Sve na jednom mjestu o autobusima, prevoznicima i linijama
Tržište autobusa u BiH za treći kvartal prilično izjednačeno
Agencija za identifikacione dokumente, evidenciju i razmjenu podataka BiH, objavljuje redovno i detaljno podatke o vozilima koja su prvi put registrovana u BiH. Nakon što smo radili statistički pregled autobusa koji su registrovani u BiH po prvi put za prva dva kvartala, trend smo nastavili i u trećem kvartalu. Ekipa Portala BHBus je izdvojila sve autobuse koji su prvi put registrovani u BiH za period juli – septembar 2017. godine. Veliki broj ovih autobusa smo i sami popratili što informacijama što slikama na forumu u temi Prinove u firmama.
JULI
U periodu 01.07 – 31.07.2017. u BiH je stiglo 22 autobusa. Najviše vozila je stiglo u Sarajevo – pet te u Banja Luku i Čitluk – po tri. Od 22 vozila posebno se izdvaja Mercedes sa sedam vozila, a prate ga Setra, Neoplan i Volvo sa po tri vozila. Što se tiče Euro normi koja pristigla vozila ispunjavaju stanje je prilično ujednačeno: Euro 3 – osam, Euro 4 – dva, dok je bilo po šest vozila sa Euro 5/EEV tj. Euro 6 motorima. Ovo znači da su u BiH stizali autobusi koji imaju godinu proizvodnje od 2002. do 2017. godine. Posebno se izdvaja 2017. godina sa šest vozila, ali se ovdje uglavnom radi o kombi vozilima što znantno umanjuje činjenicu. Juli nam je ostao u lijepom pamćenju po isporuci dva Neoplan Citylinera N1216 u Srednjobosanski kanton tačnije u firme Travnik trans i Karupović.
AUGUST
U periodu 01.08 – 31.08.2017 letvica pristiglih autobusa je povećana u odnosu na juli, pa je stiglo ukupno 32 vozila. Prednjači Tuzla sa 13 vozila, a vrijedi još istaknuti i Sarajevo, sa četiri te Čitluk sa tri vozila. Mercedes je ponovo briljirao sa 11 vozila. MAN je upisao pet vozila, a Iveco i VDL po tri. Što se tiče Euro normi, ponovo je Euro 3 prednjačio sa 13 vozila, dok je vozila sa Euro 4 normom bilo osam, Euro 5/EEV tri, a Euro 6 čak osam. Ovo znači da su u BiH stizali autobusi koji imaju godinu proizvodnje od 2001. do 2017. godine, gdje se ova godina posebno istakla sa osam vozila. August je ostao upamćen i po isporuci prvih VDL Futura najnovije generacije u kompaniju Centrotrans Sarajevo. Osim tog jubileja, značajno je spomenuti i da su ovo prva nova vozila koja imaju rampu i lift za osobe sa invaliditetom u BiH.
SEPTEMBAR
Za period 01.09 – 30.09.2017 se moglo očekivati povećan broj vozila zbog početka školske godine, a upravo se to i desilo, pošto je stiglo ukupno 51 autobusa – svega četiri manje od dosadanjeg najvećeg mjesečnog rekorda! Najviše vozila je stiglo u Lukavac – devet, a dobar skor su zabilježili i Banja Luka i Sarajevo sa po šest autobusa. Apsolutni pobjednik septembra je MAN sa 22 vozila, prati ga Mercedes sa 11, a zapažneni su bili i Temsa sa četiri te GAZ sa četiri, ali četiri kombija. Značajno je spomenuti da je u septembru stiglo i 10 vozila na CNG pogon, što će posebno doći do izražaja u vremenu koje se pred nama s obzirom da se Tuzla i Sarajevo bore sa velikim zagađenjem zraka. Ipak, nije dobro to što je od 51 vozila njih čak 34 sa Euro 3 normom, dok Euro 4 ima osam, Euro 5/EEV sedam, a Euro 6 svega dva vozila. Zadržana je ista starosna dob vozila kao i u julu (2001 – 2017), sa naglaskom da je najviše registrovanih vozila sa godinama proizvodnje 2003, 2004, 2005 i 2006. Septembar je bio zanimljiv i po činjenici da je registrovana prva 15-metarska VDL Bova Futura na kompaniju No Limit iz Doboja te da je Centrotrans iz Sarajeva kupio pet rabljenih MAN Lion's Regio autobusa.
Za ovaj treći kvartal možemo reći da je zadržao otprilike isti broj pristiglih vozila (105, naspram 121 prošle godine) kao i prošle godine. U odnosi na prvi kvartal je bolji, ali nešto slabiji u odnosu na drugi. Raduje činjenica da je sve više registrovanih novih autobusa, ali s druge strane imamo i veliki broj uveženih vozila sa Euro 3 normama. Ovo se prije svega ogleda u činjenici da se za potrebe gradskog i prigradskog saobraćaja uvoze starija vozila, koja će uz minimalna ulaganja davati tražene rezultate.
Nadamo se da će i gradovi u BiH umjesto dosadašnje prakse da se linije i đački prevozi daju na tender svake godine ugledati na Banja Luku, koja je dala prevoznicima linije na sedam godina. Ovaj period je dovoljan da se strateški planira na duže staze, pa ne čudi da Banja Luka ima najuređeniji gradsko-prigradski saobraćaj u državi. S druge strane, novija vozila kupuju uglavnom kompanije koje imaju linije prema inozemstvu i kompanije koje se bave isključivo visokim turizmom, pa zbog zakonskih regulativa i atraktivnijeg položaja na tržištu moraju imati novija vozila. Ipak, kao što se vidi odnos snaga je neravnopravan, pa i dalje preovladavaju gradsko-prigradska vozila, a to znači samo jedno – više vozila sa Euro 3 motorima.
Mi svakako pratimo i dalje situaciju, a novo zbrajanje i analizu ćemo raditi u početkom iduće godine, kada ćemo donijeti izvještaj za zadnje tromjesečje 2017. godine, kao i zbirni izvještaj za cijelu ovu godinu.
Zbirna statistika za treći kvartal:
Neke od prinova možete pogledati u našoj galeriji: