Sve na jednom mjestu o autobusima, prevoznicima i linijama
Van Hool: kriza, bankrot, novo vlasništvo. Znakovita priča o trendovima u evropskoj autobuskoj industriji (II)
Nakon što smo u prvom dijelu priče o Van Hoolu i autobuskoj industriji u Evropi ušli u početak problema i hronološki slijed, donosimo drugi dio ove priče.
Optužbe za porodicu Van Hool
Koje su u to vrijeme bile moguće posljedice nakon što je istekao rok koji je Van Hool postavio? Jednostavno, bankrot; novi kurs s novim vlasništvom na čelu (nakon bankrota) ili ponovno pokretanje kompanije koja je još uvijek pod porodicom Van Hool, zahvaljujući gore spomenutom Planu oporavka koji je sastavio krizni menadžer Marc Zwaaneveld. Međutim, on je krajem marta u intervjuu za De Standaard iznio značajne optužbe prema Van Hoolovoj porodici.
“Banke i vlada su morale da se premošćuju, djelimično svježim kapitalom” – rekao je Zwaaneveld belgijskim medijima, objašnjavajući svoje planove – “Tek nakon nekoliko godina, kada bi kompanija ponovo bila zdrava, trebalo bi pronaći eksternu stranku. Uspjeh mog plana nije zavisio od toga da li ću naći industrijsku stranku ili ne. U mom scenariju, to bi trebalo tražiti tek kasnije.”
Ali nešto je očigledno pošlo po zlu (iako bankrot u to vrijeme još nije bio službeno objavljen), a Zwaaneveld je to pripisao porodici Van Hool: “Znao sam da porodica Van Hool nije usklađena prije nego što sam došao ovdje. Ali nisam znao kakav utjecaj ima pitanje naslijeđa. Rizik je bio da će novi kapital u Van Hoolu otići potomcima”, rekao je on. I dodao: “Vlada i banke su zaista imale namjeru da dođu do rješenja. Plan koji je bio pred njima bio je veoma izazovan, ali izvodljiv. Kladim se na to. Porodica je tome stala na kraj. Dakle, pitanje je sada irelevantno.”
Van Hool trambusi za Pariz: budućnost nepoznata, rekao je Zwaaneveld
Zanimljiva vijest koja se pojavila iz intervjua je da je Marc Zwaaneveld, upitan o trambusima za Pariz, koji su predstavljeni na Busworldu i čija je isporuka tek počela, odgovorio: “Mislim da su ti tramvajski autobusi tehnički lijepi, samo što koštaju previše za izradu. Dakle, kao i sa ostalim gradskim autobusima, mislim da od njih ne zarađujemo dovoljno i zato je bolje prekinuti proizvodnju. Na sticaocu i novom vlasniku je da odluči da li će usvojiti tu strategiju”.
VDL, Cargobull, Dumarey: potencijalni kupci na izlogu
Šta je sa potencijalnim kupcima? Pored VDL-a i Dumareya, na izlogu je bio i njemački proizvođač prikolica i poluprikolica Schmitz Cargobull u savezu sa VDL-om.
Konkretno, za VDL Grupu je od početka rečeno da je posebno zainteresirana za posao Van Hoola sa autobusima, s potencijalnim preuzimanjem američkog tržišta, gdje Van Hool ima dobro uporište preko svojih dilerskih kompanija ABC.
Datum: 8.april 2024. – Van Hool proglasio bankrot
Van Hool je 8. aprila 2024. zvanično proglasio bankrot. Objava je pokrenula niz strateških diskusija i potencijalnih akvizicija s ciljem spašavanja poslovanja i imovine kompanije.
Kompaniju su očigledno trebali preuzeti holandski VDL i njemački Schmitz Cargobull, ali zajedno bi imali posao samo za 650 do 950 Van Hool zaposlenih.
Ali dan nakon proglašenja, 9. aprila, flamanski preduzetnik Guido Dumarey, sa dugom istorijom kupovine i ponovnog pokretanja posla, dao je novu ponudu za preuzimanje Van Hoola, tvrdeći da je njegova ponuda bolja u pogledu broja poslova koji su bili biti spašen u Belgiji. Očigledno je Dumaray udružio snage sa američkim dilerom Van Hool, ABC Companies, kako je objavljeno na VRT Nws.
VDL – Van Hool: ponuda za preuzimanje je prihvaćena
Uprkos vlastitim mješovitim rezultatima u 2023. godini (prodaja odjela autobusa pala je za 33 posto, sa 454 miliona eura u 2022. na 304 miliona eura), VDL je izrazio interes za preuzimanje imovine i poslovanja Van Hoola.
VDL – Ponuda Schmitz Cargobulla na kraju je izabrana od strane povjerenika u Van Hoolovom slučaju kao najbolja za osiguranje kontinuiteta u kompaniji. Administratori koji vode računa o preuzimanju Van Hoola nakon bankrota “vjeruju da se može postići mnogo brži početak rada. Plašili su se da će kod drugih preuzimača biti izgubljeno previše vremena za ponovno pokretanje. Ovo bi ostavilo klijente i zaposlene nedostupnim da bi ponovno pokretanje uspjelo”, kako je izvijestio De Standaard u kasnim večernjim satima 10. aprila 2024.
Prema izjavama VDL-a, grupa neće integrirati stečene Van Hool operacije u svoje autobuske aktivnosti. Van Hool će ostati brend u vlasništvu VDL-a. VDL Groep je trebao preuzeti svu intelektualnu svojinu, prava na dizajn, softver, nazive proizvoda, alate i mašine od Van Hoola.
VDL – Van Hool: šta se dešava sa radnicima?
Dodatne informacije o budućnosti zaposlenih u Van Hoolu VDL je objavio početkom juna, kada je VDL Grupa izjavila da će kupovina Van Hoola spasiti oko “1.600 radnih mjesta u visokokvalitetnoj evropskoj autobuskoj industriji sa trenutnim efektom” (1.350 u Makedoniji i samo 250 u Koningshooiktu).
Što se tiče lokacije Van Hoola u Koningshooikt-u (Belgija), “oko 250 Van Hool zaposlenika će biti zaposleno koji će raditi u oblastima kao što su proizvodnja dijelova, postprodaja, nabavka, razvoj i finansije. Postignut je dogovor sa sindikatima o uslovima zapošljavanja”, saopštila je holandska grupa. VDL također preuzima Van Hoolov proizvodni pogon u Sjevernoj Makedoniji, koji zapošljava oko 1.350 ljudi.
VDL je postigao 10-godišnji ugovor o ekskluzivnoj distribuciji sa tradicionalnim distributerom ABC Companies za isporuku Van Hool autobusa u Sjedinjenim Državama i Kanadi. Početkom juna 2024. evropske vlasti su odobrile preuzimanje Van Hoola od strane VDL-a.