BHBus Info: Rekordna godina po uvozu i registracijama autobusa! (III)

Share your love

Došli smo i do zadnjeg članka trilogije koja se tiče vozila koja su po prvi put registrovana u Bosni i Hercegovini tokom 2022. godine. Spomenuli smo da je naše istraživanje obuhvatilo M2 i M3 autobuse te M2G – terenske autobuse.

Kao što smo ranije spomenuli, prošla 2022. godina je bila neočekivana dobra, o čemu govori i rekordan broj uvezenih vozila – čak 432! Prošla godina je donijela poboljšanje uslova zbog Covid-19 pandemije što se odmah odrazilo kako na redovnim linijama, tako i na turističkim vožnjama. Godina izgubljena u lock-downu i iduća godina pod ograničenjima je povećala ponovo želju za putovanjima kod ljudi, što su posebno osjetile turističke agencije i prevoznici koji se bave vanrednim vožnjama. Dosta kompanija je uspjelo da obnovi svoje flote, a neki su se čak i dodatno širili.

Zbog detaljnijeg uvida u situaciju, spomenut ćemo karakteristike po prethodnim godinama i po broju vozila koja su registrovana po prvi put:
2010. – 224 vozila
2011. – 187 vozila
2012. – 234 vozila
2013. – 284 vozila
2014. – 312 vozila
2015. – 328 vozila
2016. – 401 vozila*
2017. – 428 vozila*
2018. – 423 vozila*
2019. – 379 vozila*
2020. – 163 vozila
2021. – 204 vozila
2022. – 432 vozila
*Naš izvještaj pokazuje manje, jer nisu uzimani u obzir terenski minibusi koji nisu imali posebnu kategoriju

Ono što vidimo iz ovih podataka jeste da se od 2010. godine, kada je BiH priključena bezviznom režimu za zemlje Šengena, bilježi konstantno povećanje broja vozila koja se registruju po prvi put. Taj trend se nastavlja sve do 2017. godine kada doživljava vrhunac, da bi nakon toga počeo polako da, uslijed velike konkurencije, niskih cijena u prevozu, nesigurnih cijena nafte i nedostatka radnog kadra, opada. Covid-19 pandemija je taj proces tako reći zaokružila pa smo u 2020. godini imali rekordno nizak broj vozila. Ipak, 2021. je donijela poboljšanje, a prošla godina i rekordan broj uvezenih i registrovanih po prvi put vozila.

Tekuća, 2023. godina, krenula prilično solidno i za prva dva mjeseca su već uvezeno i registrovano 61 vozilo, a vrhunac se tek očekuje. Ipak, teško da će se moći stići ovaj broj od 432 vozila zbog više faktora. Prvenstveno  se to odnosi zbog situacije da su nova vozila znantno poskupila i da se dugo čekaju, tako da je to problem broj jedan. Doduše, mi nismo tržište koje kupuje mnogo novih vozila, ali smo dosta ovisni od uvoza polovnih vozila. Pod ovakvim uslovima mnoge kompanije ne žele da prodaju svoja starija vozila tako da imamo poremećen lanac nabave. Trenutno je u Bosni i Hercegovini potražnja za polovnim autobusima, posebno visokopodnim, znatno veća od ponude ne samo u BiH, nego u Evropi. Također, na ruku nam ne ide ni loša socio-ekonomska te politička situacija, odljev mladih i radno sposobnih, prije svega vozača i mehaničara, dok je poskupljenje nafte i poskupljenje životnih namirnica zbog rata u Ukrajini prilično stabilno, ali opet nepovoljno u odnosu na neke ranije godine. Ipak, svi se nadamo i očekujemo bolje sutra.

Tokom prošle godine najbolji mjesec je bio novembar kada je stiglo 59 vozila, a najlošiji januar sa 10, što je ipak očekivano, zbog početka godine i ispitivanja tržišta. Vozila su stizala u 72 bh. grada, a najviše je bio istaknut septembar kada su registracije zabilježene u 26 različitih gradova. Tradicionalno, najviše vozila je stiglo u Sarajevo – 69, Tuzla je bila na drugom mjestu sa 54. Banovići su ubilježili najviše registracija u jednom mjesecu – 20 u aprilu 2022. Kao i prošle godine, učešće je uzelo 22 proizvođača vozila, a najviše je registrovano MAN vozila i to 141 vozilo. Mercedesu nisu pomogla ni mini/midi vozila, gdje je tradicionalno jak, pa je ostao na drugom mjestu sa 116 vozila. Vrijedi spomenuti još i Neoplan sa 42, te Setru sa 31 vozilom. Najviše različitih proizvođača smo imali registrovano u septembru i oktobru – po 14, dok je najmanje, logično, bilo u januaru – četiri. Najregistrovaniji brend je ubjedljivo Mercedes, koji je bilježio minimalno po tri registracije svaki mjesec, dok je MAN ubilježio i najviše registracija u jednom mjesecu – 33 (april).

