U susret Busworld 2025 – Pregled

Sajam autobusa Car et Bus prvi put je održan na izložbenom prostoru u Kortrijku u Belgiji 1971. godine, i od tada se održavao svake neparne godine. Sajam se brzo etablirao kao jedna od najvećih svjetskih izložbi autobusa, a prostor u Kortrijku ubrzo je morao biti proširen dodatnim halama. Kada to više nije bilo dovoljno, dodani su veliki šatori. A kada su čak i tada izlagači morali biti odbijeni zbog nedostatka prostora, donesena je odluka da se događaj – tada preimenovan u Busworld – premjesti na mnogo veći izložbeni prostor u Briselu.

Ironično, u pedesetoj godini nakon osnivanja, Busworld je morao biti otkazan 2021. godine zbog pandemije. Ove godine, 2025., Busworld će se održati u Briselu po 22. put. Bit će to najveći Busworld ikada održan: više izlagača nego ikad i više od 300 dodatnih autobusa izloženih u poređenju s bilo kojim prethodnim izdanjem. Sve praktične informacije mogu se pronaći na službenoj web stranici Busworlda.

Iako ne volimo dugačke članke, odlučili smo se za jedan jako duuugačak članak (iako nije duuugi ponedjeljak). Evo kratkog pregleda onoga što će se moći vidjeti u Briselu početkom oktobra, a o svemu ćemo i mi izvještavati pošto će ponovo ekipa BHBus.ba biti prisutna na licu mjesta.

Alfabus

Alfabus dolazi iz Kine i ima za cilj da se svojim električnim autobusima probije u Evropu. U tu svrhu, kompanija je osnovala Alfabus Europe sa sjedištem u Modeni, Italija. Već 1984. godine, Alfabus je predstavio svoj prvi električni autobus – u vrijeme kada gotovo niko nije razmišljao o tako nečemu. 2002. godine, kompanija je predstavila svoj prvi zglobni autobus za kineski sistem brzog autobuskog prevoza, a 2007. godine je dobio evropsko odobrenje tipa. Asortiman proizvoda uključuje električne autobuse u dužinama od 6, 8 i 12 metara, a uskoro će uslijediti i verzija od 13 metara.

Arthur

U martu 2021. godine, inženjer Philipp Glonner i preduzetnik Gerhard Mey osnovali su Arthur Bus GmbH u Planeggu blizu Minhena. Arthur Bus ima za cilj da značajno doprinese javnom prevozu bez emisija, oslanjajući se na tehnologiju vodika u kojoj gorivne ćelije generišu električnu energiju iz vodika i kiseonika. Danas se kompanija nalazi u Minhenu, dok se njihovi autobusi proizvode u Wroclawu, Poljska.
U aprilu 2022. godine, Arthur je prvi put predstavio autobus na izložbi Bus2Bus u Berlinu. Arthur H2 Zero je u to vrijeme bio pravo iznenađenje. Njegovo ime samo po sebi objašnjava: “H2” je hemijski simbol za vodik, a “Zero” označava da vozilo ne emituje zagađivače.

BYD

Jedan od glavnih igrača iz Kine je BYD. Kompanija je nastala u elektronskoj industriji i jednog dana je shvatila: sve što je potrebno za izgradnju električnih vozila već se proizvodi u njoj. Stoga je BYD počeo sam da proizvodi električne automobile i autobuse. BYD je bio uspješan praveći isporuke širom svijeta. BYD Europe ima sjedište u Schiedamu blizu Rotterdama, a trenutno se osniva njemačka podružnica – jasan dokaz rastućeg fokusa kompanije na njemačko tržište.

