Oba modela uključuju strukturna i materijalna poboljšanja koja smanjuju težinu, povećavaju kapacitet putnika i prtljaga te poboljšavaju energetsku efikasnost, s dometom do 450 km s jednim punjenjem. Dizajn također rješava problem pristupačnosti i udobnosti vozača kroz šira vrata, optimiziran protok putnika i neovisnu kontrolu klime.

Na štandu su se još mogli vidjeti i dva primjerka modela Irizar i6s Efficient (dvo i troosovinac) kao i prekrasni Irizar i8 troosovinski autobus. Iako u suštini nisu ponudili ništa novo, osim činjenice da su u skladu sa najnovijim GSR regulativama, svakako ih je bilo lijepo vidjeti u navedenoj boji i specifikaciji te da znamo da dizel još uvijek nije mrtav. Interesantno, na prošlom Busworldu su predstavljeni Irizar i6S Efficient Hydrogen i Irizar i6S Efficient LNG, vozila na vodik i prirodni plin, ali dvije godine kasnije nije bilo ni riječi o njima. Nezvanično smo čuli da se od projekta visokopodnog vozila na vodik odustalo zbog problema sa težinama i homologacijom, pošto bi se mogla uraditi kombinacija na tri osovine i svega 40tak sjedišta što nije rentabilno. Na Scania štandu se mogao vidjeti i troosovinski električni Irizar i3 LE Electric.

Egipatski proizvođač vozila MCV je imao zapažen nastup na ovogodišnjem sajmu. U Brisel je stigao kao potvrđeni Volvo partner za karoserije te činjenicom da je nedavno otvorio potpuno novi proizvodni pogon za Volvo električne autobuse za evropska tržišta. Također, za Busworld su ostavili i jednu premijeru, a to je model C127 FC Low Entry na vodik. Vozilo dužine 12,1 metara ima bruto težinu bez tereta od približno 14.000 kg, nudi sjedišta za 43 putnika i ukupni kapacitet do 79, ovisno o konfiguraciji vrata. Opremljen gorivnom ćelijom od 100 kW proizvođača Ballard i centralnim motorom od 410 kW proizvođača Voith (koji postaje Driventic), autobus prevozi oko 40 kg vodika pod pritiskom od 350 bara i ima bateriju od 100 kWh za podršku hibridnom radu.

Na štandu su bili još prisutni i standardni električni modeli – C 127 EV (predstavljen je model kompanije Rheingold Wuppertal) i nešto kraći C 107 EV model. Ponudu je zaokružio i turistički model MCV eVoTor, izgrađen na Volvo B8R šasiji i namjenjen za tržište Velike Britanije. Pošto je MCV postao uvaženi partner Volva, naravno nije moglo proći ni bez njegovih autobusa pa je na štandu bio prisutan i solo Volvo 7900 Electric, dok se ispred hala na izložbenom prostoru našlo mjesto i za jednog zglobnog autobusa Volvo 7900 Electric.

Nakon španskog i egipatskog predstavnika, red je došao i na jednog proizvođača autobusa iz Turske – Otokara. Štand im je spadao u red većih, iako nije bilo nikakvih spektakularnih premijera. Kao kod svih proizvođača naglasak je bio na električnim vozilima, a ukupno su predstavili sedam vozila. Na štandu su se našli e-Centro, Navigo U Giga, Ulyso, e-Kent, e-Territo, dok su dva autonomna prototipa autonomous e-Centro i autonomous e-Territo bili na izložbenom dijelu vani. Vrijedi istaći da je Navigo U Giga bio izložen u prigradsko-međugradskoj izvedbi što bi s obzirom na broj sjedišta mogla biti zanimljiva opcija. Novitet je bio i predstavljeni e-Kent, ukupne dužine 10.9 metara, dok je e-Territo dobitnik ovogodišnje Nagrade za ekologiju.

Red bi bio da se u prvom članku spomene i jedan predstavnik Kine, kao zemlje koja proizvodi najviše autobusa na svijetu na godišnjem nivou. Prvi kineski predstavnik kojeg ćemo da predstavimo sa ovogodišnjeg Busworlda je možda ujedno i najozbiljniji iz ove zemlje, a to je Yutong. Inetresantno je da je ove godine Yutong na sajmu izložio četiri vozila na štandu plus jedno na vanjskom dijelu te da je ukupno dobio tri nagrade što svjedoči o njihovoj ozbiljnosti za EU tržište. Na štandu su se našli turistički troosovinski električni autobus Yutong T14E, međugradski električni IC12E – koji je premijerno predstavljen te dva električna gradska autobusa – solo Yutong U12 i troosovinac Yutong U15. Vani je bio izložen dvoosovinski dvospratni autobus U11DD namjenjen za tržište velike britanije, dok su za test vožnje bili dostupni IC12E i T14E. Kao i prošli put vladalo je veliko interesovanje za njihova vozila i tehnologije o čemu svjedoči broj ljudi na štandu te da se dolazilo teško do “čistih slika” njihovih izloženih vozila. Interesovanje je bilo toliko da su čak i neki naši autobuski prevoznici viđeni u razgovorima sa ljudima iz Yutonga, ali ćemo vidjeti da li će ti razgovori uroditi i plodom.































































































