Još autobusa na vodik stiže u Wuppertal

Wuppertaler Stadtwerke (WSW) je autobuska kompanija čija se flota se sastoji od oko 280 vozila, koja su stacionirana u depoima u Nächstebrecku (na visovima na sjeveroistoku grada) i Varresbecku (prilično centralno u Elberfeldu).

Nakon što su trolejbusi ukinuti, autobusi Wuppertala dugo su vozili isključivo na dizel. Ovo se promijenilo 2020. kada je WSW naručio deset novih autobusa na vodik A 330 FC od belgijskog proizvođača autobusa Van Hool u zajedničkoj narudžbi sa RVK-om iz Kelna. I budući da su bili zadovoljni svojim učinkom i rezultatima, 2022. godine dodano je još deset autobusa na vodik, ponovo u zajedničkoj narudžbi sa RVK-om: ovog puta dobavljač za obje kompanije bio je poljski proizvođač autobusa Solaris.

A sada WSW zaista gazi na gas kada su u pitanju autobusi na vodik. Krajem februara, 32 nova autobusa na vodik predstavljena su u Betrieshof Nächstebreck. Njih 19 su 12-metarski Solaris Urbino 12 hydrogen solo autobusi, dok je ostalih 13 zglobnih autobusa Solaris Urbino 18 hydrogen. Wuppertal je ponosan što upravlja jednom od najvećih flota na vodik u Njemačkoj. Druge kompanije koje već imaju veliki broj ovih vozila u pogonu su RVK Keln, koji već ima više od 100 vozila proizvođača Van Hool, Solaris i Wrightbus, te rebus okruga Rostock, koji je nedavno pustio u rad 52 autobusa na vodik Solaris Urbino 12.

Autobusi za Wuppertal imaju poznati WSW izgled u jakoj srednje plavoj boji. Solo autobusi mogu primiti 88 putnika, od kojih 32 imaju sjedište, dok zglobni autobusi mogu prevesti 119 putnika i nude 49 sjedišta. Vozači imaju podršku nekoliko sistema asistencije, a autobusi nude putnicima pogodnosti kao što su Wi-Fi i klima uređaj. Električni centralni motori daju solo autobusima pogonsku snagu od 160 kW (ekvivalentno 218 KS). Ovo je izvanredno, jer u gradu sa izazovnom topografijom kao što je Wuppertal, očekivali biste da dizel autobusi imaju znatno više konjskih snaga. Međutim, električni motor je mnogo bolji od dizel motora, zbog čega autobusi imaju pristojan motor. Zglobna vozila imaju pogonsku snagu od 208 kW (ekvivalentno 283 KS).

Pogon se ostvaruje pomoću električnih centralnih motora, koji svoju snagu prenose na drugu osovinu solo autobusa i na treću osovinu zglobnog autobusa, odnosno na zadnju osovinu. Prema tome, zglobno vozilo je pravi zglobni autobus. Vodik reaguje sa kiseonikom u vazduhu u gorivnoj ćeliji kanadskog proizvođača Ballard i tako stvara električnu energiju koja pokreće autobuse. Rezervoari solo autobusa nalazi se na krovu autobusa i ima ih pet. Mogu se napuniti sa 37,5 kg vodika, odnosno 7,5 kg po boci. Potrošnja od 8,5 kg na 100 kilometara daje im potpuno neproblematičan domet od dobrih 350 do 400 kilometara. Zglobni autobusi imaju kapacitet od 51,2 kg vodika, koji se nalazi u osam boca na krovu. To znači da svaka boca prima u prosjeku 6,4 kg vodika. Uz potrošnju od 11 kg na 100 kilometara, zglobni autobusi bez problema imaju i domet od dobrih 400 kilometara.

Autobusi se pune gorivom u skladištu Nächstebreck ili direktno na susjednoj lokaciji postrojenja za spaljivanje otpada u Wuppertalu. Punjenje goriva traje 10 do 12 minuta. Izvršni direktor WSW-a Markus Hilkenbach na predstavljanju novih autobusa na vodik je izjavio: “Bilo nam je važno da imamo vrijeme punjenja goriva koje je otprilike isto kao i dizel autobusa.”

Otprilike 20% punjenja goriva odvija se neposredno pored skladišta Nächstebreck u postrojenju za spaljivanje otpada u Wuppertalu, gdje se također proizvodi vodik korištenjem energije oslobođene tokom spaljivanja. U isto vrijeme kada su novi autobusi pušteni u promet, u skladištu Nächstebreck otvorena je nova pumpa za vodik danskog proizvođača Everfuel, koja opskrbljuje preostalih 80% vodika potrebnog za autobuse. Sastoji se od dvije kolone za punjenje gorivom. Sistem skladišti 180 kilograma vodika u „tampon-cisterni” i 900 kilograma na cisternama poluprikolica koje Everfuel koristi za isporuku vodika. Svakog dana može se napuniti 60 autobusa na gorivne ćelije – iako ih sam WSW još nema toliko.

Kako bi u početku smanjio emisije zagađivača iz rada autobusa i na kraju više uopće ne bi ispuštao zagađivače u okoliš, Wuppertal također želi svoje autobuse u budućnosti pokretati električnim putem. Mnoge transportne kompanije se trenutno fokusiraju na autobuse na baterije. Obje verzije, i električni autobusi i autobusi na vodik, ne ispuštaju nikakve zagađivače. Pa zašto se Wuppertal odlučio za autobuse na vodik? Izvršni direktor WSW-a Markus Hilkenbach: “Za grad sa topografijom Wuppertala, autobus na gorive ćelije je mnogo prikladniji. To je jednostavno zato što može rekuperirati električnu energiju bolje od baterijskog autobusa. A kako u gradu imamo puno (strmih) nagiba, želimo što više iskoristiti mogućnosti za oporavak.”

Kako bi zaokružili prezentaciju novih autobusa na gorive ćelije, WSW je organizirao demonstracijsko putovanje u jednom od novih Solaris Urbino 18 hydrogen zglobnih autobusa. Od depoa u Nächstebrecku, autobus je prvo išao uzbrdo prema susjednom gradu Sprockhövelu, odatle umjerenom uzbrdicom prema Gevelsbergu, odatle do Wuppertal-Langerfelda, a zatim nazad uz brdo do depoa Nächstebreck. Uzbrdo, nizbrdo: autobus je pokazao od čega je napravljen. Uzbrdo je išao brzo, bez znakova da se zglobni autobus mora naprezati. Nizbrdo: baterije su napunjene obnovljenom električnom energijom. Vožnja je veoma uglađena i veoma tiha.

Share your love
Adnan Omerhodzic
Adnan Omerhodzic
Articles: 2055

Leave a Reply

Vaša email adresa neće biti objavljivana. Neophodna polja su označena sa *