Caetano

Prije više od 75 godina, Salvador Caetano je osnovao svoju kompaniju u Vila Nova de Gaia, Portugal. 2011. godine počela je proizvoditi električne autobuse. Prvi model E.City Gold lansiran je 2016. godine, a 2019. godine uslijedio je H2.City Gold na vodik, opremljen Toyotinim gorivnim ćelijama. Sa H2.City Goldom, Caetano je postao relevantan i za njemačko tržište: ovi autobusi sada voze u Düsseldorfu, Mainzu, a od prije samo nekoliko dana i u Hammu, Sjeverna Rajna-Vestfalija. Za Busworld, Caetano najavljuje novi dizajn karoserije za E.City Gold i H2.City Gold.

Castrosua

Castrosua, sa sjedištem u Santiago de Composteli, Španija, izlagat će u Hali 8 na štandu 804. Kompanija je osnovana 1948. godine i prvenstveno je poznata kao proizvođač karoserija na šasijama trećih strana. Osim toga, proizvodi električne autobuse u saradnji s kineskim proizvođačem BYD. Otkako se Scania povukla iz proizvodnje kompletnih autobusa, Castrosua također proizvodi gradske autobuse u partnerstvu sa Scaniom. Castrosua je glavni igrač na španskom tržištu, ali njeno učešće na Busworldu pokazuje njenu ambiciju da se proširi izvan granica Španije.

Daimler Buses

a) Mercedes-Benz
Mercedes će predstaviti svoju dobro poznatu liniju proizvoda. Novi dodatak izložbi je Mercedes eIntouro, električni autobus dizajniran posebno za međugradski prevoz.

b) Setra
Setrin portfolio gradskih autobusa je također poznat. Novost je da brend Neu-Ulm šalje svoj prvi autobus na vodikove gorivne ćelije na testiranje: troosovinsku Setru 517 HD.

Ebusco

Ebusco iz holandskog Deurnea osnovan je 2012. godine i od samog početka se specijalizirao za električne autobuse. Njegova prva serija modela, 1, sastojala se od sirovih karoserija iz jugoistočne Azije koje su u Deurneu kompletirane u potpuno električne autobuse na baterije. Nakon toga uslijedila je serija 2, posebno verzija 2.2, koja je također ušla na njemačko tržište. Među kupcima su operateri Deutsche Bahna, berlinski BVG i bonski SWB. Zatim je Ebusco lansirao 3.0 uz 2.2. Svojom konzistentnom laganom konstrukcijom (kompoziti umjesto čelika), autobus je postigao značajno poboljšanje performansi, posebno u pogledu dometa. Najveći njemački kupac za Ebusco 3.0 do sada je NIAG u Moersu. Nakon pandemije COVID-19, Ebusco se suočio s poteškoćama, ali napori restrukturiranja su u punom jeku i mogu pomoći u stabilizaciji kompanije.

Hess

Hess, sa sjedištem u Bellachu, Švicarska, nudi trolejbuse na baterije i trolejbuse u dužinama od 10, 12, 18, 19 i 25 metara. Izrađeni su korištenjem patentirane metode aluminijske konstrukcije „CoBolt“, koju je kompanija patentirala. Umjesto zavarivanja, elementi karoserije se spajaju vijcima, a ljepilo spriječava otpuštanje vijaka. Hess naglašava da ovaj dizajn znatno olakšava popravku štete od nesreće. Hess će na Busworldu biti predstavljen, između ostalih, sa švicarskim modelom eBus Plus (lighTram® 10 Plug).

Higer

Među sada već poznatim kineskim proizvođačima autobusa u Evropi je i Higer. Prije mnogo godina, u saradnji sa Scaniom, kompanija je lansirala Scania/Higer Touring coach – autobus opremljen Scania tehnologijom, ali proizveden od strane Higera u Kini, koji se besprijekorno uklapa u Scanijin portfolio.
Nakon što se Scania nedavno potpuno povukla iz proizvodnje kompletnih autobusa, Higer je isporučio Fencer, trenutni gradski autobus za Scaniu. Fencer je 12-metarski električni autobus na baterije koji, kada se proizvodi u saradnji sa Scaniom, koristi Scania tehnologiju. Nedavno je Scania/Higer Fencer korišten kao demonstracijsko vozilo nekoliko sedmica od strane Harzer Verkehrsbetriebe u Wernigerodeu.

