Sve na jednom mjestu o autobusima, prevoznicima i linijama
TAM u SAD I dio: Revolucija industrije školskih autobusa
Zvučni nevjerovatno, ali Tovarna Avtomobilov Maribor (TAM) je sa svojim proizvodom u potpunosti promjenio industriju školskih autobusa u Americi. Iako su “preko bare” završila samo dva primjerka iz već poznatih razloga sa dešavanjima u Jugoslaviji početkom 1990-ih godina oni su ostavili snažan utisak.
Tokom 1989. godine američka kompanija Combustion Engineering je željela da se probije na tržište Jugoslavije sa izgradnjom hidroelektrana, ali da bi uspjela u tom pokušaju morali su prvo da investiraju u domaću industriju. Combustion Engineering odlučuje da uloži 2,5 miliona američkih dolara u TAM, a zatim da firmu iz Slovenije pogura i na američko tržište.
U istom periodu Nacionalni odbor za bezbjednost na drumovima (National Highway Traffic Safety Administration) je otvorio konkurs za novu generaciju školskih automobila i TAM je tu uvidio svoju priliku. Ispitane su mnogobrojne organizacije kojima su takvi proizvodi bili potrebni, a na bazi školskih autobusa se često proizvode i autobusi za prevoz zatvorenika i ostale potrebe zatvorskih institucija.
TAM je razvio samonoseću karoseriju, koja nikada ranije nije viđena na nekom školskom autobusu, a iskorišteno je i iskustvo sa proizvodnjom turističkih proizvoda. Iz tog razloga, model 252 je imao izuzetno velika stakla i pružao visoku vidljivost i preglednost. Rezervoar za gorivo je bio od čak 757 litara ili dvostruko više nego bilo koji serijski školski autobus ikada proizveden, a TAM je napisao još nekoliko standarda kao što su veća vrata i prostor za prtljag, sjedišta koja su se pomjerala, klima uređaj, protivporažni sistem i bezbjednosni natpisi na zadnjem dijelu autobusa. Lista inovacija je bila jednako velika i na račun mehanike sa vazdušnim jastucima i ABS kočnicama. Autobus je bio dugačak 12,2 metra i imao 14 redova sjedišta.
Plan je zahtjevao da TAM razvije školjku i većinu enterijera da bi autobus zatim bio poslat u saveznu državu Kalifornija, gde je u njega ugrađivan Cumminsov 8,3-litarski dizel motor sa 250 konjskih snaga kao i četverostepeni automatski mjenjač. Razvijena su dva primjerka i poslana u SAD na testiranje, a u narednih godinu dana su dobili maksimalne ocjene.
Nažalost, već poznati rat u Jugoslaviji je zaustavio njihovu masovnu proizvodnju, a oba prototipa su ostala u Kaliforniji i korišteni su sve do 2010. godine, od kada datira i ova slika ispod, za koju se vjeruje da je posljednja ovog “Amerikanca”:
TAM 252 je postavio toliko visoke standarde da su i mnogi drugi proizvođači bili primorani da promene svoje proizvode.
Spomenućemo da je tokom 1992. godine TAM isporučio Amerikancima i 12 turističkih autobusa 260 sa planom za dodatnih 30, ali dalju isporuku je zaustavio spomenuti rat. Neki od originalnih modela su još uvek na američkim ulicama. Više detalja o ovom poduhvatu moći ćete pročitati u drugom dijelu priče TAM u SAD.
izvor: Zoran Tomasović (autorepublika.com)