Sve na jednom mjestu o autobusima, prevoznicima i linijama
BHBus Info: Veliki pad uvezenih autobusa tokom 2020. godine (III)
1002. članak na našem portalu, ujedno presdstavlja i završni dio trilogije oko uvoza i registracije autobusa i minibusa M3 i M2 klase.
- BHBus Info: Veliki pad uvezenih autobusa tokom 2020. godine (I)
- BHBus Info: Veliki pad uvezenih autobusa tokom 2020. godine (II)
Šta napisati za zaključak? Jako težak zadatak, baš kao što je bila i cijela godina cijelom stanovništvu u našoj zemlji, sa naglaskom na prevoznike, ugostitelje i turizam, jer su te tri grane zasigurno pretrpjele i najveće gubitke i pitanje je kako osmisliti put oporavka.
Krajem 2019. godine predvidjeli smo neki broj od oko 350-380 autobusa uz napomenu tada tek pojavljujućeg korona virusa, međutim činjenica je da je u 2020. godini u BiH stiglo i prvoregistrovano jedva preko 160 autobusa. Zaista ogroman pad u odnosu na recimo 2017. godinu i 430 vozila. Vozila su stizala u 47 bh. gradova, a učešće je uzelo 15 proizvođača vozila. Tradicionalno, najviše vozila je stiglo u Banja Luku i Sarajevo, a među proizvođačima je usamljena borba između Mercedesa i MAN-a. Mercedes zbog Sprintera u globalu vodi, mada MAN ima prednost na velikim 12-metarskim autobusima. Starosna struktura vozila je i dalje prilično loša gdje dominiraju vozila iz 2007. – 2010. godine (posebno 2007. sa 31 vozilom i 2008. sa 21 vozilom), ali ipak je zabilježen i veći skok novih vozila – 19 vozila sa 2020. godinom kao godinom proizvodnje. Svakako moramo pohvaliti i trend obustave uvoza Euro 3 vozila, koja evo barem statistički daje rezultate, jer smo od 12 čak 7 mjeseci bili bez registrovanih vozila sa Euro 3 motorom. Registracije koje su se ipak desile, radi se o vozilima uvezenim nešto ranije pa su tek sad registrovana po prvi put.
Nema smisla da obrazlažemo u detalje pojedine stavke, ali ćemo reći par stvari u kratko. Gradski prevoz je, izuzev Banja Luke i Tuzle na izdisaju. Zenicatrans je otišla u stečaj, GRAS Sarajevo se jedva održava, a zbog političke situacije i nemogućnosti napretka, ni Mostar bus neće moći dugo da posluje u trenutnom stanju i obliku. Ipak, vrijedi istaći da je GRAS Sarajevo uspio da obnovi flotu sa devet novih minibusa i sedam polovnih trolejbusa, te da su u toku tenderi za nabavku novih trolejbusa i tramvaja.
Unutrašnje redovne linije su sve slabije, jer mladi se iseljavaju, radnika je malo, jedino nešto studenata održavaju pojedine linije. Linije prema vani su renatibilne par dana oko praznika, tri do četiri puta godišnje, a zatvaranje granica je doprinijela da ni to više ne bude kao prije. Ne treba ni spominjati da je sa ovakvom situacijom i FlixBus priča u BiH došlo skoro do zatvaranja. Turizma skoro da i nije bilo, jer se sve vrtilo oko putovanja uglavnom u zemlje regiona i Tursku sa domaćim turistima. Na strane turiste ćemo još poprilično dosta čekati.
Puno je neizvjesnosti u godini ispred nas, ali ipak, jedno je sigurno – Mi ćemo i dalje biti tu; pratićemo i dalje sve promjene, prinove, informacije i statistike!
U prilogu ispod možete pogledati i statističke pokazatelje na nivou godine:
—
—
—