Sve na jednom mjestu o autobusima, prevoznicima i linijama
BHBus Info: Uprkos blagom padu ipak jako solidna godina za autobuski sektor (III)
Došli smo i do zadnjeg članka trilogije koja se tiče vozila koja su po prvi put registrovana u Bosni i Hercegovini tokom 2023. godine. Spomenuli smo da je naše istraživanje obuhvatilo M2 i M3 autobuse te M2G – terenske autobuse.
- BHBus Info: Uprkos blagom padu ipak jako solidna godina za autobuski sektor (I)
- BHBus Info: Uprkos blagom padu ipak jako solidna godina za autobuski sektor (II)
Kao što smo ranije spomenuli, prošla 2023. godina je bila solidna sa 367 uvezenih i po prvi put registrovanih vozila, ali ipak slabija od 2022. koja je imala 432 vozila! Ipak, i ovaj broj nije loš što 2023. godinu svrstava na šesto mjesto od ukupnih 13 godina, koliko se ova statistika prati. Prošla godina je donijela poboljšanje uslova rada i dobre rezultate kako na redovnim, tako i na vanrednim linijama te turističkom prevozu. Ipak, veće brojke su spriječili faktori koje smo spomenuli u zaključku prošle godine – nedostatak novih vozila. To je prouzrokovalo značajno povećanje cijena novih, ali i polovnih vozila, pa iako nismo veliko tržište za nova vozila, ovo je bitna stavka. Naime, mi ovisimo od uvoza polovnih vozila, a s obzirom na cijene i vremenski period isporuka novih vozila, mnoge kompanije ne žele da prodaju svoja starija vozila tako da imamo poremećen lanac nabave. A ne treba isticati kolika je potražnja prošle godine bila za novijim vozilima, prije svega sa Euro 6 motorima.
Zbog detaljnijeg uvida u situaciju, spomenut ćemo karakteristike po prethodnim godinama i po broju vozila koja su registrovana po prvi put:
2010. – 224 vozila
2011. – 187 vozila
2012. – 234 vozila
2013. – 284 vozila
2014. – 312 vozila
2015. – 328 vozila
2016. – 401 vozila*
2017. – 428 vozila*
2018. – 423 vozila*
2019. – 379 vozila*
2020. – 163 vozila
2021. – 204 vozila
2022. – 432 vozila
2023. – 367 vozila
*Naš izvještaj pokazuje manje, jer nisu uzimani u obzir terenski minibusi koji nisu imali posebnu kategoriju
Tekuća, 2024. godina, krenula prilično solidno i za prva tri mjeseca su već uvezena i registrovana 94 vozila, što je identično za prva tri mjeseca prošle godine. Međutim, razlika je u registracijama i dolascima novih vozila. Naime, u prva tri mjeseca prošle godine stiglo je ukupno osam novih vozila, da bi za tri mjeseca ove godine stiglo već 20 novih autobusa! Rezultat svakako vrijedan pažnje, kada se uzme u obzir da je prošla godina imala ukupno 27 novih vozila. Nema sumnje da će u ovom segmentu tekuća 2024. godina biti jako jako uspješno, a da će i ukupan broj vozila biti tu negdje blizu rekordnom. Sve će to ovisiti o proizvodnji i isporuci novih vozila, te koliko će shodno tome biti na tržištu polovnih autobusa koji ipak čine skoro 90% prvoregistrovnih vozila u Bosni i Hercegovini. Potražnje ima, ali imamo i faktore koji nam ne idu na ruku, a to je i dalje loša socio-ekonomska te politička situacija, odljev radno sposobnih, prije svega vozača i mehaničara, dok su poskupljenja nafte, bitna za zadnje tri godine, postala skoro zanemariv faktor poslovanja. Ipak, svi se nadamo i očekujemo bolje sutra, kao i možda pomjeranje rekordnog broja uvezenih autobusa u Bosnu i Hercegovinu.
