Sve na jednom mjestu o autobusima, prevoznicima i linijama
VDL evropski lider u prodaji električnih vozila
Kinesko tržište električnih gradskih autobusa blizu je zasićenosti, tako da kineski proizvođači sve više odlučuju svoj fokus operacija prebaciti na evropsko i ostala prekomorska tržišta. Danas u Evropi imamo oko 2.200 električnih autobusa u radu, dok se ta cifra na globalnom nivou penje na oko 400.000 vozila, od čega je 99% u Kini. Prošle godine, ne računajući trolejbuse, u Evropi je isporučeno oko 650 električnih autobusa. Ovo su samo neke od brojnih podataka koje su dostavili stručnjaci iz Interact Analysisa, fokusiranog na “Evropsko tržište električnih autobusa: Perspektive u industriji”.
Tokom 2017. godine kineskim gradovima isporučeno je 99% električnih autobusa isporučenih širom svijeta. Prema procjenama Interact Analysisa, taj udio će se drastično smanjiti na 80% do 2025. godine. Predviđa se da će te godine biti isporučeno 160.000 električnih autobusa u svijetu. S druge strane, tržište međugradskih električnih autobusa povećat će se na 31%, ostavljajući gradskim autobusima preostalih 69%. Velike vijesti će doći iz Indije, koja ima potencijal da postane drugo najveće tržište električnih autobusa, poručili su iz Interact Analysis.
Kao što je poznato, prelazak na javni električni transport je visoko politički vođen i povezan je sa obavezom država i opština. Pariz predvodi tranziciju koji će od 4500 vozila u floti do 2025. godine imati 4/5 električnih autobusa. Barcelona želi električnu flotu od 8% do 2024. godine. London ima za cilj flotu nulte emisije u 2037. godini, a Brisel ima isti cilj 2030. godine. 95% transporta će se bazirati na obnovljivim izvorima energije do 2025. godine.
Gledajući glavne proizvođače električnih autobusa u svijetu, na prvih pet pozicija se nalazi pet kineskih brendova: Yutong, BYD, Zhongtong Bus, CRRC, Foton. Bez kineskog tržišta, situacija se malo mijenja pa se poredak sastoji od proizvođača BYD, Proterra, Yutong, VDL, Solaris.
Gledajući Evropu, gdje je 2018. godine isporučeno oko 650 električnih autobusa, prema rezultatima Interact Analysis, VDL se pojavljuje kao tržišni lider u oblasti električnih autobusa iznad šest tona (isključujući trolejbuse). Holandska kompanija “podstaknuta snažnom domaćom potražnjom, gotovo je udvostručila broj električnih autobusa koje je isporučila 2018. godine u odnosu na prethodnu godinu”, istakao je Rueben Scriven, istraživač u Interact Analysis. Uzmimo nekoliko primjera: 43 električna autobusa isporučena u Eindhovenu 2017. godine i 100 autobusa isporučenih Connexxionu (Transdev) 2018. godine za linije oko aerodroma Schipol. U svakom slučaju, VDL prati Solaris i ova dva proizvođača imaju tržišni udio od 15 odnosno 14%.
S druge strane, BYD (koji je nedavno isporučio svoj 50.000 električni autobus) “u 2018. godini bilježi veliki pad tržišnog udjela u odnosu na prethodnu godinu. Međutim, ušli su u nove gradove više nego bilo koji drugi proizvođač električnih autobusa u Evropi”, naveo je Scriven. U svakom slučaju, dodajući da je tržišni udio od 11% koji je kompanija sama postigla povećan za 9% tržišnog udjela kojeg imaju zajedno sa kompanijom ADL-BYD, dolazimo do sjajnih 20%. Očekuje se da će se isporuke Volvo autobusa udvostručiti 2019. godine u odnosu na 2018. godinu, jer Švedska snažno podstiče prelazak na autobuse s nultom emisijom. Irizar sa novom fabrikom samo za elektro vozila, otvoren 2018. godine, otkriva zaista ambiciozne planove što dokazuje kapacitet od 1.000 vozila godišnje.
Ne treba isključiti i evropske “starosjedioce”: Mercedes, MAN i Scania bi trebali da budu također aktivni učesnici ove trke u elektromobilnosti. Međutim, sa Istoka dolaze veliki izazovi: Yutong je prvi koji ima potencijal da stekne veliki udio na evropskom tržištu električnih vozila, dok se u Kini očekuje da narudžbe električnih autobusa (koje su 2017. godine iznosile više od 100.000 električnih autobusa) smanje. Interact Analysis ukazuje da je tržište električnih gradskih autobusa u Kini blizu zasićenosti i vrhunca. S druge strane, na međugradskom kineskom tržištu još uvijek ima prostora za rast.
Interact Analysis se fokusirao na rizike vezane za snabdijevanje neodijem, koji predstavlja jedan od ključnih elemenata unutar električnog motora s permanentnim magnetima, koji su trenutno najčešći tip koji se koristi na električnim komercijalnim vozilima. Više od 80% svjetske ponude neodija dolazi iz Kine. “Prema tome, cijena i dostupnost motora s permanentnim magnetima mogu biti pogođeni ako Kina odluči da ograniči isporuku neodija, kao što je to učinila ranije u 2011. godini. Kao rezultat toga, neke kompanije razmatraju upotrebu sinhronih motora koji ne sadrže neodij” – upozorava Interact Analysis.
S druge strane, Scriven ističe da se proizvođači oslanjaju na politiku Međunarodne pomorske organizacije UN-a koja postavlja granicu za sadržaj sumpora za transport goriva. Ishod bi mogao biti takav “da će mnogi brodovi preći na goriva višeg razreda kao što je dizel, što će povećati svoju globalnu potražnju i stoga podići cijenu dizela”, čime se smanjuje jaz između konvencionalnih autobusa i električnih autobusa u smislu ukupnih troškova vlasništva.