Sve na jednom mjestu o autobusima, prevoznicima i linijama
Van Hool EX: Belgijanac iz Makedonije
Van Hool već dugo ima reputaciju kompanije koja se prilagođava svim zahtjevima klijenata i koji radi vrhunska vozila. Belgijski proizvođač je 2014. godine proširio svoj fokus djelovanja predstavljanjem EX programa. Za ovaj program je predviđena i potpuno nova fabrika, koja je na iznenađenje svih, otvorena u Skoplju (Makedonija). EX modeli su trenutno dostupni u tri dužine: 12.5, 13.3 i 14.2 metara, a najavljena je i midi verzija od 10.7 metara.
Van Hool je otvorio fabriku u Skoplju, prije svega zbog sjevernoameričkog tržišta tražeći ekonomičniji proizvod, što je bio dobar potez, jer je konkurencija iz Kine i Turske rasla. Nedavno je proizvodnja belgijskog TX programa na dvije osovine završena. Sada je jedina opcija za dvije osovine Van Hool EX, iako se nudi i na tri osovine. Ta promjena strategije napravljena je sa razlogom, poručio je izvršni direktor Filip Van Hool. “Tržište dvoosovinaca je osjetljivo na cijene. Shvatili smo da je za mnoge kupce u tom sektoru TX postao preskup. Međutim, za kupce kojima je potreban prilagođeni dvoosovinski autobus, možemo dodati mnogo stvari EX-u u Belgiji prije isporuke.”
Bez obzira na to da li vozila zahtijevaju kasnije preinake i nadogradnje, svi EX i CX modeli za sjevernoameričko tržište se obavezni prevezu u Belgiju nakon završetka proizvodnje u Skoplju. To je zbog činjenice da se vidi stvarno stanje vozila kao i da se izvrši sveobuhvatna inspekcija prije isporuke u skladu sa Van Hool standardima.
Makedonska fabrika se nalazi na zemljištu od 17 hektara u posebnoj ekonomskoj zoni oko 15 km od centra Skoplja. Zapošljava 1350 ljudi i ima mnogo prostora za proširenje. Druge firme koje snabdjevaju Van Hool nalaze se u blizini. Prošle godine fabriku je napustilo 750 autobusa. To se može porediti sa 600 vozila iz fabrike u Koningshooiktu, iako proizvođač ističe da se u Belgiji radilo na posebno prilagođenim vozilima i na modelu ExquiCity. Stoga im je potrebno znatno više sati za proizvodnju, pa je broj vozila napravljenih u Belgiji manji.
Cilj u Skoplju je da seproizvodnja što je moguće više pojednostavi uz zadržavanje standarda kvaliteta po kojima je Van Hool odavno poznat. Proces montaže se obavlja u koracima. Autobusi se kreću u obliku slova U, od uokvirivanja do unutrašnjih i završnih provjera; što je zapravo u suprotnosti sa praksom u Belgiji. U kasnijoj fazi, kada se dodaje unutrašnjost, svako vozilo je dodjeljeno imenovanom vođi tima koji je odgovoran za završetak i da sve dobro funkcioniše u smislu osiguranja kvalitete.
Makedonija nije bila prva opcija koja se istraživala za Van Hoolovu jeftinu montažu. U početku je opcija bila Poljska, ali također i Srbija te Turska, ali upornost makedonske vlade da dovede jedan ovako jak brend je na kraju presudila. Izbor se isplatio, a fabrika radi punom parom. Prošle sedmice su istaknute isporuke od 30 vozila EX15 i EX16 za Arriva Bus i Coach (ABC). Uspješno se rade i vozila za irsko tržište zajedno sa CX-ovima za Sjevernu Ameriku.
Postrojenje radi na pravovremenoj osnovi, a komponente se redovno isporučuju od dobavljača, kao i iz Belgije. Stavke kao što su motori i mjenjači se drže na polici, a okviri i sjedišta dolaze od dobavljača u blizini. Nekoliko pošiljki se prima svaki dan. Okviri karoserije i šasije izrađeni su od nehrđajućeg čelika, iako su neki dijelovi oko točkova i dio upravljanja izrađeni od standardnog čelika. Kao rezultat toga, cijelo vozilo se tretira u ranim fazama montaže kako bi se spriječila korozija. Na raspolaganju je i savremena lakirnica. Sav rad se obavlja ručno sa pištoljem za prskanje, ali Van Hool ispituje i mogućnosti da taj posao rade roboti. Radnici su obučeni i spremni da oslikaju bilo koji dizajn koji kupac zahtijeva, a mogu se raditi i šeme sa farbanjem i naljepnicama.
EX serija je prešla na najnoviju generaciju DAF motora i ZF mjenjača. Novi DAF-ovi motori su omogućili uštedu goriva, a Traxon i EcoLife Coach mjenjači pružaju dodatno poboljšanje. Također, opcija Allison mjenjača je dostupna u troosovinskim izvedbama. Na policama u Skoplju nalaze se i motori Cumminsa, pa čak i Detroit Diesel. Oni su samo za seriju CX, ali su svi agregati i mjenjači spojeni u određenom prostoru prije nego što se montiraju na šasije. Van Hool je u procesu testiranja potrošnje goriva EX game sa najnovijom pogonskom serijom, tako da ne može dati nikakve konkretne brojke za uštedu u odnosu na raniju kombinaciju.
Poboljšanja efikasnosti su također došla kao rezultat laganog opterećenja, a dokazi o tome mogu se vidjeti tokom montaže. “U početku smo se borili da ubjedimo klijente da pređu sa dvoosovinskih TX modela na dvoosovinske EX modele, ali taj posao je sada završen i taj dio smo završili” kazao je Filip Van Hool i nastavio: “Jedan od razloga za prihvatanje EX-a je njegova potrošnja goriva, pošto je 900 kg lakši od TX-a.”
Dvoosovinski EX-ovi koriste sendvič krovnu konstrukciju. Montira se odvojeno od ostatka karoserije, a cijela jedinica – uključujući i klima uređaj – se dodaje u jednoj operaciji. Troosovinske izvedbe još nemaju ovakav vid krova. No, to će vjerojatno uslijediti zbog mehanizma VECTO, koji je dizajniran da smanji potrošnju energije vozila i emisije CO2. VECTO će takođe dovesti do postavljanja kamere za zadnji dio kako bi se smanjio otpor. Van Hool trenutno testira ovaj koncept, ali nema vremenskog okvira za njegovo uvođenje.
Van Hool gleda na EX kao sastavni dio svoje palete autobusa. Ne gleda ga kao na siromašniji ili tuplji TX, nego baš kao zasebnu gamu. Broj EX-ova koji se kreću kroz postrojenje u Skoplju sugerira da se on drži na konkurentnom evropskom tržištu. EX11H, od 10.7 metara, će se uskoro priključiti ponudi, a biće dostupan i u izvedbi sa volanom na desnoj strani. U Belgiji se trenutno testira prototipa, a Van Hool je najavio i model za tržište Velike Britanije i Irske. “Zadovoljni smo napretkom makedonske fabrike, kao i sa EX-om. To je svestrani turistički autobus koji zadovoljava visoku specifikaciju”, završio je Filip Van Hool.
Trenutno stvari se dobro odvijaju za Van Hool u Skoplju. Broj autobusa sa volanom na desnoj strani je iznenađujući, što sugerira da EX gama ima veliko povjerenje među kupcima u Velikoj Britaniji i Irskoj. Sve u svemu radi se o impresivnom autobusu koji je izgrađen u impresivnoj fabrici.