Sve na jednom mjestu o autobusima, prevoznicima i linijama

Sve na jednom mjestu o autobusima, prevoznicima i linijama


Nekada davno, prije nego što su se kupci mogli informisati preko televizora i kompjutera o najnovijim proizvodima, kompanije su iznalazile razne načine da privuku pažnju javnog mnjenja. Cilj nije bio samo informisati potencijalne kupce o najnovijim proizvodima, koji se koriste u svakodnevnom životu već i privući njihovu pažnju svojom pojavom.
General Motors (GM) Futurliner je bio jedan od takvih proizvoda koji do današnjeg dana važi za jedan od najčudnijih vozila ikada proizvedenih. Od ranih 1930-ih pa do sredine 1950-ih godina ukupno 12 Futurlinera je privlačilo pažnju gde god da su se pojavili, sve dok ih proizvod koji su reklamirali – televizor – nije penzionisao.
Streamliner
Za 1933. godinu, sajam je proširen na lokaciji gdje se danas nalazi legendarni Navy Pier, ali i pored toga, mnogi nisu bili zadovoljni što su preko cijele Amerike morali da putuju u Čikago da bi uživali u ovoj predstavi. Čelni ljudi General Motorsa su se dosjetili da postoji mogućnost da se predstava stavi na točkove, a prvi model za takvu svrhu je bio Streamliner.
Do 1940. godine je postojalo ukupno osam Streamlinera, a kao što je originalno zamišljeno, oni su publiku obavještavali o najnovijoj tehnologiji dostupnoj širom svijeta. Međutim, do kasnih 1930-ih godina, postalo je jasno da je Streamliner ipak suviše mali za ovakav posao, a i njegove dizajnerske linije su počele da zaostaju za vremenom.
Futurliner
Ipak je bilo teško ubjediti potencijalne kupce da Streamliner donosi buduću tehnologiju kada je po dizajnu i sam bio zastario. Iz navedenog razloga, General Motors je počeo da radi na liniji novih vozila za paradu, koja su bila predviđena da budu značajno veća, ali i modernija. Da bi pokazao publici da je zaista novi proizvod u pitanju, General Motors je promenio i ime u Futurliner, a prva generacija od 12 primjeraka je debitovala 1940. godine.
Tokom svake parade ovaj autobus je imao pratnju od 24 kamiona, 11 automobila i tri karavana. Međutim, poslije samo pet predstava, Futurliner je penzionisan nakon što su Sjedinjene Američke Države ušle u Drugi svjetski rat poslije napada na vojnu bazu Perl Harbor na Havajima. Tokom rata, svi primjerci su bili parkirani po raznim garažama, a krajem 1940-ih, nakon što se ekonomija oporavila u dovoljnoj mjeri, General Motors je ponovo počeo da radi na idejama da Futurliner predstavlja inovacije američkoj publici.
Televizor
Ostale promjene su se odnosile na kabinski prostor, gdje je ubačen klima uređaj, a položaj motora pomjeren da se olakša vozaču u vožnji. Novi Futurliner je debitovao 1953. godine predstavljajući novu tehnologiju kao što su prvi prototip mikrotalasne rerne i novo posuđe za kuhinje. Nažalost, parada nije dugo trajala i već do sredine 1950-ih godina publika je počela polako da gubi interesovanje zahvaljujući najnovijoj tehnologiji – televizoru.

“Sedmorica” preživjelih
Od 12 proizvedenih primjeraka, trenutno se zna za sedam, dok je sudbina ostalih pet nepoznata. Tokom jedne od parada 1950-ih godina, dva Futurlinera su učestvovala u sudaru, pa se pretpostavlja da su završila na otpadu. Sudbina većine njih nije bila poznata sve do 2006. godine, kada je jedan od primjeraka (ukupno deseti ikada proizveden) prodat za čak četiri miliona dolara. Kada se ova vijest proširila, tako je i popularnost nastavila da raste, a popularni sajt za oldtajmere, Hennings, nedavno je objavio i zanimljivu analizu gde se svaki model nalazi.

Izvor: Zoran Tomasović (Autorepublika) / Uredio: Pavle Barta