Sa Steedom, Higer također nudi električni midibus, dostupan u dužinama od 8, 8,5 ili 9 metara. Širina mu je 2.370 mm, a visina 3.215 mm. Vozilo može prevesti 48 putnika, od kojih 26 sjedi. Njegove litijum-željezno-fosfatne baterije, koje isporučuje kineski proizvođač CATL, imaju kapacitet od 174 kWh i omogućavaju domet od 300 km.

Ikarus

Ikarus iz Mađarske će izlagati u Hali 7 na štandu 704a. Ikarus je jedan od najstarijih proizvođača autobusa, čiji korijeni sežu do 1895. godine. Tokom ere Hladnog rata, Ikarus je bio najveći proizvođač autobusa na svijetu – unutar Vijeća za uzajamnu ekonomsku pomoć Istočnog bloka (COMECON), Ikarus je snabdijevao veliki dio tržišta, dok su zemlje poput Istočne Njemačke morale napustiti ili značajno smanjiti vlastitu proizvodnju autobusa. Nakon pada Istočnog bloka, Ikarus se suočio s poteškoćama. Nakratko je bio dio Iveca, ali je ponovo prodan zbog nedostatka uspjeha. Kratko vrijeme tokom 1990-ih, Wuppertalski općinski operater WSW bio je značajan zapadni kupac, kupujući zglobne i midibuse iz Mađarske.
Povremeno je proizvodnja autobusa pod imenom Ikarus potpuno prestala. Mađarski industrijalac Gabor Szeles oživio je brend, a danas Ikarus nudi električne autobuse: midibus Ikarus 80e, solo autobus Ikarus 120e i zglobni autobus Ikarus 180e.

Nedavno je kompanija osvojila tender za isporuku novih električnih autobusa za budimpeštanskog trolejbuskog operatera BKK. Ova vozila će biti izgrađena u saradnji s kineskim proizvođačem Yutong i izvana će nositi Yutongov dizajn karoserije. Autobusi će moći da pređu 60-70 km bez žica na svojim baterijama. Ova tehnologija, koja omogućava autobusima na baterije da crpe energiju iz nadzemnih vodova i pune baterije, omogućava proširenje trolejbuskih mreža bez potrebe za novim ožičenjem – potencijalno model za budućnost postojećih trolejbuskih sistema.

Irizar

Španski proizvođač autobusa Irizar datira iz 1889. godine, kada je prvobitno proizvodio vagone. Godine 1928. kompanija je proizvela svoj prvi autobus. U početku, Irizar autobusi su bili karoserije na šasijama trećih strana, kao što su dvospratni autobusi bazirani na MAN ramovima. Dugi niz godina, Irizar je blisko sarađivao sa Scaniom, proizvodeći popularne autobuse u seriji i. Irizar je 2016. godine odlučio ući na tržište proizvodnje električnih autobusa. U Aduni je izgrađena potpuno nova fabrika za izgradnju ovih vozila. Irizar električni autobusi su u upotrebi u Njemačkoj, na primjer u Düsseldorfu, Frankfurtu i Bremenu, gdje ih distribuira Jebsen & Jessen, koji su ujedno i partneri Wisdom Motora. Irizar predstavlja dva nova modela na Busworldu.

Iveco

Iveco je jedan od najvećih evropskih proizvođača autobusa, osnovan 1975. godine spajanjem nekoliko proizvođača kamiona i autobusa iz Italije (Fiat, OM), Francuske (Renault, Unic) i Njemačke (Magirus-Deutz). Najuspješniji međugradski autobus u Evropi, Crossway, je Ivecov proizvod. Nedavno je Iveco prodan indijskom proizvođaču vozila Tata za 3,8 milijardi eura. Tata planira nastaviti s Ivecom kao nezavisnim brendom, istovremeno iskorištavajući sinergije u proizvodnji. Ivecov portfolio autobusa je vrlo raznolik, uključujući međugradski Crossway, gradske autobuse Urbanway i električne autobuse E-Way koje proizvodi njegova podružnica Heuliez u Rorthaisu u Francuskoj. Trolejbusi poput Créalisa i Cristalis također su dio asortimana.

