Setra 531 DT – projekat vrijedan skoro pola milijarde eura!

Ono što je S klasa kod Mercedesa, to je DT klasa kod Setre, a i ne treba da čudi pošto faktički dolaze iz iste kuće. Nova Setra 531 DT nalik je pokretnom hotelu sa 7 zvjezdica i u njoj biste željeli da obiđete svijet. U nastavku saznajte zašto je to tako i zašto je novi Setrin spratni autobus čekao na prezentaciju četiri godine u odnosu na ostale produkte iz Setrine turističke game serije 500.

Skraćenica DT dolazi od njemačkog Doppeltitel što znači dvodijelni, na sprat. Ono što tu klasu sa aspekta komfora izdvaja od ostalih autobusa jesu dva stola, koji se serijski stavljaju u donji sprat. Međutim, Setra je 2003. godine otišla korak dalje i kod spratnog busa u ponudu stavila isključivo automatski mjenjač (baš kao što je i u S klasi – ni tamo već 20-ak godina nema manuelnog mjenjača u ponudi).

Naravno, ide se u korak sa tehnologijom, a tu su konkurencija i zahtjevi kupaca i putnika kao krajnjih korisnika. Te činjenice Setrinim inženjerima nisu strane, pa je tako nova 531 DT, kada je predstavljena 2017. godine u Štutgartu, više nego pozitivno iznenadila mnoge novinare, vlasnike velikih prevozničkih firmi, testne vozače i ostale prisutne. Svi su se složili – Setra je stvarno kraljica autobusa!

Na prvi pogled uočljivo je da se radi o luksuznom dizajnu. Luksuzno, ali opet elegantno i odrađeno sa stilom. Pri dizajniranju prednje i zadnje strane vodilo se računa o aerodinamici i tako je postignut respektabilan koeficijent otpora vazduha za ovu klasu autobusa, Cw=0,35. U praksi se očekuje da će zahvaljujući tome na 100.000 pređenih kilometara Setra 531 DT trošiti oko 3.000 litara goriva manje u odnosu na prethodnika, model 431 DT. To u postotcima znači 7-8%, a u dugolinijskom prevozu, za šta je ovaj autobus prvenstveno i namijenjen, ušteda bi išla i preko 10%. Razlika u odnosu na prethodnu generaciju je vidljiva i na bočnim stranama autobusa. Karakteristična hrom lajsna je zamijenjena sa dvije, jedna koja prati gornji dio vozila i druga na donjem dijelu. Ipak, mnogi zamjeraju dizajnersko rješenje brisača gornje šajbe, koji je postavljen simetrično i tako se izdaleka pomišlja da je u pitanju dvodjelna šajba.

Kupcima (prevoznicima) je na izboru TopClass ili ComfortClass dizajn vozačevog kokpita, a za putnički dio na raspolaganju su četiri različita tipa sjedišta rađena u Setrinoj fabrici sjedišta, sa stotinama kombinacija boja i dezena. Stepenište koje povezuje donji i gornji sprat može biti postavljeno na lijevoj ili na desnoj strani. Širina zadnjih vrata zavisi od toga da li vozilo ima rampu za invalidska kolica. Panoramski krov će unijeti više svjetlosti i još bolje naglasiti kvalitet završne obrade. Frižider za posadu je, pored veće zapremine, dobio i hidraulične amortizere na poklopcu. Kuhinja i toalet, koji se nalaze na donjem spratu, su potpuno redizajnirani i odišu luksuzom kao u avionu. Putovanje se može prekratiti i DVD sadržajima prikazanim na 19-inčnim LCD ekranima. Da bi prostor unutar autobusa uvijek bio čist, mirisan i svjež, u sistem ventilacije je integrisan parfem koji diskretno ispoljava šest različitih mirisnih nota po želji. Takvi parfemi se mogu vidjeti i osjetiti jedino u Mercedesovoj S klasi i nigdje više. Bilo bi očekivano da unutrašnjost ovako luksuznog vozila serijski bude osvjetljena kompletno u LED tehnologiji, ali to nije slučaj – za sad je to još uvijek opciono. Kada govorimo o opcionalnoj opremi možemo spomenuti da se posebno doplaćuje i kabina za pušače, linijski LED displej te USB priključci.

