Životne priče o Mercedesovim autobusima

Globalna priča o uspjehu Mercedesovih autobusa je jedinstvena. Četiri eksponata iz Muzeja Mercedesa pričaju svoje jedinstvene priče. Magazin Omnibus pažljivo ih je saslušao, a mi prenosimo tekst.

Kad je društvo Netphener Omnibus Gesellschaft mbH 18. marta 1895. godine pokrenulo prvu autobusku liniju na svijetu s prvim autobusom Carla Benza, niko nije ni slutio da će to novo prevozno sredstvo krenuti stazom trijumfalnog uspjeha. Muzej Mercedesa u Stuttgartu se zbog toga pažljivo posvećuje svojem kotrljajućem blagu koje ne samo da je iz temelja promijenilo mobilnost, nego je i trajno utjecalo na putovanja.

Gradski autobus: Mercedes LO 1112
Godine 1969. vozač autobusa Hector Prieto zajedno sa svojim kolegama kupuje model LO 1112 i time uvodi liniju 6 u Buenos Airesu. To nije ništa neobično, jer u to vrijeme u Buenos Airesu nema gradskih prevozničkih poduzeća. Zato su se vozači udružili i, svaki s po jednim autobusom, omogućili redovan prevoz na jednoj liniji: tako su rođeni autobusi za zajednički prevoz (tzv. colectivos). Oni predstavljaju okosnicu javnog prevoza putnika u gradskom saobraćaju, jer voze po ustaljenom rasporedu na koji se putnici mogu osloniti.

“Za njih su karakteristični mnogobrojni simboli sreće naslikani na vanjskoj strani.”

Šaroliki dizajn istodobno je i reklama. Jer na unosnim linijama kroz argentinski glavni grad ne vozi samo jedna kompanija, postoji više konkurentnih grupa. Svaki „colectivo” svojom upadljivošću i privlačnošću pokušava privući što više putnika. Karakteristični su po mnogobrojnim simbolima sreće naslikanima izvana, ali i u samom vozilu, igraćim kartama i kockicama ili mađioničarskom priboru. Tako je autobus postao srećonoša, kako za vozača tako i za putnike.

Model LO 1112 konstruiran je na njemačkom podvozju za teretna vozila s karoserijom autobusa tipičnom za Argentinu, a proizveden je u pogonu Mercedesa u Buenos Airesu. Taj pogon osnovan je prije gotovo 70 godina i najstariji je inozemni pogon poduzeća. Daleko najveći broj „colectivosa” odlučuje se za Mercedesov autobus – udio na tržištu već desetljećima iznosi gotovo 90 posto.

Prieto je 1984. godine iz svoje flote povukao ovaj dragulj nakon 15 godina službe. Godinama je raskošni LO 1112 stajao u skladištu. Kad je Mercedes planirao novu zgradu muzeja u Stuttgartu i tražio eksponate s posebnom životnom pričom, Prieto, tada već uspješan autobuski prevoznik s velikom flotom vozila i dugogodišnjom tradicijom, krenuo je u akciju: 1999. godine u potpunosti je obnovio autobus koji se sada predstavlja u starom sjaju. Ovaj dragulj već je iste godine krenuo na put brodom prema Evropi i dokotrljao se vlastitim snagama u Stuttgart te je od oktobra 2000. godine dio kolekcije vozila Mercedes-Benz Classic.

Luksuzni izletnički autobus: Mercedes-Benz O3500
Pedesetih godina prošlog stoljeća na daleki put iz gradova do omiljenih destinacija za odmor putovalo se modelom Mercedes O3500. Taj je model bio simbol za novi početak i želju za vraćanjem u normalu, jer je to prvi Mercedesov autobus konstruiran nakon završetka rata. Tada je još bio osmišljen kao klasični model s dugim poklopcem motora na podvozju teretnog vozila. U različitim varijantama postojao je kao linijski i izletnički autobus. Vozilo izloženo u Stuttgartu luksuzni je izletnički autobus s ostakljenim rubom krova kakav se 50-ih godina koristio i za putovanja u Italiju.

“Model O 3500 prvi je Mercedes-Benzov autobus konstruiran nakon završetka rata.”

Njegova je posebnost ogromni platneni pomični krov koji dolazi do izražaja pri razgledavanju grada i na turama kroz spektakularne krajolike. Zapremina 6-cilindarskog motora iznosi čak 4580 kubičnih centimetara, međutim vozač se mora snaći sa samo 90 konjskih snaga što zahtijeva anticipativan stil vožnje. Ipak, autobus izvrsno odgovara vremenu u kojem je proizveden: moto je glasio “putovanje, a ne jurnjava”, ni traga savremenoj hektičnoj užurbanosti.

Ovaj autobus je na našim prostorima proslavio film “Ko to tamo peva”. Ako neko ima da ga nije gledao, svakako preporuka, a o tužnoj sudbini ovog autobusa se raspravljalo prije par godina, ali izgleda da do restauracije nije došlo.

Svjetski prvak među autobusima: Mercedes O302
Mercedes O302, izložen u Muzeju, autobus je koji je ispisao sportsku historiju. Za vrijeme održavanja Svjetskog fudbalskog prvenstva u Saveznoj republici Njemačkoj 1974. godine Mercedes je igračima i dužnosnicima stavio na raspolaganje 72 autobusa od kojih je 16 bilo luksuzno opremljenih izletničkih autobusa modela O302 za fudbalske ekipe. Ekstravagantna oprema uključivala je klima-uređaj Thermo King na krovu, kuhinju i WC. Na autobusima je velikim slovima bilo ispisano ime države igrača, a bila je naslikana i pripadajuća nacionalna zastava. U autobusu njemačke reprezentacije svako je sjedalo nosilo pločicu s imenom igrača.

Više o ovom “fudbalskom” modelu smo pisali prošle godine: Mercedes: Maksimalni komfor za igrače i 1974. godine, a interesantno je da se ovaj autobus proizvodio i u Jugoslaviji pod licencom Mercedesa i to u tri fabrike.

Standardni linijski autobus: Mercedes O305
Značaj linijskih autobusa povećao se s porastom saobraćaja u gradovima. Komunalnim prevozničkim kompanijama trebalo je sve više vozila pa je rasla i potreba za standardiziranjem. Model O305 pripada prvoj generaciji standardnih linijskih autobusa kojom je 1967. godine počelo ujednačavanje tipova autobusa korištenih u linijskom saobraćaju. Iako model izložen u Stuttgartu na prvi pogled može djelovati nezamjetljivo, bio je jedan od kamena temeljaca uspjeha i značaja koji autobusi danas imaju.

“Model O305 prešao je više od milion kilometara.”

Izložak odražava svoj radni vijek. Gotovo ispolirane ulazne stepenice svojom izlizanošću govore o milionima cipela koje su se svakodnevno vozile autobusom do posla, kuće ili u posjet prijateljima. Dok pogledom prelazimo preko originalnih plišanih presvlaka, zamišljamo ko je sve tamo sjedio. Ipak je kompanija Stuttgarter Straßenbahnen AG (SSB) 15 godina koristilo ovaj muzejski autobus – od 1980. do 1995. Pritom je model O305 prešao više od milion kilometara.

Share your love
Adnan Omerhodzic
Adnan Omerhodzic
Articles: 1891