Sve na jednom mjestu o autobusima, prevoznicima i linijama
Test u Zagrebu: Setra MultiClass 515 LE hybrid
Prije sedam dana kolege iz hrvatskog Kamion & Bus su imali priliku da u Zagrebu testiraju hibridnu Setru MultiClass 515 LE. Pa vam donosimo njihova zapažanja sa njihovog portala uz manje izmjene.
Nešto drugačiji izgled člana Setra porodice došao nam je u Zagreb na testnu vožnju u elegantnoj jadransko plavoj boji s kontrastnim prugastim ukrasom duž vozila, hromiranim natpisom robne marke na sjajnoj crnoj prednjoj ploči uokvirenoj mat srebrnom bojom i crnim prednjim svjetlima u potpunoj LED izvedbi, što autobus čini izdaleka prepoznatljivim. Budući da je boja testnog autobusa gotovo identična kao boja autobusa ZET-a, zagrebačkog gradskog prevoznika, na svim cestama izazivali smo pozornost putnika na stajalištima.
Dizajneri nove Setre Low Entry namjerno su vozilo podijelili u dva segmenta, povezana širokim okomitim profilom. Rubovi panela su skladno zaobljeni i oduzimaju uglatost koja je prije bila tipična za gradske autobuse. Na desnoj strani vozila, vrata se skladno uklapaju u dizajn karoserije zahvaljujući zatamnjenoj staklenoj ploči iznad krila vrata. Zbog tamno uokvirenih, zaobljenih A-stubova s prednje strane i slično oblikovanih ugaonih profila pozadi, uobičajena uglatost također je razbijena u meke i tečne oblike. Od drugih vrata podiže se nivo stakala, jer drugi dio vozila nije niskopodan.
Testiranje se provodilo na zagrebačkim gradskim ulicama ali i brdskim uslovima (Sljeme), mokroj i snježnoj cesti kao i pod punim opterećenjem. Autobus se pokazao izrazito izdržljivim i stabilnim, a na brdskoj cesti iskazao je svoju snagu i bez problema savladao svaki postavljeni izazov.
Putnici u vozilo ulaze naprijed kroz jednokrilna vanjska krilna vrata širine 900 milimetara, a pozadi kroz dvokrilna vanjska krilna vrata širine 1.380 milimetara. Unutra nas dočekuje domaći ugođaj, pod s izgledom drveta, bočne oplate su prekrivene “granitnim” filcom, 45 sjedišta Setra Transit i naslon za leđa su udobno podstavljeni i presvučeni plavo-sivom tkaninom te se putnici mogu osjećati udobno. Rešetkasti nosači prtljage smješteni su veoma visoko duž prednjeg dijela vozila, a nosači iznad točkova u prednjem dijelu vozila primaju ručnu prtljagu. Za osobe s invaliditetom tu je ručna preklopna rampa, a smještaj kolica je nasuprot drugih vrata.
Udobnost za vozača i putnike
Setra 515 LE dolazi u dužinama od 10, 12, 13 i 14,5 metara, a pritom gradski autobusi mogu biti u varijanti s dvoja ili troja dvokrilna vrata, s otvaranjem prema unutra, ili klizna s otvaranjem prema van.
Infotainment oprema uključuje audio sistem, a putnici mogu puniti svoje mobilne uređaje pomoću osvijetljenih dvostrukih USB utičnica na bočnim stjenkama. Radno mjesto je na nivou vozača turističkog autobusa, funkcionalno i udobno, nalazi se na povišenoj poziciji, što omogućava bolju preglednost iz vozila. Opremljeno je električnom zavjesom na vjetrobranskom staklu, grijačima stakla i retrovizora, kao i klimatizacijskim uređajem. Sjedište je opremljeno jastucima za lumbalnu potporu, grijanjem i hlađenjem, sklopivim naslonom za ruke s obje strane i sigurnosnim pojasom. Cockpit Basic model ispunjava standarde turističkih autobusa u pogledu izgleda, rada i instrumenata s velikim okruglim instrumentima i centralno postavljenim diplejom u boji, kao i višenamjenskim volanom. Za smještaj stvari vozačkog osoblja tu su brojne police unutar vozačke kabine te prostrana ostava. Najbolja vidljivost ključna je osnova za visok nivo sigurnosti i zato elegantno integralno ogledalo prati dodatno ogledalo za prednji dio vozila. Elektronička parkirna kočnica s integriranom funkcijom zadržavanja pozicije olakšava rukovanje i istodobno povećava sigurnost.
