Kalifornija: Električni autobusi do 2029. godine

Američka savezna država Kalifornija je postala prva u SAD koja će zahtjevati da svi gradski autobusi pružaju nultu emisiju izduvnih gasova do 2029. godine. Ovu odluku je donio Odbor za zaštitu vazduha (Air Resource Board – ARB), a očekuje se da će i u ostalim saveznim državama uslijediti donošenje iste regulative do 2040. godine.

Kalifornija će već u ovom trenutku vodeća američka savezna država kada je reč o takvim proizvodima i na njenoj teritoriji se koristi oko polovine od ukupne flote električnih autobusa u Sjedinjenim Američkim Državama (SAD). Međutim, u apsolutnim pokazateljima, cifra je i dalje izuzetno mala, a od oko 14.000 gradskih autobusa u cijeloj državi, samo 150 njih su e-busevi uz nedavnu narudžbu od još 1.000 jedinica.

Ovo nije prvi put da ova savezna država donosi slično pravilo. Još prije desetak godina ARB je nagovijestio da ima u planu potpuni prelazak na električne i FCEV (pogon na vodonične gorivne ćelije) proizvode. Tehnologija je tada bila nedostupna za masovnu proizvodnju, ali danas postoji najmanje tri značajna proizvođača koji su spremni da prihvate izazov. To se prije svega odnosi na New Flyer iz američke savezne države Minesote, zatim na novu kalifornijsku firmu Proterra i na kraju BYD iz Kine, koji ima sjedište i u Kaliforniji.

Najveći kalifornijski korisnik, LA Country Metropolitan Transportation Authority iz Los Anđelesa, želi da kompletira prelazak na efikasniju tehnologiju do 2030. godine, ali određeni dijelovi grada, kao što je Orange County, će uspjeti u tome već do kraja slijedeće godine. Oni će koristiti 60 novih električnih New Flyer autobusa, a slično je najavila i kompanija San Francisco Transportation Agency.

Prosječan autobus u SAD godišnje pređe oko 65.000 kilometara, i u prosjeku troši oko četiri puta više goriva od porodičnih automobila. Kalifornija se nada smanjiti nivo izduvnih gasova za milion tona do 2040. godine, čime bi se kvalitet vazduha značajno oporavio – nešto što je tradicionalno veliki problem u Kaliforniji.

Međutim, takav rezultat sigurno neće biti jeftin. Prosječan autobus sa dizel agregatom košta oko 500.000 američkih dolara dok su verzije pogonjene prirodnim gasom oko 50.000 dolara skuplje. S druge strane, električni autobus može da košta do 750.000 dolara, dok FCEV primjerci sa cijenom prelaze cifru od čak milion dolara. ARB nudi kompanijama subvencije u visini od 150.000 dolara na električne proizvode, odnosno 300.000 dolara za nove FCEV transportne jedinice. Agencija namjerava da pomogne i sa izgradnjom mreže brzih punjača.

Primjer Kalifornije bi trebale da slijede savezne države Oregon i Vašington. Prevozničkim kompanijama je naređeno da do 2023. godine moraju da započnu sa kupovinom električnih i FCEV proizvoda, a da kompletno pređu na takva vozila sedam godina kasnije. Ukoliko ne uspiju u tom planu, njima će biti zabranjeno da nastave sa radom.

izvor: AutoRepublika

Share your love
Adnan Omerhodzic
Adnan Omerhodzic
Articles: 1922