Tokom prošle godine najbolji mjesec je bio novembar kada je stiglo 44 vozila, a najlošiji juni sa 14. Vozila su stizala u 67 bh. gradova, što je malo manje u odnosu na 72 od godine prije. Najviše je bio istaknut april kada su registracije zabilježene u 28 različitih gradova. Najviše vozila je stiglo u Tuzlu (55), Banja Luku (41) i Sarajevo (36), što je neka tradicija koja traje više godina. Tuzla je ubilježila i najviše registracija u jednom mjesecu – 11 (od ukupno 39 vozila) u februaru 2023. Jedini grad koji je ubilježio registracije svaki mjesec je bila Banja Luka.
Učešće je uzelo 21 proizvođač vozila, što je jedan manje nego godinu prije. Najviše je registrovano Mercedes vozila i to 120 vozila. Pobjedu može zahvaliti i velikog broju Sprinter kombija kao i velikom broju Integro/Intouro autobusa koji su uvezenih iz Postbusa. Na drugom mjestu je ostao prošlogodišnji pobjednik MAN, sa 91 vozilom. Najviše različitih proizvođača smo imali registrovano u aprilu, maju i novembru – po 12, dok je najmanje, logično, bilo u januaru i junu – po pet. Najregistrovaniji brend je ubjedljivo Mercedes, koji je bilježio prosječno po 10 registracija svaki mjesec, dok je MAN ubilježio i najviše registracija u jednom mjesecu – 16 (novembar).
Starosna struktura vozila je i dalje prilično loša, s obzirom da je zabranjen uvoz vozila sa Euro 3 motorima. I dalje pretežno dominiraju vozila iz 2006. – 2010. godine (posebno 2007. sa 57 vozila i 2010. sa 53 vozila). Zanimljivo je da je svaki mjesec bila po minimum jedna registracija vozila iz 2007. i 2008. godine. Najviše registrovanih vozila sa različitim godinama proizvodnje smo imali u februaru – njih 14, dok smo u decembru imali čak 12 registracija vozila sa istom godinom proizvodnje – 2013. Naravno, preovladavaju vozila na dizelski pogon, ali ima solidan broj i vozila na plinski pogon (CNG), a registrovano je i sedam vozila na električni pogon. Doduše, sve trolejbusi, ali i to je nešto. Interesantan je bio oktobar kada je bio izjednačen broj registrovanih autobusa na dizelski i CNG pogon, da bi idući mjesec, novembar, bio rekordan za CNG vozila sa 14 registracija. Naravno, rekord za dizelska vozila je bio april kada je svih 40 registrovanih vozila bilo sa pogonom na dizel.
Iako nismo trebali, imali smo ipak registraciju i jednog Euro 3 vozila, ali zabrivanja slab broj Euro 6 vozila. Doduše, tome se može pripisati i nedostatak polovnih mlađih vozila koja su dosta tražena, a kojih nema uslijed otežanih isporuka novih vozila.
Malo zabrinjava i veliki pad registrovanih novih vozila. Tokom 2022. godine je bilo 51 novo vozilo, da bi prošle godine taj broj spao na 27. To je pad od 47% ili prosječno u 2023. godini je bilo registrovano 2,25 novih vozila po mjesecu, za razliku od 4,25 novih vozila za 2022. godinu. Od 27 novih prodanih vozila listu predvodi Belkonmmunash, baš kao i prošle godine, sa svojih sedam isporučenih trolejbusa. Dalje slijedi GAZ zahvaljujući šumskim vozilima sa šest te Mercedes sa šest vozila (po dva dvoosovinska i troosovinska Tourisma te dva Sprintera). Istakli su se još Isuzu i Volkswagen sa po tri nova vozila. Najviše novih vozila je registrovano je u julu – sedam, dok čak četiri mjeseca – januar, april, juni i august – nisu imali ni jedno novo registrovano auto. Od 27 novih vozilanjih devet ih spada pod autobuse, a sedam pod trolejbuse. Ostali slučajevi su kombi vozila i minibusevi. Najviše novih vozila, deset, je kupljeno u Sarajevu, baš kao i prethodne godine.
Još jedna godina je ispred nas, a jedno je sigurno – BHBus.ba će i dalje biti tu; pratićemo i dalje sve promjene, prinove, informacije i statistike!
U prilogu ispod možete pogledati i osnovne statističke pokazatelje na nivou godine: