Sve na jednom mjestu o autobusima, prevoznicima i linijama
Prevoznici iz BiH u 2016. godini kupili preko 380 autobusa!
Agencija za identifikacione dokumente, evidenciju i razmjenu podataka BiH je malo kasnila za izvještajem za decembar pa je zbog toga kasnio i ovaj pregled za zadnja tri mjeseca kao i godišnji izvještaj o vozilima koja su po prvi put registrovana u BiH. Ekipa Portala BHBus je izdvojila sve autobuse koji su prvi put registrovani u BiH za period oktobar – decembar 2016. godine.
OKTOBAR
U periodu 01.10. – 31.10.2016. u BiH je stiglo 22 autobusa. Najviše vozila je stiglo u Tuzlu – osam, Banja Luku – pet i u Sarajevo – četiri. Od 22 vozila izdvajaju se dva proizvođača i to, sada već tradicionalno, Mercedes i MAN sa po sedam, dok je značajan rezultat imao i Volvo sa pet vozila. Očekivano, nažalost, najviše je ponovo stiglo vozila sa Euro 3 motorima. Od 22 pristigla vozila njih više od pola, tačnije njih 15, ima motore sa Euro 3 normom, dok tri imaju motore sa Euro 4. Pozitivno je i to što su registrovana čak četiri vozila sa Euro 6 motorom. Ovo znači da su u BiH stizali autobusi koji imaju godinu proizvodnje od 2002. do 2016. godine. Posebno se izdvaja 2005. godina sa sedam vozila. Ono što je obilježilo oktobar jeste i dolazak prvih redizajniranih MAN Lion's Coach autobusa sa Euro 6 motorima u kompanije Transturist Tuzla i Centrotrans-Eurolines Sarajevo.
NOVEMBAR
Period 01.11 – 30.11.2016 označio je pad pristiglih autobusa u odnosu na oktobar, pošto je stiglo ukupno 20 vozila. Prednjači Sarajevo sa šest vozila, a vrijedi još istaknuti i Banja Luku sa četiri vozila. Najbrojniji su bili autobusi sa MANovim znakom – njih ukupno sedam, a istakli su se još i Mercedes sa pet autobusa te Iveco sa tri kombibusa. Što se tiče Euro normi, novembar je bio prilično razočaravajući pošto je od 20 vozila, njih čak 17 bilo sa Euro 3 motorima. Ostala tri vozila su bila sa Euro 5 (jedno vozilo) i Euro 6 motorima (dva vozila). Što se tiče godišta vozila, u BiH u novembru su stizali autobusi koji imaju godinu proizvodnje od 2000. do 2016. godine. Ovaj mjesec su obilježili i dolasci prvih trosovinskih redizajniranih MAN Lion's Coach autobusa u kompaniju Centrotrans-Eurolines Sarajevo kao i dolazak Setre 411 HD u kompaniju Bočac tours iz Banja Luke.
DECEMBAR
Za period 01.12 – 31.12.2016 smo izbrojali 38 vozila koja su po prvi put registrovana u BiH, što je dosta dobar rezultat. Najviše vozila je stiglo u Tuzlu i to deset, dok su zapaženi bili i Prijedor sa četiri te Grude i Mostar sa po dva vozila. Pobjednik decembra je MAN sa 10 vozila, a pratio ga je Mercedes sa 9, dok su Setra, Renault, Neoplan i Iveco imali po tri vozila. Međutim, ne možemo se pohvaliti da smo se brinuli za okoliš uprkos velikom broju CNG vozila u Tuzli, pošto od 38 vozila, njih 24 ima Euro 3 normu, dok Euro 4 ima sedam, Euro 5/EEV pet vozila i samo dva sa Euro 6. Starosna dob vozila koja su dolazila u našu zemlju iznosi od 2000. – 2014. godine. Zadnji mjesec je obilježilo i registrovanje prvog autobusa Crobus Zora, kao i dolazak većeg broja CNG autobusa u GIPS Tuzla.
Neke od prinova možete pogledati u našoj galeriji:
Kada govorimo o ukupnom izvještaju za prošlu godinu mogle bi se uraditi brojne anlize, ali ćemo mi uraditi samo presjek najvažnijih detalja kojih smo se držli i u našim kvartalnim pregledima. Možemo istaći da je u BiH došlo oko 385 autobusa u 2016. godini.
Kada govorimo o gradovima najviše vozila je stiglo u Sarajevo, Tuzlu, Banja Luku, Travnik i Grude. MAN i Mercedes su cijele godine vodili veliku borbu, ali zahvaljujući prije svega Sprinteru, Mercedes je odnio pobjedu za nekih 10-tak vozila od MANa. U poretku proizvođača vrijedi spomnuti još i Setru, Neoplan i Temsu. Također, dobar rezultat je postigao i Iveco prije svega zbog velikog broja kombibuseva. Kada govorimo o prosječnoj starosti vozila, ubjedljivo je najviše bilo vozila iz 2002. i 2003. godine, a prate ih još i 2004, 2005, 2006. i 2008. godina. Razlog tome su prvenstveno gradski autobusi koji su uglavnom nerentabilni da se kupuju noviji. Zanimljivo je istaći i da je donacija GRAS-u doprinijela da imamo i 15 vozila iz 1998. godine, a tu se našlo i jedno vozilo iz 1999. godine. Ove zime skoro da nije bilo grada u BiH, a da nije imao problema sa zagađenjem. Izgleda da će i iduće zime biti problema pošto je od ukupnog broja uveženih autobusa njih 63% sa Euro 3 normom. Vozila sa Euro 2 normom čine 4%, Euro 4 14%, Euro 5/EEV 12%, dok vozila sa Euro 6 normom čine svega 7%.
Na kraju možemo reći da smo zadovoljni sa brojem vozila koja su ušla u BiH. Bilo je tu nekih sjajnih prinova, premijera, prvijenaca. Napravljen je korak naprijed pošto su počela dolaziti i vozila na CNG pogon. Procvat turizma se osjetio na turističkim vozilima, a otvaranje novih linija prema regionu i Evropi su također rezultirale nekim značajnijim nabavkama vozila. Ako nekim čudom Flix bus zaista uđe u BiH, onda u 2017. godini možemo očekivati i preko 400 vozila zasigurno.
Međutim, ono što brine jeste unutrašnji međugradski i gradski saobraćaj, gdje se uglavnom kupuju stara i prilično islužena gradska vozila kao i stariji all-rounderi (vozila koja pet dana rade redovnu liniju, a preko vikenda izlete), o čemu svjedoči i starosna struktra kao i visok procenat vozila sa Euro 3 motorima. Za nadati se da će ova 2017. godina prebaciti cifru od 400 vozila koja će po prvi put biti registrovana u BiH i da će se ostali parametri značajno poboljšati i popraviti.
Mi ćemo sigurno biti tu i pratićemo i dalje sve promjene, prinove, informacije i statistike!
Evo kako je to izgledali po kvartalima:
– BHBus Info: U prva tri mjeseca u BiH stiglo 96 autobusa
– BHBus Info: Nastavljen dobar trend kupovanja autobusa
– BHBus Info: U prošla tri mjeseca u BiH stigao čak 121 autobus!