Sve na jednom mjestu o autobusima, prevoznicima i linijama
Novi Mercedes Conecto: Moderan i ekonomičan
Mercedes Conecto je već godinama u službi od Varšave, preko Beograda do Istanbula, od pribaltičkih zemalja preko Moskve, do metropola Bliskog i Srednjeg Istoka. Jedan od najpopularnijih gradskih autobusa nedavno je dobio svoje novo izdanje i to u solo i zglobnoj verziji.
Njegova niskopodna šasija je i dalje pravo igralište za inžinjere i konstruktore, a ovog puta su oni, uz isprobana rješenja koja u prvi plan stavljaju što nižu potrošnju goriva i jeftino održavanje, otišli korak dalje i opremili Conecto brojnim novim tehnologijama, prije svega radi veće bezbjednosti.
Iako su ga zli jezici nazvali Citarom za istočna tržišta, Conecto je u potpunosti nezavisan model, koji se već desetak godina proizvodi u Mercedesovoj fabrici u mjestu Hošdere, nedaleko od Istanbula.
Ipak, nije tajna da ovaj gradski model koristi mnoga tehnološka dostignuća primjenjena na Citaru, a to se posebno vidi na novom modelu. U prošlosti se to pokazalo kao pun pogodak, a ta veza se otkriva već kod dimenzija, prije svega međuosovinskog rastojanja. Naime, ono kod oba modela iznosi 5,900 mm na solo verziji, odnosno između prve dvije osovine na zglobnom, dok je ono između druge i treće osovine 5,990 mm. Čak se i razlika u dužini prepusta ogleda u svega nekoliko milimetara. Conecto je usvojio i čak laganu karoseriju od svog prozapadnjački orjentisanog rođaka.
Sa dužinom od 12,13 metara i troja vrata, Conecto u solo verziji može da primi 101 putnika, odnosno 99, ako je pokretan motorom na prirodni gas, dok je zglobna varijanta duga 18,12 metara i sposobna da primi 148 putnika. Njegov gasni ekvivalent je još izdašniji pošto može da primi čak 158 putnika. Zbog svega ovog je Conecto idealan za prevoz putnika u gradskim sredinama i sredinama sa slabijim kvalitetom ulica i puteva.
U čitavu ovu priču se dobro uklapaju i agregati koji i ovog puta ispunjavaju Euro 6 norme. Solo verziju pokreće Mercedesov OM 936 šestocilindarski, linijski dizel agregat, zapremine 7,7 litara, koji razvija 299 KS. Zglobnu verziju pokreće 10,7-litarski OM 470 motor snage 360 KS i 1,700 Nm obrtnog momenta. Treba naglasiti da su ovo common-rail motori, gdje filter za čestice čađi treba mjenjati svakih 120,000 km, a zamjena ulja je potrebna na svakih 60,000 km. Ova generacija Conecta je po prvi put dostupna i sa NGT motorima na komprimovani prirodni gas snage 302 KS. U tom slučaju Conecto NGT je nešto viši od dizel verzije i njegova visina je 3,388 mm
Sa novom generacijom Conecto se po prvi put može naručiti sa elektronskim programom stabilnosti (ESP). Osim toga, zglobni Conecto G ima dodatni ATC sistem koji limitira savijanje zgloba na 54,5 stepeni na svaku stranu, pri čemu dolazi do minimalne frikcije između elemenata u zglobu. Zahvaljujući tom sistemu, smanjuje se i mogućnost podupravljanja što obezbjeđuje manje trošenje pneumatika, prije svega na prednjim točkovima. Saradnja ESP-a i ATC-a dovodi do još veće bezbjednosti u zglobnom gradskom autobusu, a opcioni dio opreme su i automatski protivpožarni sistemi u motornom prostoru.Iako je već u osnovnoj varijanti udoban i pregledan, vozačev prostor je kod Conecta u ponudi u nekoliko različitih verzija. Testirani model je imao uzdignuto sjedište za čak 60 mm u odnosu na prethodnu generaciju, zbog čega vozač ne samo da ima bolji pregled, već ima određenu i psihološku korist, jer mu se pogled više ne sreće sa pogledima putnika koji ulaze u autobus. prednji dio kokpita je produžen, od čega koristi imaju vozačeve noge, a upravljač i sjedište su podesivi u više pravaca. I instrument tabla je prošla kroz redizajniranje, a očigledno je da komande i prekidači vode porijeklo sa Citara.
Dizajn kabine za putnike nije se mnogo mjenjao u odnosu na model koji napušta scenu. Vertikalni rukohvati su postavljeni po istom principu i izvijaju se ka unutrašnjoj i spoljnoj strani, da bi što manje smetali putnicima. U standardnoj postavci, nasuprot vratima je veliki prostor namjenjen putnicima koji stoje ili invalidima, što je posebno obilježeno. Novitet u ovom slučaju je vezan za osvjetljenje kabine koje je sada LED, ali i zvučnike koji se također nalaze u plafonu autobusa.
Za grijanje su zaduženi bočni grijači u zidovima autobusa, dok su izduvi zdraka na plafonu opcija, a svi imaju unutrašnjost sačinjenu od tekstilnih materijala, što doprinosi smanjenju buke tokom vožnje. Klima uređaj je postavljen na krovu, a osim individualnih opcija, moguće je i da se obezbjedi posebno regulisanje temperature za vozača.
Iako je i Citaro u ponudi na tržištima u razvoju, glavna zvijezda Mercedesovih gradskih autobusa, posebno u istočnoj Evropi, je Conecto, koji je od 2007. godine prodan u više od 3,000 primjeraka. Zahvaljujući dvodecenijskim ulaganjima u razvoj, Mercedesova fabrika u Hošdereu se pokazala kao prava odluka i mjesto na kojem nastaju bestseleri za ovaj dio svijeta. U Turskoj, recimo, Conecto drži 43% tržišnog učešća, u Kazahstanu je petina prodanih gradskih autobusa Conecto, a solo i zglobne verzije ovog autobusa odlično kotiraju i u Poljskoj, Mađarskoj, Bugarskoj i drugim državama istočne Evrope.
U svakom slučaju novi Mercedes Conecto je na testovima pokazao da je, osim ekonomičnosti koja je odlikovala i prethodne generacije, spreman za borbu i sa rivalima koji se, za razliku od njega, prodaju i na tržištima zapadne Evrope. To se prije svega odnosi na udobnost putnika i vozača, ali i na njhovu bezbjednost, pa u Daimleru s razlogom očekuju dobre prodajne rezultate – kao i ranije, prije svega na tržištima istočne i jugoistočne Evrope te Bliskog i Srednjeg Istoka.
izvor: Veliki točkovi