Sve na jednom mjestu o autobusima, prevoznicima i linijama
Radnici Laste najavili štrajk
Radnici beogradske Laste kreću u štrajk ukoliko se ne smijeni kompletno rukovodstvo zbog malverzacija, a traže i da se direktor izvini za javne uvrede da su „putnici šverceri”, a „vozači lopovi”.Kako Blic saznaje, oba reprezentativna sindikata Laste – Nezavisni i Samostalni – osim smjene Izvršnog odbora i generalnog direktora Veljka Vukobratovića, traže pod tačkom dva – da se hitno odblokira rad Nadzornog odbora preduzeća. Radnici Laste zahtjevaju postavljanje novog menadžmenta sa „adekvatnim iskustvom u saobraćaju i privredi i bez sumnjive prošlosti”. Kako se navodi u odluci odbora dva sindikata, rok za ispunjenje zahtjeva je 3. oktobar, a potom počinje generalni štrajk.
Događaj koji je prelomio da radnici Laste ispostave zahtjeve i najave štrajk jeste povlačenje potpisa rukovodstva sa kolektivnog ugovora kojim se definišu prava radnika i obaveze poslodavaca. Direktor je to učinio poslije pisanja Blica da je izvrijeđao putnike, nazivajući ih švercerima, dok se voze u neispravnim autobusima i bez klime, a vozače okarakterisao kao lopove.
Inače, potpis sa kolektivnog ugovora je povučen iako je prošao overu Ministarstva privrede, a upravo sadašnji direktor bio je predsjednik Nadzornog odbora kad je ugovor potpisan. Kako sumnjaju zaposleni u Lasti, menadžmentu smeta odredba u kolektivnom ugovoru da u slučaju privatizacije sindikati pregovaraju sa novim rukovodstvom oko otpuštanja radnika. Generalna ocjena sindikalaca i zaposlenih je identična – rukovodstvo nedomaćinski posluje i tendenciozno se uništava preduzeće.
“Šta je sporno u Lasti? Sporno je sve! Od načina na koji se posluje, čime se direktno ugrožavaju interesi državnog preduzeća, do posljednjih događaja poput blokiranog Nadzornog odbora. Blokada traje već mjesec dana, jer ne mogu da se dogovore i formiraju NO, a zapravo im to odgovara, jer onda nemaju organ koji treba da raspodjeli dva miliona eura od kredita namjenjenih za obnovu voznog parka. Korupcija je na svim nivoima upravljačkog kadra, rade na štetu i Laste i građana” kaže za Blic zamjenik predjsednika Nezavisnog sindikata Dragan Filipović.
Osim katastrofalnog stanja u firmi, sindikalci navode „lošu ispravnost vozila”. Blic je prije nekoliko dana pisao o jednom od javnih nastupa direktora Veljka Vukobratovića, a uputili smo i oko dvadesetak pitanja o raznim ugovorima kojih je trebalo da se pridržavaju preduzeća i pojedine direkcije na gradskom nivou.
Neka od pitanja koja je Blic uputio Lasti, a koja su ostala bez odgovora:
– S obzirom na to da je DRI dao nalog da sve nabavke morate da sprovodite u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama, a prema informacijama do kojih smo došli, Lasta to i dalje ne poštuje. Zašto?
– Kada, koliko i koja vrsta i tip autobusa pristižu i sa kim ste sve sklopili ugovore o kupovini?
– Da li ste sproveli postupak javne nabavke za kupovinu novih autobusa?
– Po kom principu ste izabrali proizvođača i na koji način?
– Da li ste prilikom nabavki ikada razmatrali ponudu Ikarbusa?
– Rok za klimatizovana vozila bio je 1. maj 2017. i možemo zaključiti da niste ispunili tu ugovornu obavezu. Zašto su se građani protivno ugovoru sa gradom vozili u neuslovnim autobusima i bez klime?
Izvor: Blic