Sve na jednom mjestu o autobusima, prevoznicima i linijama
Wintertour in Winterthur – Zimska vožnja u Winterthuru
Kolege iz hrvatskog Kamion & Bus su imali priliku da u okviru eventa Wintertour in Winterthur, održanog u švicarskim planinskim cestama u gradu Winterthur, isprobaju Tourismo Safety Coach i eCitaro fuel cell. Također, posjetili su i najsavremeniji Mercedesov servis autobusa u Evropi, a pametno upravljanje brojnim sistemima u objektima, obnovljivi izvori energije, savremene mehatroničke, limarske i farbarske radionice za dizelska i električna vozila, praonica koja koristi 90% reciklirane vode, samo su dio onoga što ovaj servisni centar pruža. Pa vam donosimo njihova zapažanja sa njihovog portala uz manje izmjene.
Oduvijek je Mercedes sinonim za sigurnost u svim vozilima koja nose Mercedesovu zvijezdu. Gotovo svi sigurnosni i pomoćni sistemi koji danas postoje u svijetu autobusa prvi su put korišteni u autobusima Mercedesa, a Tourismo Safety Coach sve ih je objedinio na jednom mjestu. Oni postavljaju nove standarde, ali u nekim slučajevima i nadilaze zakonski opseg, ali cilj je samo jedan: najbolja moguća prevencija nesreća za zaštitu vozača i svih sudionika u saobraćaju.
No, fokus je ipak stavljen na vozila, odnosno tehnološki napredna rješenja Mercedesa, kroz testiranje najsigurnijeg autobusa s brojnim sigurnosnim i pomoćnim sistemima – Mercedes Tourismo Safety Coach, te električnog gradskog autobusa eCitaro fuel cell, s vodikovim dodatkom za povećanje dometa.
Mercedes Tourismo Safety Coach
Od 2017. godine Mercedes Tourismo viđamo na cestama širom Evrope, a sada je tu već njegova treća generacija. Budući da ime puno govori, tako je i kod modela Safety Coach, koji je prepun svih dostupnih i mogućih sigurnosnih sistema koji se nude unutar kompanije, a mnogi su dobili svoje poboljšane inačice, prvenstveno zahvaljujući stalnim ulaganjima Mercedesa u sigurnost i tehnološki napredak. Traffic Sign Assist sada ima kameru veće rezolucije za još kvalitetnije prepoznavanje znakova. Na kontrolnoj ploči prikaz spaja podatke učitanih karata i znakova na cesti koje kamera prepoznaje. Tu smo doznali dvije bitne stavke: prioritet ima zapis kamere, a znakovi na promjenjivoj prometnoj signalizaciji imaju prednost nad fiksnim znakovima. Tokom vožnje imali smo podršku i druge generacija sistema Side Guard Assist koji pomoću kamere prati obje strane vozila, sada s većim uglom pokrivanja i poboljšanim značajkama prepoznavanja pješaka, biciklista i ostalog saobraćaja. Istovremeno, u Mercedesu su već iznad zakonske regulative (GSR), te smo mogli svjedočiti primjeni više nego naprednog sistema pomoći pri kočenju u nuždi – ABA 6 (Active Brake Assist), koji i u tom segmentu nudi poboljšano prepoznavanje pješaka i biciklista.
Kamere umjesto ogledala
Kao opcija, preuzeta od modela proizvedenih 2024., u autobusima se mogu koristiti kamere umjesto klasičnih retrovizora, i to s obje strane, za razliku od Mercedes kamiona. Tokom vožnje slika je bila odlična u svim vremenskim uslovima, jer se leće kamera znatno manje prljaju u odnosu na klasične retrovizore. Prikaz na LCD ekranima na A stupu samo je jedan od ponuđenih, budući da se sa svake strane iznad njih nalazi dodatni LCD ekran koji prikazuje rad kamere koja pokriva prednju lijevu i desnu stranu vozila. Ne zaboravimo niti kameru za vožnju unazad, dok nam Mercedes omogućuje i pogled iz ptičje perspektive (360 stepeni) s četiri kamere smještene na krajevima krova koje pokrivaju prostor oko vozila i vozaču na praktičan način olakšavaju sve manevre autobusom. Sistema se automatski aktivira kod skretanja i promjene trake – samo kada vozač uključi pokazivač smjera – te se tada na ekranu prikazuje slika strane na koju vozač skreće, što povećava nivo sigurnosti.
