Van Hool: kriza, bankrot, novo vlasništvo. Znakovita priča o trendovima u evropskoj autobuskoj industriji (I)

Share your love

Kriza belgijskog proizvođača autobusa Van Hool, njegov bankrot i naknadno preuzimanje od strane holandske grupe VDL priča je koja je monopolizirala interes autobuske industrije u 2024. godini u kojoj se evropska autobuska industrija dramatično mijenja.

Priča Van Hool – VDL povezana je s mnogim drugim: teškoćama industrijskih igrača u oporavku nakon pandemije, konkurentnošću proizvodnje vozila (autobusa, u ovom slučaju) u zapadnoj Europi (Van Hool je uvijek držao dio svoje proizvodnje u Belgiji), strateški i finansijski potresi uzrokovani prelaskom na električne pogone. Nije misterija da je tržišni udio evropskih OEM-a (Original Equipment Manufacturer) u segmentu električnih autobusa u EU opao za 20% od 2017. godine.

Spomenimo samo, kao popratnu pojavu takvog trenda, odluku Volva i Scanije da se od kompletne proizvodnje autobusa pomjere na isporuku šasija karoseristima (što je lakše reći nego učiniti) i povratak na ‘made in China’ sklop po izboru Ebusca.

Van Hool je doživio vrlo nepravilan trend u odnosu na tržišne podatke u Evropi tokom godina (dok je brojke na tržištu Sjeverne Amerike teže pratiti). Kompanija je 2000. godine, na primjer, registrovala čak 1.050 vozila u Evropi i ostala iznad brojke od 500 vozila sve do 2012. godine, kada je isporučila samo 350 vozila. Prosječna cifra registracija u periodu od 2012. do 2019. bila je samo 427. Zatim je došla pandemija, sa teškim utjecajem na kompaniju kao što je Van Hool, sa jakim iskustvom u turističkim autobusima: 2020. Van Hool je registrovao 287 vozila u Evropi , 128 u 2021, 289 u 2022, 273 u 2023.

Van Hool registraciije u EvropiBroj
Prosječno u periodu 1999 – 2011721
Prosječno u periodu 2012 – 2019427
2020287
2021128
2022289
2023273

Van Hool u vlasništvu VDL-a: šta će se sada dogoditi?
Pa, šta će se sada dogoditi?

Ono što je prilično zanimljivo je da je VDL naveo da “nije preuzeo garancijske obaveze na već isporučene Van Hool autobuse”.

Prema medijskim izvještajima iz Velike Britanije, većina modela iz asortimana Van Hool T autobusa (predstavljenih krajem 2022.) izgleda da će biti ukinuta. U stvari, VDL je izjavio da će sjevernoameričko tržište i segment dabl-dekera biti njegov glavni fokus, navodi britanski trgovački medij Routeone.

Konkretno, čini se da je dvospratni Astromega predodređen da ostane u proizvodnji i upotpuni VDL asortiman, budući da nova VDL Futura ‘porodica’ (predviđena za prodaju od 2025.) izgleda ne uključuje model na sprat.

“Jedan kupac u Velikoj Britaniji je obaviješten da T16 Astron po narudžbi neće biti isporučen, jer taj model nije dio VDL-ovih planova za Van Hool”, stoji na web stranici britanskog časopisa Routeone, pa se nastavlja dalje : “Drugom je rečeno da će T15 također na kraju biti odbačen, iako se podrazumijeva da VDL može zadržati modele iz serije T koji se ne nadmeću direktno s VDL proizvodima. Ali to još nije sigurno i T postava u cijelosti bi na kraju mogla biti prekinuta.”

Van Hool: razlozi za krizu
Tokom pandemije, Van Hool je doživio značajan kolaps i u proizvodnji i u profitu. Ovaj početni pad je pogoršan uzastopnim krizama, uključujući rastuću inflaciju i poremećene lance snabdjevanja, što je dodatno smanjilo već pod pritiskom profitne marže kompanije.

