Od 500 do 1000+ električnih autobusa za manje od godinu dana u Holandiji. I onda?

Share your love

U septembru je grad Leiden postigao tihu prekretnicu: 500. autobus s nultom emisijom u Holandiji je počeo je s radom. Došli smo daleko, jer smo 2015. godine u Holandiji postigli dogovor. Od 2025. godine novokupljeni autobusi za javni prevoz moraju biti bez emisija. U 2030. godini čitav vozni park (oko 5000 autobusa) mora biti čist na ispušnoj cijevi. U dobrom smo tempu: 10 posto holandske flote sada je elektrificirano.Koncesija Amstelland-Meerlanden trenutno prednjači, pošto trenutno više od 100 električnih autobusa vozi za Transdev oko međunarodne zračne luke Schiphol. Arriva, u holandskoj provinciji Limburg, prati sa 95 autobusa, uključujući neke regionalne linije.

Koncesijski DMG, južno od Roterdama i kojim upravlja podružnica Busitalia Qbuzz, je na trećem mjestu sa 45 autobusa koji trenutno rade. Ovi operatori čine top tri kompanije sa najvećim brojem vozilia u floti sa nultom emisijom na nacionalnom nivou.

Transdev upravlja sa oko 40 posto svih autobusa s nultom emisijom u Holandiji. Arriva upravlja sa 30 posto, a Qbuzz preko 14 posto. EBS i Keolis prate ovaj trojac, dok operateri HTM u Hagu i RET u Roterdamu imaju samo nekoliko električnih autobusa. Zanimljivo je da je amsterdamski operator GVB jedini javni operater koji nema ni jedan električni autobus u floti.

Ipak, uslovi će se promjeniti značajno u narednih godinu dana. Planirana su neka velika investiranja i projekti. U sjevernim pokrajinama Groningen i Drenthe u rad će biti pušteno 164 autobusa – kombinacija električnih autobusa sa opcijom punjenja i 20 autobusa na gorivne ćelije.

Očekuje se da će Keolis do kraja 2020. godine na ulicama u istočnom dijelu Holandije u rad pustiti više od 300 električnih autobusa, pri čemu će 95 posto ukupne koncesije postati oslobođeno od emisija. Također, u 2020. godini, deseci čistih autobusa biće stavljeni u rad u gradovima poput Amsterdama, Roterdama, Utrehta, Eindhovena i Haarlema. Ukratko, u odnosu na sadašnje stanje – duplo više električnih autobusa za manje od godinu dana.

Međutim, iako na prvu ovi brojevi zvuče odlično bilo bi previše lako zaključiti da će se ukupna holandska flota vozila elektrificirati u roku od tri godine. Jer izazovi su pred nama:
– Trenutne elektrificirane linije su relativno lagane. Većina linija nije dugačka, a autobusi rade samostalno bez dopunjavanja. Različiti operatori još uvijek ne dijele niti jedan punjač. U budućnosti će se to morati promijeniti;
– Električna mreža dolazi pod sve veći pritisak i opterećenje. Troškovi za izgradnju električne infrastrukture potrebne za punjenje autobusa, poput debljih kablova i trafostanica su relativno visoki, a sa paralelnom elektrifikacijom privatnih automobila taj je izazov još veći;
– Standardizacija infrastrukture za dopunjavanje vozila je i dalje problem. Koncesija Groningen-Drenthe napravila je dobar korak u interoperabilnosti. Dva različita tipa autobusa, Heuliez i VDL, koristit će istu infrastrukturu. Ali na kraju, punjenje svakog električnog autobusa na isti način trebalo bi biti jednako prirodno kao i točenje dizela na isti način na svakoj pumpi za svako vozilo;
– Troškovi. Na kraju, električni autobusi su skuplji. Nabavna cijena se dugoročno neutralizira zahvaljujući pogodnostima koje pruža kombinacija lakšeg održavanja i manjih troškova goriva tj. struje. Također, troškovi infrastrukture za punjenje povećavaju cjelokupnu infrastrukturu i sav teret stavljaju na operatora.

Srećom, nije tako sve crno. U ovome svemu ima i par dobrih stvari i potencijalnih šansi:
– Javna korist od autobuskog prevoza nulte emisije je mnogostruka. Najbolji primjeri toga su smanjenje buke i bolji kvalitet zraka. Ipak, ovo se ne može vidjeti u finansijskim izvještajima operatera, ali se ipak računaju.
– Autobusi sa nultom emisijom utabaju put mnogo većoj tranziciji elektromobilnosti. Javni prevoz je kontrolirani oblik mobilnosti. Mjesecima unaprijed zna se gdje i kada je vozilo potrebno. Na taj način možemo izvući pouke na relativno siguran način za ostale oblike saobraćaja, kao što su (gradska) logistika i mobilnost automobila;
– Putnici dobijaju atraktivniji proizvod. Električni autobusi stvaraju manje buke i manje vibracija. Putnici primjećuju razliku, a vozači su oduševljeni, kako je pokazalo istraživanje koje je proveo Goudappel u ime holandskog instituta znanja CROW.
– Posljenje, ali ništa manje važno: mi kao holandski narod, ponosni smo na ono što smo do sada postigli na ovoj temi. Plus je svakako i što se kod nas razvija mnogo znanja koje će biti korisno u daljem razvoju. Većina naših operatora su podružnice međunarodnih kompanija koje još uvijek uče lekcije na holandskom tlu o ovom vidu prevoza.

Stavljanje u pogon našeg 500. električnog autobusa možda je razlog za kasno slavlje. Ali ujedno je i prilika da se razmišlja o dosadašnjim rezultatima. Mogućnosti za napredak ima dosta. I naravno da više nego rado dijelimo ovo znanje sa institucijama i gradskim operaterima.

Autor: Vincent Wever, stručnjak za održivi transport u savjetodavnoj agenciji Goudappel Coffeng.

Share your love
Adnan Omerhodzic
Adnan Omerhodzic
Articles: 1889