Sve na jednom mjestu o autobusima, prevoznicima i linijama
42% registrovanih gradskih autobusa u Evropi tokom 2023. su bez emisija
Evropsko tržište električnih autobusa zabilježilo je rast registracija od 53% prošle godine to jest 6.354 registracija tokom 2023 godine. Preko 42% gradskih autobusa su imali nultu emisiju (na baterije i vodik), što je brzi rast u odnosu na 15% u 2020. godini. To znači utrostručenje registracija ovih tipova vozila za tri godine.
Ukupno je registrovano 13.466 autobusa sa alternativnim pogonima, što predstavlja povećanje od 41% u odnosu na prethodnu godinu, prema podacima kompanije Chatrou CME Solutions.
MAN se pojavio kao lider na tržištu električnih autobusa, a slijede ga Solaris, Yutong (koji je bio na vrhunskoj poziciji 2022.) i Wrightbus. Potonji je doživio značajan rast, 320% više u odnosu na 2022. godinu. Jedini brend koji je imao pad obima u 2023. je zajedničko ulaganje Alexander Dennis – BYD.
Solaris takođe vodi u autobusima sa nultom emisijom (u koje spadaju i autobusi na gorive ćelije), sa 802 vozila registrovana prošle godine. U proteklih 12 godina registrovano je 19.000 električnih autobusa, a Solaris (opet!) drži prvo mesto sa 2.188 jedinica.
6.354 e-autobusa preko 8 tona registrovanih u 2023. godini predstavljaju, kako je navedeno, povećanje od 53% u odnosu na 2022. godinu, koja je završila sa 4.152 jedinice (2021. je bilo 3.282, uz rast od 48% u 2020. godini).
Velika Britanija prednjači u primjeni električnih autobusa, sa 1.206 jedinica registrovanih 2023. godine, a slijede Njemačka, Norveška i Španija, što je porast od 260% u odnosu na 136 jedinica registrovanih 2022. godine. Zemlja sa najvećim rastom je Portugal, gde su registrovana 364 e-autobusa u odnosu na 52. 2022. godine. Rast je zabilježila i Belgija, sa 42 na 172 (+309%).
Registracije hibridnih autobusa su doživjele značajan porast: “Apsolutni obim hibridnih autobusa se udvostručio sa 2.018 u 2022. na 4.022 u 2023., što je plus 99,3%! To je uzrokovano rastom od oko 1000 autobusa, kako u segmentu gradskih autobusa, tako i u međugradskom segmentu”, napominje Chatrou CME Solutions. Takav rast je najvećim dijelom posljedica primjene blagih hibridnih vozila.
S druge strane, autobusi na gas suočeni su sa padom u urbanom segmentu. Chatrou CME Solutions naglašava da je “Apsolutna količina CNG/LNG autobusa blago opala sa 3.274 u 2022. na 2.883 u 2023. (-11,9%). Udio CNG-a u međugradskom segmentu i dalje raste sa 978 u 2022. na 1,187 u 2023”.
U međuvremenu, autobusi na vodik bili su svjedoci značajnog porasta, a Solaris je vodeći sa 77 registracija u 2023. i ukupnom flotom od 181 autobusa, nadmašujući Van Hool i Wrightbus. Sa rekordnim ukupnim brojem od 207, obim je bio više nego dvostruko veći od 99 iz 2022. i također veći od prethodne rekordne 2021. godine (158).