Daljnji razlog za krizu u Van Hoolu je navodno bila konkurencija azijskih grupa ili velikih evropskih automobilskih grupa. “Van Hool ne raspolaže s dovoljno dijelova kao što su baterije da bi bio konkurentan. Kao rezultat toga, izgubio je veliki ugovor u De Lijnu od BYD-a, koji je ispao 20 posto jeftiniji od svih ostalih evropskih proizvođača autobusa koji se takmiče za narudžbu”, piše PVMagazine.

Prema flamanskom listu ‘De Tijd’, teret duga kod Van Hoola iznosio je skoro 400 miliona eura. A kako je prenio isti medij, taj teret duga je isključivo na teretu društva sa ograničenom odgovornošću Van Hool. Međutim, dio porodice, sa porodičnom holding kompanijom Immoroc, i dalje je posjedovao fabričke zgrade i fabričke lokacije u Lieru (blizu Antwerpena, Belgija) i u Makedoniji. Ova osnovna sredstva nisu bila pokrivena predstojećim stečajem i to je komplikovalo preuzimanje i ponovno pokretanje.

Početkom 2024. Van Hool je počeo javno pokazivati ​​znakove finansijskih poteškoća. Ko-izvršni direktor Marc Zwaaneveld imenovan je kako bi se “ubrzao i intenzivirao oporavak” kompanije.

Mart 2024: zaustavljanje proizvodnje gradskih autobusa
Marc Zwaaneveld je napravio krizni plan s namjerom da za sada spasi kompaniju. Prema tom planu, Van Hool bi u budućnosti proizvodio samo turističke autobuse. Njegov plan je bio krajnji pokušaj da spasi kompaniju, a za to mu je bio potreban novi kapital.

Do marta 2024. Van Hool je najavio svoju “namjeru da strateški preusmjeri svoje aktivnosti prema tržišnim segmentima gdje kupci svjesno biraju visok kvalitet Van Hool proizvoda”. I opet: “ova promjena znači da će kompanija biti selektivnija u prihvatanju novih narudžbi iz javnog prevoza”.

Između linija, kompanija je odlučila da zaustavi proizvodnju gradskih autobusa. Osim toga, “proizvodnja autobusa bi se uglavnom odvijala u fabrici u Skoplju, u sjevernoj Makedoniji”. Takav plan bi rezultirao odlaskom oko 1.100 radnika iz Koningshooikta u periodu od 2024. do 2027. godine.

Van Hool je stavio rok za ponovno lansiranje proizvodnje 31. marta
Krizni menadžer Marc Zwaaneveld odredio je 31. mart kao krajnji rok da se do tada zna da li njegov plan ponovnog pokretanja podržavaju institucije, jer mu je navodno bilo potrebno 45 miliona eura. Gledao je u flamansku vladu i banke. Bez dogovora do 31. marta, Van Hool je zaprijetio da će podnijeti zahtjev za bankrot.

Van Hool je 19. marta objavio da traži zaštitu od povjerilaca kako bi osigurao kontinuitet poslovanja. Van Hool navodi da je “podnio zahtjev Trgovačkom sudu Mechelen da otvori postupak ‘sudske reorganizacije’. Na taj način kompanija želi omogućiti kontinuitet svoje aktivnosti i zaštititi tekuće konstruktivne razgovore i pregovore s bankama, flamanskom vladom, predstavnicima zaposlenih i drugim dionicima u vezi s Van Hool planom oporavka”.

Nakon roka koji je prvobitno postavljen na 31. mart, Van Hoolu je trebala dodatna sedmica da zaštiti mogućnost ponovnog pokretanja.

Drugi dio priče slijedi…

Share your love
Adnan Omerhodzic
Adnan Omerhodzic
Articles: 1927

Leave a Reply

Vaša email adresa neće biti objavljivana. Neophodna polja su označena sa *