Rekli bismo, puno kamera u radnom okruženju vozača, potrebno je i mnogo vremena za prilagodbu vozača i njegov fokus na onu koja mu je trenutno najpotrebnija. No, kako je riječ o svojevrsnom prototipu najsigurnijeg autobusa na svijetu, sasvim je sigurno kako prevoznici (kupci) neće pri narudžbi tražiti sve ovo što nam je u švicarskim planinama bilo pri nozi i ruci u ovom savršenom autobusu. Dodajmo i mali dizajnerski dodatak koji je dobio novi Tourismo, prednja LED svjetla nadograđena su LED trakom, a nova su i zadnja LED svjetla s prozirnom maskom.
eCitaro fuel cell za veći domet
Do 500 kilometara dometa moguće je postići s eCitaro fuel cell autobusom pogonjenim kombinacijom baterija i vodikovih gorivnih ćelija, dakako ovisno o uslovima korištenja i odabranom režimu rada. Jer, neki prevoznici u gradskom prevozu žele veći domet, a drugi raznovrsnost korištenja za sve potrebe, bez obzira na dužinu i složenost uslova linije.
Uz klasični niskopodni eCitaro, Mercedes je razvio nadogradnju ugradnjom gorivne ćelije koja služi kao produživač dometa. Druga generacija gorivne ćelije Toyota koristi se u komercijalnim vozilima, najveće je snage 60 kilovata, a nalazi se na krovu autobusa. No, gorivna ćelija nikada se ne koristi najvećom snagom, već je njen rad u optimalnom rasponu oko 20 kilovata pri temperaturi 60-90 Celzijevih stepeni. Višak topline osim za toplinsku pumpu, koristi se za grijanje putničkog prostora autobusa. Ukupna masa ovog dodatka iznosi oko 340 kilograma, dok je predviđeni vijek trajanja gorivnih ćelija u zapadnoevropskim zemljama oko 40.000 radnih sati, što ovisi o uslovima upotrebe te je procijenjen životni vijek 8-10 godina. U hrvatskim uslovima taj broj sati postiže se ranije, jer su vozila većinom u saobraćaju svakodnevno i cijeloga dana.
H2 rezervoari na krovu
Rezervoari vodika nalaze se na krovu, uz gorivne ćelije, za optimalno korištenje prostora ali i veću sigurnost. Punjenje troslojnih kompozitnih rezervoara čiji je unutarnji sloj od termoplasta, a vanjski od karbona dodatno zaštićen školjkom od stakloplastike, je putem priključka na desnoj strani vozila, iznad druge osovine. Sistem se puni pristiskom od 350 bara, a punjenje svih rezervoara od 5 kilograma, odnosno 238 litara vodika, traje 10-15 minuta. Životni vijek rezervoara je 15 godina, a oni mogu sadržavati filter za krute čestice ili nečistoće koje se mogu pojaviti na punionici. Proces punjenja je brz i jednostavan, poput punjenja dizelskog vozila.
Na početku smo spomenuli uslove odnosno režim rada eCitaro fuel cell autobusa, a Mercedes omogućuje tri režima rada. Prvi nudi maksimalan domet i stalno korištenje baterija i gorivne ćelije, drugi primarno koristi struju iz baterija i štedi vodik, a treći je potpuna suprotnost, odnosno prvenstveno koristi vodik, uz štednju električne energije pohranjene u baterijama. Kod ovog vozila, kojega smo vozili u Winterthuru, postoji velika dilema, jer potrebno je imati dvostruke punionice, vodik i struja, što značajno povećava troškove uvođenja u rad. Onim bogatijim, ali vrlo rijetkim prevoznicima omogućen je tako odabir optimalnog načina rada prema dužini trase linija, dostupnoj infrastrukturi i vrlo upitnoj (visokoj) cijeni svakog od spomenutih izvora energije.
Tehničke značajke autobusa Mercedes Tourismo Safety Coach
Međuosovinski razmak | 6.090 mm |
Prevjes (prednji/zadnji) | 2.890/3.315 mm |
Radijus okretanja | 21.634 mm |
Broj sjedišta | 44+1+1 |
Prtljažni prostor | 8.7 m³ |
Gume | 295/80 R 22.5 |
Najveća dopuštena masa | 19.500 kg |
Opterećenje osovine (prednja/zadnja) | 7.500/12.600 kg |
Motor | OM 470/Euro VI E |
Cilindri/zapremina | R6 / 10.677 cm³ |
Snaga motora | 335 kW (456 KS) @ 1.600 rpm |
Okretni moment | 2.200 Nm @ 1.100 o/min |
Mjenjač | GO 250-8 automatizirani 8-brzinski |
Prednja osovina | ZF RL 82 EC, neovisna |
izvor:www.prijevozi.hr