Starosna struktura vozila je i dalje prilično loša gdje dominiraju vozila iz 2006. – 2010. godine (posebno 2007. sa 76 vozila i 2009. sa 89 vozila). Pohvalno je što nemamo više Euro 3 vozila na statistikama te da imamo vozila na plinski pogon (CNG/LPG), kao i registrovano 18 vozila na električni pogon. Doduše, sve trolejbuse, ali i to je nešto. Kada se hvalimo da istaknemo činjenicu da je bilo i 42 nova vozila iz tekuće 2022. godine što je skoro 10%, tako da popravljamo se i u tom segmentu. Zanimljivo je da je svaki mjesec bila po minimum jedna registracija vozila iz 2007. godine. Najviše registrovanih vozila sa različitim godinama proizvodnje smo imali u šestom mjesecu – njih 14, dok smo u aprilu imali čak 29 registracija vozila sa istom godinom, 2009., što je novi rekord. Ovo nam pokazuje da je bilo interesantno i u sferi eko normi.

Pošto više nemamo pravo uvoziti i registrovati vozila sa Euro 3 motorima, bilo je očekivano da najviše imamo uveženih i registrovanih vozila sa Euro 4 motorom. Međutim, nije tako pošto je najviše bilo registrovanih vozila sa Euro 5/EEV motorima, pa je onda slijedio Euro 4 i Euro 6. Spomenuli smo već da je bilo registrovano i 18 trolejbusa koji se vode kao električna vozila. Tokom 2022. godine registrovano po i 69 autobusa na plin od čega su 64 sa pogonom na CNG, a pet sa pogonom na LPG. Logično, sva vozila su polovna, ali i to je u ovakvim okolnostima korak naprijed. Ne čudi da su vozila registrovana u Sarajevu i Tuzli, ali i Banovićima, gdje je bilo i najviše pojedinačnih registracija “plinaca”. O novim vozilima na plin za sada ne možemo pričati bez ozbiljnih subvencija, baš kao i o električnim klasičnim autobusima. Možemo spomenuti i događaj iz septembra kada je kompanija Sejari d.o.o. Sarajeva bh. javnosti predstavila prvi električni autobus u Bosni i Hercegovini – Isuzu NovoCiti Volt. I to pokazuje koliko kasnimo za regionom, u kojem se kupuju novi autobusi sa elektro pogonom i pogonom na plin (Hrvatska i Srbija).

Raduje činjenica da je prodano i 51 novo vozilo, što je znatno povećanje u odnosu na 22 nova vozila 2021. godine. Listu vodi ubjedljivo Belkonmmunash sa svojim isporučenih 18 trolejbusa, a dalje slijede Neoplan i Isuzu sa po osam vozila dok je Merecedes upisao šest vozila. Najviše novih vozila je registrovano je u novembru – 12, dok februar i april nisu imali ni jedno novo registrovano auto. Za razliku od prošle godine kada nije prodan ni jedan jedini klasični autobus M3 kategorije od 12 ili više metara, ovdje smo zabilježili 10 takvih autobusa plus 18 trolejbusa. Najviše novih vozila je kupljeno u Sarajevu, upravo zahvaljujući isporuci trolejbusa kompaniji GRAS i velikoj obnovi flote kompanije Centrotrans.

Ubjedljivo najviše vozila je kupila kompanija Centrotrans Sarajevo. Kupovani su i novi i polovni autobusi i minibusi, i turistički i međugradski i gradski autobusi… Ipak, ostali nisu baš pratili taj tempo, osim možda Konzorcijuma Viena tour-Dinamik Brčko, koji su za potrebe GP Brčko u 2022. godini registrovali preko 20 vozila, a ostatak se očekuje tokom 2023. Ili možda Mostar busa koji je u donaciji dobio skoro čitav novi vozni park, o čemu smo pisali na portalu.

Također, situacija je i dalje teška, jer bukvalno fali svega – od putnika, preko vozača, mehaničara i tako dalje… Gradski saobraćaj u većim gradovima je znatno reduciran, a broj međunarodnih linija raste toliko da je upitno kako se uopšte održavaju tokom cijele godine. FlixBus je definitivno postao neuspješan projekat u BiH koji nije donio željene efekte, kako u smislu proširenja vozne mreže tako ni proširenju mreže partnera i u obnovi vozila. Svakako dobra je stvar što smo “virusni” period ostavili iza sebe, pa imamo barem jednu brigu manje i svi se okrećemo pozitivnim pričama.

Još jedna godina je ispred nas, a jedno je sigurno – BHBus.ba će i dalje biti tu; pratićemo i dalje sve promjene, prinove, informacije i statistike!

U prilogu ispod možete pogledati i osnovne statističke pokazatelje na nivou godine:

 

Share your love
Adnan Omerhodzic
Adnan Omerhodzic
Articles: 1927