JBM

JBM iz Indije izlagao je na Busworldu još 2023. godine. Ove godine predstavlja svoj potpuno novo razvijeni električni gradski autobus s niskim podom, dug dvanaest metara, za evropsko tržište.

King Long

King Long bio je prvi kineski proizvođač autobusa koji je izlagao na evropskom sajmu autobusa, 2005. godine na tadašnjem sajmu Car et Bus u Kortrijku. U Njemačkoj je King Long još uvijek relativno nepoznat, ali na drugim evropskim tržištima slika je drugačija. U stvari, King Long je drugi po broju registracija novih električnih autobusa u Italiji.

MAN

MAN će predstaviti svoju etabliranu liniju električnih autobusa, koji su već postigli značajan uspjeh na tržištu. Novost na Busworldu je MAN Lion's Coach E, jedan od prvih visokopodnih turističkih međugradskih autobusa na baterije na svijetu. MAN navodi domet vozila od 600 km.

Marcopolo

Marcopolo iz Brazila je veliki igrač na latinoameričkom tržištu autobusa. Proizvodi gradske i međugradske autobuse na šasijama drugih proizvođača, posebno Mercedesa i Volva. Kompanija je veoma svestrana: nedavno je isporučila specijalne dvozglobne autobuse za južnoamerički BRT sistem, sa neobično visokim podovima kako bi se omogućio ravan ukrcaj sa podignutih platformi. Nakon prvog učešća 2023. godine, Marcopolo će biti prisutan na Busworldu po drugi put, predstavljajući svoja elegantna vozila. U fokusu će biti turistički autobus Paradiso G8 1200 i predstaviće se na Busworld Europe 2025 u Briselu. Vozilo dugo 13,5 metara može primiti 55 putnika i ima udobna sjedišta, USB portove, ekrane, LED rasvjetu i klima uređaj. Što se tiče sigurnosti, ispunjava evropske GSR2 zahtjeve i opremljen je sistemima pomoći kao što su autonomno kočenje, upozorenje o napuštanju trake, adaptivni tempomat, senzori mrtvog ugla i kamera od 360 stepeni. Marcopolo vidi tehnički razvoj i fleksibilnije uslove proizvodnje kao priliku da ponudi rješenja prilagođena zahtjevima evropskog tržišta.

MCV

MCV iz Egipta osnovan je 1995. godine, prvobitno za proizvodnju kamiona Mercedes pod licencom. Do 1998. godine počeo je s proizvodnjom autobusa, također na šasijama trećih strana. 2002. godine MCV je osnovao distribucijsku kompaniju u Velikoj Britaniji, a kasnije je dodao podružnice u Južnoj Africi i Singapuru. 2020. godine kompanija je počela proizvoditi samostojeće električne autobuse, a od 2022. godine postoji i njemačka podružnica MCV-a sa sjedištem u Bestwigu u regiji Sauerland.

Njihov trenutni asortiman uključuje C 107 EV (dužine 10 metara) i C 127 EV (dužine 12 metara). Oba su već isporučena u Njemačku, na primjer komunalnom operateru u Bad Nauheimu (Hesse) i Rheingoldu u Wuppertalu. Sredinom oktobra, MCV će predstaviti svoj prvi autobus na vodikove gorivne ćelije.

Solaris

Poljska podružnica španske CAF grupe najavljuje nekoliko novosti za Busworld. Gradski autobus na baterije i električni pogon s niskim podom sada će biti dostupan i u verziji od 10,5 metara, Urbino 10.5 electric. Osim toga, Solaris lansira poseban električni autobus za međugradske linije, dostupan i kao model s niskim ulazom i kao model s visokim podom.

