Sve na jednom mjestu o autobusima, prevoznicima i linijama
Wrightbus – Portret proizvođača autobusa
Zadnjeg dana maja 2022. godine urban-transport-magazine je izvijestio da je Regionalverkehr Köln naručio 20 autobusa na vodik GB Kite Hydroliner FCEV od sjevernoirskog proizvođača vozila Wrightbus, uz opciju narudžbe dodatnih 40 autobusa. Ovo je nesvakidašnja najava, jer je Wrightbus (skraćeno poznat i kao “Wright”) isporučio i isporučuje veliki broj autobusa u Veliku Britaniju i Irsku, ali je zapravo potpuno nepoznat izvan otoka, tj. u kontinentalnoj Evropi. Pa hajde da pogledamo ko je Wrightbus.
Temelji
Godine 1946. Robert Wright i njegov sin William osnovali su kompaniju Robert Wright and Son Coachbuilders. Sin William je preuzeo upravljanje od početka, a otac Robert je bio odgovoran za tehnologiju. Sjedište kompanije je u Ballymeni blizu istočne obale Sjeverne Irske.
Historija Wrightbusa
Godine 1950. mlada kompanija dobija svoju prvu veću narudžbu. “Komitet za obrazovanje okruga Tyrone” naručuje nekoliko školskih autobusa od Wrighta, koji su napravljeni na šasijama britanskog proizvođača komercijalnih vozila Commer.
U ranim godinama, Wright je također zaradio svoj novac postavljanjem novih karoserija na stare šasije. Do 1960. godine, nakon 14 godina, mali proizvođač karoserija je postao velika kompanija sa mnogo zaposlenih. Upravljanje kompanijom ostaje u rukama Roberta i Williama Wrighta. Godine 1967. Jack Kernohan dizajnira karoseriju kamiona za utovarivače i prikolicu za transport bagera. Kernohan je jedan od najcjenjenijih radnika oca i sina Wrighta.
Godine 1973. Wright je u mogućnosti da isporuči narudžbu za 20 autobusa svog tipa Endurance za Greater Manchester Buses. Inicijali GM ove kompanije postaju nadimak za ove autobuse: GM autobusi. Fabrika Wrightbus ima toliko prostora u ponudi da se svi naručeni autobusi mogu graditi u isto vrijeme, a Wright za njih dobija nagradu Superbus.
1978. godine Wright isporučuje svoj prvi autobus sa aluminijskom karoserijom. Pet godina kasnije, 1983., Wright također počinje graditi autobuse koji nude vrhunski luksuz. Serija je dobila naziv Contour. Wright danas kaže da je u pogledu dizajna Contour bio očigledno ispred svog vremena. I zaista, misli se da se može prepoznati određena sličnost sa Neoplanom, a u stilu Neoplan je uvijek bio dosta ispred svojih konkurenata.
Početkom novog milenija, 2001. godine, prvi zglobni autobus (britanski nadimak Bendibus) napušta fabriku u Ballymeni. Vozilo ide na testiranje na londonsku liniju 207. Iz Wrightbusa su poručili: “Zglobni autobusi bi trebali učiniti tramvaje suvišnim.”
Tokom 2006. godine Wrightbus je proslavio 60. godina rada. 60 godina rada koji nije uvijek bio lahak. “Ali u Wrightbusu ni mi ne vjerujemo u lahka rješenja”, poručili su. Godine 2011. Wright je kreirao prve prototipove autobusa koji je danas vjerovatno najpoznatiji proizvod sjevernoirske kompanije izvan Ujedinjenog Kraljevstva. Riječ je o dvospratnom autobusu koji će naslijediti legendarni London Routemaster (šasija: AEC, karoserija: Park Royal). Glavna pokretačka snaga ovog projekta bio je tadašnji gradonačelnik Londona Boris Johnson. Johnson se pokazao kao istinski konzervativan, jer je insistirao da se novom autobusu daju neke od posebnosti starog Routemastera na svom putovanju kroz život. Iako se Borismaster prilično razlikuje od svog prethodnika po tome što je čak i model sa troja vrata (Routemaster je imao samo otvorenu zadnju platformu), Johnson insistira da bi novi trebao imati i otvorenu zadnju platformu.
Novi dvospratni autobus baziran je na Volvo šasiji, a karoseriju je napravio Wrightbus. Sjevernoirski proizvođač autobusa mora se držati ideja svog klijenta. Serijska proizvodnja Borismastera počela je 2012. godine. Uskoro će, iz sigurnosnih razloga, novi vagoni biti isporučeni samo sa zatvorenom zadnjom platformom, a treća vrata će biti naknadno ugrađena na starije modele koji su već u upotrebi. Tokom 2017. godine Wrightbus je napravio tačno 1000. primjerak Borismastera. I ovo označava kraj proizvodnje ovog tipa. Trezven komentar na ovo je: zbog specifičnih karakteristika koje je kupac TfL (Transport for London) želio, nasljednik Routemastera se nije pokazao posebno uspješnim. ima
Ali 2017. godine uz završetak proizvodnje Borismastera, krenuli su sa proizvodnjom i prvi autobusi sa pogonom na vodik. Dakle, Wright je također na čelu uvođenja novih tehnologija. I da vam dam predstavu o veličini kompanije: 2017. Wrightbus je ostvario promet od 181 milion britanskih funti.
Vratimo se u 2014.: Wrightbus predstavlja novu seriju dvospratnih autobusa – Streetdeck. Veoma brzo će biti lansiran i u hibridnoj verziji i kao električni autobus na baterije. A verzija na vodik se također priprema za promociju tokom 2020. godine.
Ipak 2019. godine je bila jako teška zbog korona virusa, pa je kompanija bankrotirala. Širom autobuske industrije, narudžbe su naglo pale. Međutim, kompanija uspijeva da pronađe novog vlasnika nevjerovatno brzo, u roku od nekoliko sedmica. Novi vlasnik preuzima kompaniju i nastavlja da je vodi. Novi vlasnik je Jo Bamford, a nova matična kompanija je Bamford Bus Company. U vlasništvu Jo Bamforda su građevinske mašine proizvođača JCB.
Tokom 2021. godine, Wrightbus predstavlja Hydroller, novi tip dvospratnog vozila. On proizvodi vlastitu vučnu struju u gorivoj ćeliji. Prvi Hydroliner ide u First Group za Aberdeen, ali i 2021. godine prvi Hydroliner je isporučen u London. Od iste godine svi autobusa Wrightbusa su dostupni i sa telematskim sistemom
Prošle, 2022., godine Wrightbus je primio svoju prvu narudžbu za autobuse za zemlju sa desnim saobraćajem uz narudžbu Regionalverkehr Köln (RVK). A kako je došlo do ove narudžbe? Odgovor je jednostavan na ovo pitanje – Wrightbus je dostavio najekonomičniju ponudu. Iste godine, Nacionalna transportna uprava (NTA) Republike Irske naručila je 800 električnih dvospratnih vozila. Automobili bi trebali biti isporučeni u roku od pet godina. 100 Streetdeck Electroliner vozila je već čvrsto predviđeno za irsku prestolnicu Dablin, a još 20 ide u Bus Eireann.
Priča o Wrightbusu pokazuje da ovo nije mala kompanija i da su oni uvijek bili na čelu tehničkih inovacija. Danas Wrightbus ima pogone u Ballymeni i Galgormu, a kompanija zapošljava 1.400 ljudi.