Sve na jednom mjestu o autobusima, prevoznicima i linijama
Neoplan Tourliner: Prisutan na evropskim putevima već 20 godina (I)
Neoplan Tourliner je lansiran kao nova početna klasa za Neoplan premium brend prije 20 godina. Ubrzo nakon što je MAN preuzeo Gottlob Auwärter GmbH & Co KG u Stuttgart-Möhringenu, ovo je bio jedan od prvih autobusa koji je izgrađen na zajedničkoj MAN tehnološkoj platformi. Danas je Tourliner značajno sazreo u svojoj drugoj generaciji i sada se čvrsto etablirao na evropskim putevima. Za novu modelsku godinu, koju će MAN Truck & Bus po prvi put predstaviti na Busworld 2023 u Briselu, Tourliner je dobio još jednu veliku tehničku nadogradnju.
Historija, sada duga dvije decenije, Tourlinera usko je povezana s tradicijom brenda Neoplan sa sjedištem u Stuttgartu, koji će proslaviti svoju 90. godišnjicu 2025. godine. Već decenijama brend predstavlja visokokvalitetne, inovativne autobuse koji koriste visoko pouzdanu tehnologiju. Jedan od najvažnijih datuma u historiji kompanije Neoplan u novom milenijumu je bez sumnje 20. jun 2001.: ovo je dan kada je MAN Nutzfahrzeuge AG u Minhenu kupio Gottlob Auwärter GmbH & Co. KG – čime je uspostavljena važna prekretnica za budući razvoj kompanije.
Neoplan i odjel za autobuse MAN-a su u početku bili pod okriljem NEOMAN GmbH u Salzgitteru. Od 1. februara 2008. godine, odjel za autobuse je tada integriran u MAN Nutzfahrzeuge Grupu kako bi iskoristio sinergiju unutar međunarodno aktivne Grupe. Danas se svi modeli Neoplana proizvode u modernoj fabrici autobusa MAN u Ankari – tradicija koja je uspješno započeta s novim Tourlinerom 2003. godine. Vozilo je i dalje predstavljeno u bivšoj matičnoj fabrici u Möhringenu pod motom “Tourliner Summertime” u julu 2003. godine. Početni koncept dizajna je prethodno predstavljen na IAA 2002. pod nazivom “X-liner”. Vozilo je izazvalo veliko uzbuđenje i to ne samo zbog svoje fluorescentno zelene boje. Početak prodaje bio je baziran na dva modela – kao dvoosovinsko vozilo (Tourliner SHD) i dugačko troosovinsko vozilo (Tourliner SHD L).
Ideja je u to vrijeme bila i jednostavna i imala je industrijski smisao. MAN-ov standardni Lion’s Coach – razvijen pod okriljem bivšeg direktora tehnologije Erno Barthe – nedavno je renoviran 2002. godine i trebao je poslužiti kao tehnička osnova za prvi Neoplan autobus. Cilj je bio dopuniti tradicijom bogatu paletu modela Starlinera, Citylinera, Skylinera i Eurolinera i proširiti je na segment standardnih autobusa. Tourliner je također bio jedan od prvih modela sa crteža novoosnovanog Neoplan odjeljenja za dizajn koji su predvodili Michael Streicher (Eksterijer) i Andrea Lipp (Interijer). Michael Streicher je brzo postao poznat kao kreator dizajna Sharp Cut specifičnog za Neoplan i koji definira brend za Starliner i Cityliner. Stil se također može naći u suštini druge generacije vozila sa jasno definisanim “anđeoskim očima”.
Prva generacija Tourlinera bila je tipično “dijete svog vremena”. Budući da je dijelio kostur – važnu osnovnu komponentu svakog autobusa – sa svojim MAN-ovim kolegom, tradicionalno nagnuti stubovi prozora i podijeljeno vjetrobransko staklo su ovdje po prvi put izostavljeni, kao na ekonomičnom međugradskom/turističkom autobusu Euroliner, čime je omogućena jasna razlika od Starliner i Cityliner premium proizvoda. Uprkos tome, dizajnerski tim je ipak uspeo da autobusu obezbjedi izuzetno dinamičan izgled kroz značajno zakošen B-stub kao karakterističan element dizajna – i tako je ostao do danas. Umjesto farova slobodnog oblika autobusa MAN Lion's Coach, Tourliner je zasjao tipičnim Neoplan farovima sa jednim reflektorom, dok su okrugla LED svjetla korištena pozadi – mnogo prije nego što su uvedena u druge autobuse. Sve u svemu, dizajn vrlo pametno prikazuje tranziciju Neoplan dizajnerskog jezika iz prethodnog stoljeća u novi, bez krađe atributa za dva nova modela Starliner i Cityliner, koji su lansirani ubrzo nakon toga. Unutrašnjost prvog Tourlinera i dalje je imala mnogo zaobljenih elemenata i svijetloplavu unutrašnjost (Beach Blue) koja je bila popularna dugi niz godina. Za razliku od bratskog MAN-a, prva generacija je imala platforme tipične za Neoplan.
Sa ovim visokokvalitetnim karakteristikama, nije trebalo dugo da Tourliner oduševi širok krug kupaca. Ukupno je registrovano oko 2.500 vozila iz prve generacije, uključujući modele sa volanom na desnoj strani koji su se plasirali prije svega u Ujedinjenom Kraljevstvu. Od toga je oko 70 posto bila verzija sa dvije osovine od 12 metara. Jedan Tourliner je čak našao put do Svjetskog prvenstva u fudbalu 2010. godine u Južnoj Africi, dok su drugi modeli bili opremljeni kao ekskluzivni timski autobusi, prije svega za profesionalni biciklizam. Zahvaljujući svom atraktivnom omjeru cijene i performansi, Tourliner je oduvijek bio popularan izbor za duge redovne usluge – ne samo zbog sada kontinuiranog ravnog poda i opcionog lifta za invalidska kolica iznad prednje ili zadnje osovine.
Drugi nastavak priče slijedi sutra, a do tada pogledajte galeriju koju smo spremili za ovaj autobus: