Sve na jednom mjestu o autobusima, prevoznicima i linijama
BHBus.ba na IAA Hannover 2024 (II)
Nakon što smo jučer objavili prvi našeg izvještaja sa završenog sajma IAA Hannover, danas objavljujemo i drugi. Prvi dio možete počitati na linku: BHBus.ba na IAA Hannover 2024 (I).
Možemo reći sa punim pravom da je u smislu autobusa King Long bio glavna zvijezda ovogodišnjeg izdanja IAA sajma. Pored futurističnog kamiona, bio je izložen i futuristički autobus sa oznakom XMQ6127CYWBEV, iz koje možemo saznati neke stvari, ali je ipak zvanični naziv modela Merry Combo. Autobus je veoma futuristički dizajniran i na prvu izgleda jako atraktivno sa svojim aerodinamičnim izgledom. King Long kaže da je domet vozila 516 km po C-WTVC uslovima vožnje. Prednja strana je jako lijepa sa velikim vjetrobranskim staklom i kamerama umjesto retrovizora kako bi aerodinamika došla još više do izražaja. Vozilo je dugo 12.25 metara i nudi 10 m3 prtljažnog prostoa što je za ovu klasu vozila veoma respektabilno. Zadnja stana je također atraktivna sa LED svjetlima i logom koji svijeti te zadnjim spojlerom koji se spušta i na bočne prozore. Prednja vrata, osim što su valovitog dizajna, loše su konstruirana pošto imaju samo mala dva staklena dijela kroz koje vozač efektivno ništa ne vidi iznutra, tako da je iako lijepo dizajnersko riješenje – u praksi i ne baš upotrebljivo.
Cilj King Longa je bio da predstavi novo, moderno i luksuzno vozilo i na prvi pogled unutrašnjosti to ono i jest. Iako je maksimum 55+1+1 sjedišta, izložbeno vozilo je imalo 40+1+1 sjedišta. Vozilo je opremljeno svim modernim sistemima i opremom: klima, grijanje, audio, video, sjedišta su u kožnoj izvedbi, ali… Iako zanimljiva rješenja USB priključka i individualne rasvjete, način kako je napravljen naslon za ruke nas vodi u ’80-e godine i on kvari cjelokupan dojam sjedišta. Između sjedišta su jako debeli stubovi koji smanjuju preglednost, a inteesantno je da nema zavjesica nego da svaki pozor ima roletnu (što je problem, jer je jedna roletna na dva reda sjedišta). A da ne spominjemo klasičan miris kineskih plastike i tkanine po ulasku u vozilo. Još jedna stvar koju je King Long htio da predstavi kao modernim rješenjem, ali koje se pokazalo totalno nepotrebnim su i unutrašnje police za prtljag napavljene od – stakla. Zamislite da na to stavite recimo neku metalnu flašicu sa vodom i da naiđete na rupu na cesti… Da, ne bi bilo nimalo ugodno… Potrudili su se i da vozački postor moderniziaju, ali ono što smo pimjetili jeste da je pomoćni ekran prevelik u odnosu na glavni i da će možda u noćnim uslovima paviti problem za fokusiranje vozača, a i sam volan je mogao biti obložen kožom umjesto plastikom. Ipak, bilo je lijepo vidjeti nešto novo na ovom sajmu i King Long se zaista potrudio da donese nešto novo.
Odmah preko puta King Longa izlagao je mali kineski proizvođač Baimi East Bus Technology ili jednostavno Baimi. Kompanija je fokusirana na električna vozila pa su izlagali kombije i jedan minibus kapaciteta 25 sjedišta. Minibus je izgledao prilično neinovatno osim svjetala na prednjoj strani. Osim svjetala pohvalna su i sjedišta u unutrašnjosti, koja je proizveo King Long (rekli su nam da dosta kompomenti kupuju od King Longa) i otprilike je to to što imamo pohvalno reći za ovo vozilo. Na vozilu su vrata vidno loše montirana što se vidi i na slikama, a na naše pitanje gdje su retrovizori pošto se rupe za njih vide dobili smo odgovor da je bio problem sa homologacijom i carinom pa izlažu vozilo bez retrovizora. Za završnu obradu vozačkog prostora ocjena loše bi bila dobra, a vozačko sjedište nije bilo dobro učvršćeno uopšte. Ipak vhunac je predstavljao stub volana kojeg drže dva šarafa, a čak ni šarafi nisu bili isti niti je jedan uopšte bio zašarafljen do vrha.
Baimi je dovezao vozilo koje je bukvalno sastavljeno od tuđih komponenti, a ni to nije dobo urađeno i on je klasični primjer na šta je IAA spao i kakvi izlagači dolaze danas…
Ispred hala smo zatekli i jedan Irizar na štandu Scanije. Iako je jasno da se radi o troosovinskoj Irizar i6S, Scania je brendiala i predstavila vozilo kao Scania Super HDH, a koliko su u pravu ostavljamo vama da to zaključite… Vozilo je u 14-metarskoj izvedbi sa Scania motorom snage 500 KS, odličnog dizajna i sistemom kamera umjesto retrovizora. Za ovu priliku i za razliku od Busworlda, bila je izložena „obična“ dizelska verzija, za koju moramo priznati da nam je bilo drago vidjeti u moru vozila na struju i vodik. Također, u vanjskom dijelu smo mogli vidjeti i Karsan e-ATAK, autonomni autobus o kojem smo pisali u više navrata na našem portalu, a koji je bio zadužen za prevoz posjetilaca unutar sajma.
Kao što smo spomenuli, organizacija nije bila na najboljem nivou pa smo tako „promašili“ nekoliko proizvođača koji su tu bili u vrijeme kada mi nismo bili tu. Radi se o Zhongtong međugradskom električnom autobusu H13E te Higerovom modelom Azure 7 midibusu kojeg smo imali prilike da vam pezentujemo na Busworld 2023. Također, vani je bio prezentovan i Mercedes eCitaro K, ali ga mi nismo zatekli dok se autobus godine – Solaris Urbino 18 hydrogen pojavio samo da pokupi nagradu i odmah je ponovo otišao.
Iako ima naziv „najveći sajam komercijalnih vozila“, ovogodišnji IAA je bio stvarno loš po pitanju autobusa. Ipak, to nije ni do samog sajma koliko je do krize u evropskoj autobuskoj industriji. Volvo i Scania su ranije najavili da obustavljaju proizvodnju autobusa i da prelaze na rad sa karoseristima, Van Hool je bankrotirao, Ebusco ima finansijske probleme i otkazivanja narudžbi, Neoplan u ponudi trenutno nema Cityliner, VDL još nije predstavio treću generaciju Future, a Mercedes, Setra i MAN imaju probleme sa isporukama… Dakle, trenutno stanje nije ni malo blistavo, ali se nadamo da će se ove situacije riješiti do idućeg Busworlda i nadamo se da ste uživali u informacijama i slikama koje smo vam donijeli sa ovogodišnjeg IAA.