Jedini na svijetu: VDL Citea DLF-114 autobus

Veliki broj proizvođača autobusa u današnja vremena i nije sklon nekom eksperimentisanju zbog specifičnih uslova tržišta. Međutim, s vremena na vrijeme dese se tako neki slučajevi i neki autobusi koji su jedinstveni i sa zanimljivim pričama. Upravo o jednom takvom ćemo i danas da pišemo, a radi se o autobusu koji nam stiže od holandskog proizvođača VDL Bus & Coach – VDL Citea DLF-114.

Tokom proljeća 2014. godine njemački Berliner Verkehrsbetriebe (BVG) je imao ideju da na određenim linijama testira autobus povećanog kapaciteta, ali zglobni autobusi nisu bili opcija. Tražili su opciju dvospratnog autobusa, koji ima veliki kapacitet, ali na dvije osovine, zbog gabarita na linijama gdje bi vozio. Također, plan je bio i da se modernizira zastarjela flota dvospratnih autobusa i da se istovremeno uštedi na troškovima popravke.

Jedan od zainteresiranih za ovu ideju bio je i VDL Bus & Coach. Iz holandske fabrike je u to doba izlazio gradski asortiman modela Citea – solo i zglob, te nešto rijeđene solo troosovinske izvedbe. Dvospratnog gradskog autobusa nije bilo u ponudi. U ponudi dvospratnih vozila bila je jedino Futura FDD2, koja je bila u međugradskoj i turističkoj izvedbi i na tri osovine. Zbog toga se proizvođač odlučio da iskombinuje ta dva segmenta i napravi novi prototip – dvospratni dvoosovinski autobus koji je dobio ime Citea DLF-114. Naziv Citea je već bio u upotrebi, a DLF je označavao Decker Low Floor, a oznaka 114 je označavala dužinu vozila od 11,4 metra. Autobus je bio visok 4,06 metara i pokretao ga je Cummins ISB 6.7 motor, koji je u kombinaciji sa automatskim ZF Ecolife 6-AP-1200 mjenjačem proizvodio 280 KS (206 kW).

11. avgusta 2015. godine prvi VDL dvospratni autobus Citea imao je svoju svjetsku premijeru u Berlinu i dobio je garažni broj 3093. Sa ovim dvoosovinskim vozilom VDL je imao plan da uđe na tržište dvospratnih gradskih vozila u lokalnom javnom prevozu. BVG je stavio u fokus protok putnika – posebno između donjeg i gornjeg sprata. VDL Citea DLF-114 je zbog toga imala dva stepeništa do gornjeg sprata, a ukupni kapacitet je bio 97 putnika (46 sjedišta na gornjem i 19 (+5) sjedišta na donjem spratu). Prilikom razvoja novog modela VDL je optimalno iskoristio modularni sistem na kome se zasniva cijela serija Citea. Zahvaljujući tome niskopodna konstrukcija je bila lagana i sa malom ukupnom težinom, a to je značilo bolju potrošnju goriva i manje štetnih emisija.

Citea DLF-114 je sa sobom, osim novog dizajna, donijela i neke dodatke i inovacije. Redovi sjedišta na gornjem spratu su imali USB priključke kao standard, što je u tom vremenu bila prava rijetkost. Zauzetost sjedišta se mogla pratiti preko displeja na donjem spratu što je također bila novina. Ulazni prostor je bio opremljen podnim grijanjem. Citea DLF-114 također je predstavila i novi koncept enterijera: podna obloga u ulaznom dijelu, na stepeništu i na gornjem spratu je bila svjetlija, a presvlake sjedišta su dobile novu boju. Za bolju vidljivost na stepenicama i na svim rubovima gazećeg sloja postavljena su LED svjetla, koja je za to doba bila prilično napredna tehnologija. Autobus je bio user-friendly i za slabovidna i slijepa lica pošto su krajevi autobusa u unutrašnjosti bili posebno osvjetljeni, a rukohvati na drugim vratima užljebljeni, tako da je ova kategorija putnika mogla imati bolju orijentaciju prilikom ulaska i izlaska. Strelice postavljene na pod vozila na gornjem spratu označavale su smjer kretanja od prednjeg (uzlaznog) stepeništa do drugog (silaznog) stepeništa, čime se osiguravao optimalan protok putnika.

Nakon početnih nekoliko sedmica rada, vozilo je imalo sudar sa drugim autobusom stanici metroa Mehringdamm. Vozilo je bilo toliko oštećeno da je moralo biti vraćeno proizvođaču na popravku. Odmah je iskorištena prilika da se naprave male modifikacije na vozilu, čiji su zahtjevi postali očigledni u prvih nekoliko sedmica korištenja. To je recimo odnosilo na tehnologiju vrata i raspored USB interfejsa. Oni su prvobitno bili instalirani u području nosača sjedišta. Međutim, iz BVG-a su istakli da će se tamo brzo zaprljati. USB interfejsi su zatim premješteni u područje plafona. Nakon sitnih izmjena i popravke uslijed sudara, vozilo je vraćeno na ulice Berlina.

BVG-ov odgovor na vozilo je bio pretežno pozitivan, sa radionicama koje su pohvalile pouzdanost i lakoću održavanja autobusa. Međutim, kada se u decembru 2016. godine na konferenciji za novinare o politici vozila BVG-a u narednim godinama postavilo pitanje o iskustvima ovog vozila, odgovor BVG-a je bio jasan – Zbog prognoziranog razvoja stanovništva u Berlinu i povezanih brojeva putnika, došlo se do spoznaje da dvoosovinski dvospratni autobusi neće imati budućnost u BVG-u zbog manjeg kapaciteta. Sličan stav pratile su i ostale evropske metropole i gradski operateri, pa se ovaj koncept našao u opasnosti da ostane jedan jedini ikad proizveden.

Od jeseni 2020. godine pa nadalje, postalo je očigledno da će vozilo uslijed nekorištenja uskoro imati oštećenje motora, zbog čega je autobus odvezen u specijaliziranu radionicu. Budući da se popravka ove štete nije smatrala ekonomičnom zbog egzotičnog statusa autobusa, VDL garažnog broja 3093 je povučen iz redovnog autobuskog voznog parka BVG-a u novembru 2020. godine i službeno je deregistrovan u decembru 2020. godine. Od tada pa do početka 2023. godine, autobus je boravio na BVG parkingu čekajući da vidi daljnu sudbinu.

Ipak, tračak nade za ovaj autobus se pojavio 2024. godine kada je došao u ruke kompanije Omnibus Reisedienst “Der Tempelhofer” KG – August Ach GmbH & Co. KG. Ova kompanije je specijalizirana za autobuse s kojim se obilaze znamenitosti grada Berline i to isključivo sa dvospratnim autobusima i inače je bivši podvozar kompanije BVG. Izgleda da je ova kompanija riješila tehničke probleme koje je VDL Citea DLF-114 imala uslijed nekorištenja, dobila je novu šemu, novu namjenu i tako reći novi život. Sa radom je otprilike krenulo negdje polovinom 2024. godine i sada je ponovo na cestama.

Iako nažalost ovaj model nije doživio serijsku proizvodnju, lijepo je vidjeti da je VDL Bus & Coach napravio jedan zaista odličan prototip sa, u to doba, naprednom tehnologijom i opremom te koji vozi i dan dan bez problema.

Share your love
Adnan Omerhodzic
Adnan Omerhodzic
Articles: 1933

Leave a Reply

Vaša email adresa neće biti objavljivana. Neophodna polja su označena sa *