E-mobilnost u Modeni znači samo jedno: trolejbus!

Modena u italijanskoj regiji Emilia-Romangna mnogima je poznata kao dom osnivača marke sportskih automobila Ferrari, sa glavnim proizvodnim pogonom u obližnjem Maranellu. Historijski centar grada sa impresivnom Palazzo Ducale i katedralom je turističko odredište za brojne posjetitelje.

SETA – Società Emiliana Transporti Autofiloviari SpA – organizuje javni prevoz za 185.000 stanovnika grada i još nekoliko u okolini. Već njegovo ime ukazuje da su ovdje stvari “električne”, jer je riječ filobus talijanski izraz za trolejbuse. Oni ovdje rade već 74 godine, jer je novo prevozno sredstvo postepeno zamijenilo tramvaj. Šezdesetih i sedamdesetih godina mreža je smanjena, dizel autobusi su se činili jeftinijim i samim tim i prvim (transportnim) sredstvom izbora. Ali dvije linije su opstale i 1986. godine, nakon mnogo godina, konačno su stigla nova vozila, a krajem devedesetih počela je temeljna modernizacija koja je rezultirala nabavkom niskopodnih vozila i otvaranjem novih linija.

Danas su ove linije elektrificirane:
– 6: Chinici – Viale Vitorio Veneto – Autostazione
– 7: Gramsci – Stazione FS – Autostazione – Via Emilia Centro – Gottardi
– 11N: Sant’Anna – Stazione FS11 – Via Emilia Centro – Autostazione
– 11S: Stazione Fs – Via Emilia Centro – Autostazione – Zodiaco

Međutim, linijom 6 trenutno upravljaju autobusi na CNG, koji čine veliki dio preostalog voznog parka SETA-e, zbog obnove trafostanice. Već neko vrijeme linija 11 je podijeljena na dvije dionice koje se preklapaju u centru grada – djelimične linije 11N i 11S. Za to je zaslužno zatvaranje dijela trase u historijskom centru grada (Corso Duomo), koje su zatražili političari, a zbog toga je i linija 7 morala promijeniti trasu. Međutim, to bi se moglo ponovo promijeniti nakon sljedećih regionalnih izbora u junu ove godine. Inače, mirni, lokalni trolejbusi bez emisija su jedini kojima je dozvoljeno da putuju kroz stari grad, gdje također vrijede razna ograničenja privatnog prevoza. Električni transport ovdje može u potpunosti iskoristiti svoje prednosti.

U slučaju neophodnih odstupanja, npr. zbog građevinskih radova, trolejbusi koji su nedavno nabavljeni sa dodatnim baterijama mogu bez problema da rade na pojedinim dionicama. Još dva takva vozila upravo je isporučio poljski proizvođač Solaris Bus & Coach. Od 2020. godine njih osam je dio voznog parka, koji inače čini sedam dvoosovinskih Neoplan/Viseon vozila napravljenih u periodu 2008.-2012. godina i sedam od deset zglobnih trolejbusa MAN Bassotto/Autodromo/Kiepe proizvedenih 1999. godine. Tri vozila iz serije su već van upotrebe, od kojih je jedan u međuvremenu rashodovan.

Trenutni trolejbuski vozni park:
gbr 01-05 Neoplan N6216/Vossloh-Kiepe, napravljeni 2008-9.
gbr 06-07 Viseon N6216/Vossloh-Kiepe, napravljeni 2012.
gbr 24-34 MAN-Bassotto/Autodromo/Kiepe, napravljeni 1999. (br. 26 rashodovan, 28-33 van upotrebe)
gbr 35-42 Solaris Trollino 12/Kiepe, napravljeni 2019/20.
gbr 43-44 Solaris Trollino 12/Kiepe, napravljeni 2024.
gbr 19 Iveco/Socimi/Albiero, napravljen 1986. godine (van upotrebe, u budućnosti vjerovatno historijski trolejbus)
gbr 33 FIAT/Cansa/CGE, napravljen 1959 (izložen na ulazu u depo)

Dugoročno gledano, proširenje električnog rada na linije udaljene bez pune pokrivenosti nadzemnih vodova jedna je od opcija za proširenje transporta bez emisija, posebno jer različite autobuske linije pokrivaju dijelove linije ispod nadzemnog voda. U Modeni je planirana i nabavka električnih autobusa samo na baterije koji će zamijeniti starije autobuse na dizel i plin. Vozni park uključuje razna vozila stara 15-20 godina, od kojih su neka rabljena iz Njemačke i Švedske. SETA floti vozila su se nedavno pridružili i MAN Lion’s City CNG autobusi najnovije generacije.

Daljnje aktualne informacije o trolejbusu iz Modene mogu se pronaći na web stranici udruženja trolejbusa: www.trolleymotion.eu i u British Trolleybus Magazinu.

Share your love
Adnan Omerhodzic
Adnan Omerhodzic
Articles: 1890