Njegova ponuda i dalje uključuje dizelske (Urbino), autobuse na baterije i električne (Urbino electric) i autobuse na vodik (Urbino hydrogen), pri čemu električni i autobusi na vodik već čine oko dvije trećine proizvodnje. Solaris također nudi trolejbuse pod brendom Trollino i među rijetkim je proizvođačima koji trenutno proizvode dvozglobne autobuse.

VDL

Holandski proizvođač autobusa VDL, sa sjedištem u Eindhovenu, nastao je 1990-ih spajanjem nekoliko holandskih i belgijskih proizvođača autobusa: holandskih Berkhof, Bova, DAF Bus, Hainje i Kusters te belgijskih Denolf & Depla i Jonckheere. Tokom 2024. godine, belgijski proizvođač Van Hool iz Liera je dodan nakon njegove insolventnosti. VDL, kao novi vlasnik, prekinuo je proizvodnju gradskih autobusa Van Hoola, ali je nastavio proizvodnju Van Hool turističkih autobusa. VDL je uspio u relativno kratkom vremenu objediniti raznolike portfolije proizvoda svojih preuzetih kompanija. Danas, njihov asortiman se sastoji od:
– Gradskih autobusa Citea, proizvedenih u potpuno novoj fabrici u Roeselareu, Belgija
– Autobusa Futura, iz Valkenswaarda
– Midibusa MidCity, iz Venla
– Autobusa Van Hool, iz Skoplja, Sjeverna Makedonija

VDL je 2022. godine lansirao najnoviju generaciju svog gradskog autobusa Citea, dostupnog u različitim dužinama kao solo ili zglobni modeli. Novi Citea ima laganu kompozitnu karoseriju, što smanjuje težinu i povećava domet. Nudi se isključivo kao autobus na baterije i električni pogon, s ravnim baterijama ugrađenim ispod poda – a ipak zadržava 100% niskopodni dizajn.

VinFast

VinFast je osnovan 2017. godine u Hai Phongu, Vijetnam. Karakteristično za tako mladog proizvođača, kompanija nikada nije investirala u autobuse s motorima s unutarnjim sagorijevanjem – od početka se VinFast u potpunosti fokusirao na električne autobuse. Prva vozila su ušla u upotrebu na vijetnamskom tržištu 2021. godine. Sada, 2025. godine, VinFast ulazi na evropsko tržište, koje opisuje kao drugo najvažnije tržište na svijetu. U Briselu će kompanija predstaviti dva modela: kompaktni EB8 i EB12 pune veličine, oba posebno razvijena i homologirana za Evropu.

Yutong

Yutong iz Kine tvrdi da je najveći proizvođač autobusa na svijetu. Kompanija je također prilično uspješna u Evropi – s jednim velikim izuzetkom: u Njemačkoj je Yutong autobuse još uvijek gotovo nemoguće pronaći. Zašto? Yutong sada namjerava to promijeniti. Nedavno su demonstracijska vozila testirana na Hagener Straßenbahnu i u Bad Kreuznachu.

Yutong nudi električne autobuse dužine od 5 do 15 metara, a potonji je isporučen, na primjer, holandskom operateru Qbuzz. Osim toga, tu je i dizelski zglobni autobus U18 – njegovo ime sve govori: dug 18.170 mm. Yutong planira uskoro predstaviti električnu verziju ovog modela. I još jedna stvar koju Yutong može napraviti: dvospratne autobuse.

Posebno nas pratite od petka i subote, jer ćemo svaki dan donositi novi materijal na objave, a nakon završetka Busworlda možete očekivati i kompletan serijal članaka na portalu u kojem ćemo predstaviti što veći broj izlagača i njihovih vozila.

Share your love
Adnan Omerhodzic
Adnan Omerhodzic
Articles: 2296