Uporedo sa udobnosti, Setra aktivno radi i na bezbjednosti, kako vozača i putnika, tako i ostalih učesnika u saobraćaju. U skladu s tim najnoviji Setrin projekt donosi niz bezbjednosnih značajki. Standardne značajke, poput LED dnevnih i noćnih svjetala, kamere za vožnju unazad, adaptivnog tempomata, sistema za održavanje u traci itd, ne treba spominjati, ali novoizrađeni sistemi za prepoznavanje pješaka premijerno su prikazani baš kod ovog autobusa i svakako su vrijedni pomena. Radi se o dva sistema – ABA4 i Sideguard Assist. ABA4 sistem se sastoji od dva tipa radara – radara dugog i radara kratkog dometa. Radar dugog dometa je u stanju da reaguje na prepreke na putu u dužini do 250 matara ispred vozila i prati kretanje pješaka u dužini do 80 metara. Ugao pregleda mu je 18°. Drugi radar ima kraći domet – 70 metara, ali je ugrađen s ciljem lakše kontrole poprečnog saobraćaja i saobraćaja iza vozila, jer mu je ugao pregleda 120°. Za bolju kontrolu bočnog saobraćaja u mrtvom uglu razvijen je Sideguard Assist sistem. Njegova funkcija je dvojaka. Prva je da detektuje pješake i bicikliste i vozač se u tom slučaju upozorava zvučnim signalom, a ako vozač (npr. pri skretanju) ne stigne da reaguje, autobus se automatski zaustavlja. Druga funkcija je korisna na autoputu, a dolazi do izražaja kada, opet zbog mrtvog ugla, pri promjeni saobraćajne trake vozač ne uoči drugo vozilo koje ide uporedo sa autobusom. I u ovom slučaju vozača će sistem prvo upozoriti vizuelno i zvučno i ako vozač ne stigne da reaguje doći će do usporavanja, a po potrebi i do potpunog zaustavljanja autobusa. Ovi sistemi, nezavisni od vremenskih uslova i vidljivosti, su po prvi put ugrađeni u jedan autobus. Tu priči nije kraj – Setra je za ovaj model razvila i sistem za automatsko gašenje požara u motornom prostoru.

Zajednička stavka za udobnost i bezbjednost jesu dobre gume. Jedna zanimljivost koja prati Setrine dvospratne autobuse je da fabrika ugrađuje gume veće od ostalih u svojoj turističkoj gami. To naravno ne odgovara mnogim kupcima uzimajući u obzir cijenu koštanja jedne takve gume (a za jedan dvospratni autobus treba ih biti 8 kom. po sezoni), pa su se mnogi žalili i apelovali da se to promijeni. No, budući da je joj bezbjednost prioritet, Setra je ostala pri svojoj odluci – profil 315 za dvospratne autobuse, 295 svi ostali.

Za vozno-dinamičke karakteristike zadužen je Mercedesov Euro 6 motor OM471, redni šestak zapremine 12,8 litara. Uparen sa osmostepenim robotizovanim automatskim mjenjačem razvija 510 KS. PPC sistem (Predicative Powertrain Control) je tu da u saradnji sa GPS-om prati terenske karakteristike puta i na taj način mjenjač se automatski prebacuje u određeni stepen prenosa, a vozač apsolutno nema potrebe da razmišlja u kojem stepenu prenosa će npr. da prevali uspon. Time se svakako postiže i optimalna potrošnja goriva.

Kapacitet rezervoara iznosi 540 litara goriva i 40 litara AdBlue, a uz doplatu ove dimenzije mogu porasti i do 810 odnosno 49 litara. Prtljažni prostor je zapremine 8,4 m³. U najgušćoj konfiguraciji ovaj autobus prima 83 putnika. Dužina autobusa je 14 metara, širina 2.55, a visina 4 metra.

Kad se sve ovo uzme u obzir, onda je nakon skoro pola milijarde eura uloženih u projekat i 15 godina čekanja da Setra 431 DT dobije nasljednika itekako opravdano. I ne čudi zašto je početna cijena ovog autobusa 450.000 evra. Za sada jedinu Setru 531 DT u Bosni i Hercegovini ima kompanija Bundavica iz Tuzle.

Tekst i slike: Marko Šipka

Share your love
Adnan Omerhodzic
Adnan Omerhodzic
Articles: 1889