Sigurnost na prvom mjestu
Sistem za kočenje koristi pneumatske disk kočnice, s ugrađenom ručicom retardera, kao i ABS, ASR, ESP, EBS i ostale sigurnosne sisteme, od kojih neke funkcije prelaze nivo zahtijevan Općom sigurnosnom uredbom (GSR) EU za 2024. godinu. Pomoćni sistem pri skretanju Sideguard Assist 2 prati, ne samo suvozačku, već sada i vozačku stranu. Pri brzinama većim od 40 km/h, Sideguard Assist 2 služi i kao pomoćni sistem pri promjeni trake. Kada se vozilo kreće i vozi sporo, Frontguard Assist nadzire područje neposredno ispred vozila i upozorava na nepokretne ili pokretne objekte. Preventive Brake Assist 2, sljedeća generacija prvog aktivnog asistenta pri kočenju, može reagirati na nepokretne i pokretne objekte, uključujući pješake i bicikliste.
Sistem pomoći upozorava vozača na sudar s nepokretnim ili pokretnim objektima, vizualno i zvučno. Osim toga, automatski pokreće manevar kočenja s djelomičnim kočenjem. Ostali sistemi sigurnosti i pomoći uključuju sistem za prepoznavanje saobraćajnih znakova Traffic Sign Assist, Attention Assist (AtAS), nadzor pritiska u gumama (TPM) i pomoćni sistem za kretanje u voznoj traci (SPA) te senzore za kišu i svjetlo. Autobus je opremljen kamerama koje garantuju sigurnu vožnju ispred vozila, ali i prikazuju stanje pri vožnji unazad, a tu je i sistem kamera koji omogućuje pregled 360° oko autobusa, odnosno područja koja nisu vidljiva vozaču (mrtvi ugao).
Pogon autobusa osigurava odgovarajuću propulziju, a njegovu osnovu čini kompaktni redni 6-cilindrični motor OM 936 s niskim emisijama, snage 260 kW (354 KS). U kombinaciji sa ZF Ecolife 2 automatskim mjenjačem sa šest brzina osiguran je tih i ekonomičan rad vozila čemu pridonosi i hipoidna pogonska osovina.
Naša testna Setra MultiClass LE postala je još ekonomičnija kada dolazi u kombinaciji OM 936 s opcijskim hibridnim modulom, koji ima jednostavan i robustan dizajn. Električni motor u obliku diska integrisan je u pogonski sklop između motora i prenosa. Ako autobus radi u režimu vožnje ili kočenja, elektromotor radi kao generator i proizvodi električnu energiju, bez potrošnje goriva. Električna energija pohranjuje se u dva superkapacitora za pohranu na krovu autobusa. Pri pokretanju vozila, električni motor od 14 kW podržava motor s unutrašnjim izgaranjem energijom iz superkapacitora. Motor je rasterećen te troši manje goriva. Motori s hibridnim modulima imaju iste performanse kao i motori s unutrašnjim izgaranjem, jer se dodatna snaga iz elektromotora koristi isključivo za uštedu goriva. Ako je u superkapacitorima pohranjeno dovoljno energije, električni motor također podržava rad u praznom hodu i dodatno poboljšava učinkovitost motora s unutrašnjim izgaranjem. Tehnologija hibridnog modula ima zasebnu 48-voltnu mrežu odnosno ne koristi složenu visokonaponsku mrežu sa posebnim sigurnosnim zahtjevima. Nova Setra već je pripremljena za punu elektrifikaciju u budućnosti, a što se očekuje u drugoj polovici desetljeća.
Spomenimo na kraju kako vozači Setra MultiClass LE mogu optimizirati svoj stil vožnje pomoću sistema pomoći Driver Score, koji prikazuje mnogo podataka o trenutnoj vožnji.
Setra MultiClass 515 LE hybrid
Dužina | 12.210 mm |
Širina | 2.550 mm |
Visina (s klima uređajem) | 3.315 mm |
Prednji prevjes | 2.710 mm |
Zadnji prevjes | 3.300 mm |
Međuosovinski razmak | 6.200 mm |
Najveća dozvoljena masa | 19.500 kg |
MOTOR | |
OM 936, Euro VI E | |
Cilindri | 6 |
Zapremnina | 7,7 l |
Najveća snaga | 260 kW (354 KS) |
Najveći okretni moment | 1.400 Nm @ 1.200 o/min |
PRENOS SNAGE | |
Mjenjač | automatski, 6-brzinski ZF EcoLife 2 |
integrirani retarder | |
PODVOZJE | |
Ovjes prednji | ZF RL 82 EC |
Ovjes stražnji | Mercedes-Benz/RO440 |
Kočnice | |
Gume | 295/80 R 22.5 |
OSTALO | |
Broj sjedišta | 45+1 |
Mjesta za stajanje | 0 |
Prtljažni prostor | 0,5 m³ |
Rezervoar goriva | 300 l |
Rezervoar Ad-Blue | 53 l |
izvor:www.prijevozi.hr