Sve na jednom mjestu o autobusima, prevoznicima i linijama
Srbija: Protest kombi prevoznika
Oko 150 vozila i 200 prevoznika učestvovalo je u Beogradu u protestnoj vožnji kombi prevoznika, koji traže odlaganje primjene, a potom i promjenu Zakona o prevozu putnika u drumskom saobraćaju, koji im, kako tvrde, onemogućava da rade.
“Očekujemo da se u narednih nekoliko dana oglase iz nadležnog ministarstva sa prijedlozima i rješenjima. Ukoliko se to ne desi organizovaćemo ozbiljnije proteste i vožnje, a ukoliko zatreba i blokade granice”, rekao je predstavnik udruženja kombi prevoznika Branko Petrešević.
On je dodao da je osnovni zahtjev udruženja da se odloži primjena zakona planirana za 12. februar, kako bi se stvorio prostor za njegovu promjenu, pošto smatraju da im uskraćuje ustavno pravo na rad i tržišnu konkurenciju, a istovremeno odudara od legislative EU.
Najsporniji je Član 96. u kome se, između ostalog, kaže da je domaćem i stranom autoprevozniku zabranjeno vršenje prevoza putnika putničkim vozilom, u koje spada oko 40.000 kombija sa šest do osam mjesta koje koriste kombi prevoznici.
“Potrebne su izmjene i nekih drugih članova zakona, kao i uvođenje kategorije minibusa, koja trenutno ne postoji u kategorizaciji Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture”, naveo je Petrešević.
Protestna vožnja kombi prevoznika, koji svojim vozilima transportuju putnike u zemlji i inostranstvu, protekla je mirno i organizovano. Kolona kombija je krenula u 10.30 ka centru grada od Kombank arene, gdje se i vratila oko 12.50.
Kombi prevoznici traže od Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Srbije odlaganje primjene tog zakona i njegovo usklađivanje sa propisima i standardima Evropske unije. Oni upozoravaju da bi, u suprotnom, Srbija mogla rizikovati otvaranje pregovaračkih poglavlja sa EU koja regulišu ovu problematiku.
Osim toga, kako kažu kombi prevoznici, ta nakaradna rješenja podstiču korupciju i guraju prevoznike u sivu zonu poslovanja, a primjenom zakona ne samo da bi bila ugrožena njihova egzistencija već bi to negativno uticalo i na budžet Srbije, obzirom da bi prestale uplate poreza i doprinosa vozača.
Prevoz putnika kombijima neće biti dozvoljen, jer to vozilo spada u putnička vozila, rekao je pomoćnik ministra građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Srbije Saša Stojanović. On je, povodom štrajka kombi prevoznika, istakao da je “činjenica da se zakon kršio prethodnih 20 godina, jer kombi spada u putnička vozila i ne služi za prevoz putnika. Novi Zakon o prevozu putnika u drumskom saobraćaju, koji će stupiti na snagu 12. februara, nije uveo nikakve novine u odnosu na postojeće propise”, rekao je Stojanović. Putničko vozilo, prema njegovim riječima, ne može učestvovati u međumjesnom i međunarodnom prevozu, jer ta vozila, osim što nemaju tahografe, pa nije moguće utvrditi vrijeme rada i odmora vozača u javnom prevozu, čime se ugrošava bezbjednost putnika, nemaju registrovane redovne vožnje niti posjeduju međunarodne dozvole, a teško da bi ih i dobili.
“Postojao je 2012. godine vanlinijski prevoz koji se posebno ugovarao, ali je prerastao u linijski i počeo da predstavlja problem i generiše sivu ekonomiju. Procjenjuje se da je šteta od nelegalnog prevoza i sive ekonomije od takvog prevoza oko 55 miliona evra”, rekao je Stojanović.
On je dodao da vlasnici kombija mogu da kupe mini autobuse, koji su veći za nekoliko sjedišta, registruju tu djelatnost i bave se prevozom.
Stojanović je istakao da je novi Zakon o prevozu putnika u drumskom saobraćaju bio na javnoj raspravi i da je udruženje kombi prevoznika koje sada protestuje formirano u avgustu prošle godine i nije ni postojalo kada je donošen zakon.
Dodao je da novi Zakon o prevozu putnika u drumskom saobraćaju prvi put defniše šta je nelegalan prevoz i uvodi nove mehanizme dokazivanja nelegalnog rada, a kazne su, pred visokih novčanih i oduzimanje vozila.
izvor: n1info.com