Projekat Tesla bus: priča o čudnim izjavama i zagonetnim slikama

Share your love

Električni autobusi postaju sve rašireniji u gradovima širom svijeta. Shodno tome se pokrenula i priča šta Tesla radi povodom toga, da li mogu da izađu na tržište sa modelom električnog autobusa? Počnimo od kraja: u novembru 2023. godine nalog Tesline fan stranice objavio je na svojoj Facebook stranici sliku onoga što se ne može definisati drugačije od Tesla autobusa. I opet sredinom decembra.

Ali hajde da rezimiramo priču s početka. Posljednjih godina često kruže vijesti o mogućnosti da Tesla počne proizvoditi električne autobuse. Ili da sarađuje sa drugim kompanijama na tržištu autobusa sa nultom emisijom. U ovom članku portal Sustainable Bus je sumirao historiju odnosa između Tesle i električnih autobusa.

Iskustvo koje je razvila Tesla (koja je 2023. godine isporučila 1,8 miliona električnih automobila širom svijeta) bila je odskočna daska za aktivnosti u oblasti električnih autobusa Proterre, koja je već nekoliko godina među glavnim sjevernoameričkim brendovima po pitanju autobusa sa nultom emisijom (dva glavna konkurenta: Kanađani iz New Flyera i Kinezi iz BYD-a). Ryan Popple je zaista imenovan za izvršnog direktora Proterre 2014. godine, a prethodno je proveo dvije godine u Tesla Motorsu.

Proterra je 2015. godine dobila grant od 3 miliona dolara od Kalifornijske energetske komisije za finansiranje dizajna, razvoja i izgradnje linije za proizvodnju električnih tranzitnih autobusa u Kaliforniji. Godine 2016. Josh Ensign je napustio Teslu, gdje je pokrivao poziciju predsjednika proizvodnje i pridružio se Proterri kao glavni operativni direktor.

Međutim, kompanija je podnijela zahtjev za bankrot u augustu prošle godine. U novembru 2023. Volvo grupa je izabrana kao najbolji ponuđač na aukciji za poslovanje i imovinu jedinice Proterra Powered, po kupoprodajnoj cijeni od 210 miliona dolara. Proterra tranzitni posao otišao je u Phoenix Motorcars.

Još u maju 2017. godine izvršni direktor Tesle Elon Musk izrazio je sumnju u projekat razvoja električnog autobusa koji je potpisao Tesla. Kako prenosi The Verge, Musk je rekao da je vozilo u razvoju kako bi bilo predstavljeno do kraja 2017. godine.

“Ne znam da li stvar sa autobusom zaista ima smisla u zajedničkom i potpuno autonomnom okruženju”, rekao je Musk odgovarajući na pitanje o projektu. “Ako košta manje od autobuske karte da koristite zajedničku autonomnu flotu da idete kuda želite, od tačke do tačke, zašto je jednostavno ne iskoristite? Tako da ne znam”. Musk je potom dodao da se prema njemu saobraćaj i urbana gustina “mogu potpuno olakšati tunelima”, misleći na bizaran projekat usmjeren na stvaranje sistema podzemnih tunela.

Ako je istina da je Musk isključio proizvodnju pravog autobusa regularne veličine, vrata su ostala otvorena za vozilo sa 10 ili 12 sjedišta.

Nadalje, minibus ili kombi bi mogao biti prikladniji za Muskovu dugoročnu viziju: situacija u kojoj bi tehnologija bez vozača mogla učiniti javni prevoz zastarjelim, omogućavajući cirkulaciju električnih Teslinih “taksija” koji se samostalno voze da prevoze ljude od tačke do tačke. Takav model bi mogao prevladati sve dok ne bude uzrok velikih zagušenja (koje se izbjegavaju, prema Musku, tunelima… ali ovo je druga priča) i bude pristupačan (danas Uber i Lift nisu, što se dokazalo gubicima navedenih kompanija u članku The Guardiana).

Sasvim je poznato kako Musk ne voli javni prevoz: “Mislim da je javni prevoz bolan. Sranje. Zašto želite da se bavite nečim sa puno drugih ljudi, što ne odlazi tamo gde želite da ode, ne počinje tamo gde želite da počne, ne završava tamo gde želite da završi? I ne ide stalno”, rekao je direktor Tesle.

Muskova preferencija kombija potvrđena je tvitom koji je Musk objavio u novembru 2018. godine, u kojem se raduje saradnji sa Daimlerom (ranim investitorom u Tesline dionice) usmjerenoj na proizvodnju električnog kombija. U vezi sa najavom sljedećeg lansiranja svog električnog kombija, Musk je tvitovao: “Možda je zanimljivo raditi s Daimlerom/Mercedesom na električnom Sprinteru”. Ništa više od ovoga. Ali to je bilo dovoljno da se stvori viralna cirkulacija tračeva o mogućem budućem Teslinom električnom autobusu.

Kako prenosi Electrive, vijest o tome da je Elon Musk pušio džoint uživo tokom TV programa izazvala je reakciju Mehmeta Gürbüza, predsjednika uprave gradske transportne kompanije u turskoj pokrajini Balıkesir. On je pozvao Muska u grad ponudivši mogućnost saradnje koja bi mogla dovesti do kupovine 180 električnih autobusa. Što zapravo Tesla uopšte ne proizvodi. U svakom slučaju, poziv je poslat… ali “negativan primjer za mlade” (zbog džointa) koji je dao Musk doveo je do povlačenja prijedloga. “Smatramo da bi ponašanje Elona Muska uživo u eteru poslužilo kao negativan primjer za mlade, neprihvatljiv za borbu protiv droge. Zato odustajemo od našeg cilja da sarađujemo sa Teslom i povlačimo naš poziv Elona Muska”, rekao je Gurbüz, prenosi lokalna štampa.

Krajem 2023. godine, Teslin fan page račun je dva puta objavio slike autobusa sa Teslinim logom na prednjoj strani. Pored svojih komercijalno uspješnih putničkih modela, američko tržište željno iščekuje dolazak Cybertrucka o kojem se mnogo raspravljalo, nailazeći na različit stepen entuzijazma, a čije su isporuke krenula. U međuvremenu, u kategoriji velikih kamiona, Tesla Semi je već ostavio trag.

Nedavno su se ponovo pojavile rasprave o Tesla autobusu, projektu koji se razvija od 2016. godine. “Očekujemo da će Tesla bus u velikoj mjeri pozajmiti od Tesle Semi ne samo dizajn već i pogon te arhitekturu”, stoji u videu objavljenom na YouTube kanalu Tesla Car World. U istom videu, za koji se navodi da je zasnovan na pregledu Teslinog master plana, naveden je datum puštanja vozila u prodaju 2025. godine. Ako je to tačno, onda bi tokom ove godine trebalo biti puno više informacija o Tesla busu…

Share your love
Adnan Omerhodzic
Adnan Omerhodzic
Articles: 1928