ZET Zagreb kupuje GT6M tramvaje iz Augsburga

Glavni grad Hrvatske Zagreb i njegov gradski operater ZET mogu se radovati “novim” niskopodnim tramvajima – iako zapravo i nisu tako novi. Riječ je o 11 niskopodnih tramvaja Adtranz GT6M koji će stići iz Stadtwerke Augsburg, a oni će u Augsburgu biti zamijenjeni novim tramvajima Stadler Tramlink. Tramvaji GT6M sa tri kompozicije, proizvedeni su 1996. godine, niskopodni su cijelom dužinom i nikako nisu još za starog željeza. Vozila su u dobrom stanju i čak su modernizovana 2014. godine od strane IFTEC-a u Lajpcigu.

Već 2022. godine pojavile su se prve glasine da je za tramvaje zainteresovan gradski prevoznik poljskog grada Lodža, koji je već preuzeo ukupno 35 niskopodnih tramvaja Düwag NF6D od Bochuma Gelsenkirchener Straßenbahnen (BoGeStra) između 2018. i 2021. godine. Međutim, tender MPK Łódź za preuzimanje 11 polovnih GT6M morao je biti poništen iz formalnih razloga. Po svemu sudeći, ZET Zagreb je sada na tenderu pobjedio Poljake: Grad Zagreb je u proljeće 2023. godine raspisao međunarodni tender za kupovinu 11 polovnih tramvaja u vrijednosti od 2,7 miliona eura, na koji je Stadtwerke Augsburg odgovorila ponudom 11 tramvaja GT6M. Prema pisanju hrvatskih medija, vozila bi trebalo da budu prebačena u Zagreb između oktobra 2023. i decembra 2024. godine. Nabavna cijena po vozilu je oko 245.000 evra.

Dok bi putnici u Zagrebu trebali biti sretni zbog više vozila s niskim podom, transportna uprava MPK Łódź sada je suočena s dilemom: tek nešto manje od četvrtine od ukupno 500 vozila njihovog voznog parka su niskopodna. Ali napredak je na vidiku: Modertrans trenutno isporučuje ukupno 30 niskopodnih tramvaja Moderus Gamma LF 06 AC u Łódź i može se pretpostaviti da će transportne kompanije vrlo pažljivo pogledati niskopodne tramvaje koji postaju dostupni u Njemačkoj, na primjer GT6M u Jeni.

Vozni park ZET-a Zagreb trenutno se sastoji od 277 tramvaja, od kojih su 142 niskopodna vozila (cca. 51%). Najstariji tramvaji koji su još u upotrebi su četvoroosovinski TMK 201 sa prikolicom TP701, koje je napravio Đuro Đaković u periodu od 1973. do 1974. godine. U upotrebi su i dalje tramvaji ČKD-Tatra tipa T4YU sa 85 B4YU prikolicama kao i zglobni tramvaji tipa KT4YU. Končar je 1994. godine napravio prototip zglobnog tramvaja TMK 2100, od čega je u periodu od 1997. do 2003. godine proizvedeno ukupno 15 vozila. Osim toga, između 1994. i 1998. ZET je nabavio 35 polovnih tramvaja Düwag GT6 (od kojih je 5 GT6 “Type Mannheim”) iz Mannheima. Svi Düwag tramvaji su od tada zamijenjeni niskopodnim tramvajima TMK 2200 i rashodovani.

Najnovija vozila u Zagrebu su serija TMK 2200, od kojih je od 2005. do 2010. godine nabavljeno ukupno 140 jedinica. U 2022. godini naručeno je još 20 TMK 2200, a slijedi ih još 40, tako da će ukupno biti u upotrebi oko 200 TMK 2200. Zagrebačka tramvajska mreža sastoji se od 15 dnevnih i 4 noćne linije na mreži dugoj 116 kilometara.

Konzorcij ADtranz (kojeg je kasnije kupio Bombardier, a njega Alstom) je napravio prvi tramvaj na svijetu s potpuno niskim podom. Tramvaj je predstavljen 1990-ih, a ovaj tramvaj je razvio MAN za sistem gradskog prevoza Bremena. Prototip, tramvaj broj 3801, prvi put je javno predstavljen 9. februara 1990. godine. Od 1991. do 1993. testiran je u mnogim evropskim gradovima. Travaji su dobijali nazive po šemi GTxN/M/S/K iz njemačkog Gelenk-Triebwagena (zglobni pogonski vagon) sa x osovinama za određeni kolosijek (Normalspur – standardni kolosijek, Meterspur – metarski kolosijek, Schmalspur – uski kolosijek, Kapspur – kolosijek). Tramvaji su doživjeli dvije generacije, ali je proizvodnja obustavljena kada je Bombardier kupio ADtranz 2001. godine.

Share your love
Adnan Omerhodzic
Adnan Omerhodzic
Articles: 1929