Sve na jednom mjestu o autobusima, prevoznicima i linijama
Irizar radi na visokopodnom autobusu na vodik
Među finalistima za Sustainable Bus Awards 2024, ističe se jedan model: Irizar i6S Efficient Hydrogen. Niko nikada ranije nije čuo za to. Sliku je dostavila baskijska grupa prije nekoliko dana i uključena je u komunikacijske materijale koje je objavila organizacija dodjele nagrade. Za sada nisu objavljene nikakve dodatne informacije, ali nije teško osvrnuti se i pretpostaviti odakle takav projekat može doći.
Kao što je dokazano planovima većine proizvođača teških kamiona, tehnologija vodikovih gorivih ćelija sve više postaje poželjna opcija za “post-dizelsku” budućnost u dugolinijskim operacijama. Prema izvještaju Interact Analysis, procjenjuje se da 74% visokopodnih autobusa neće biti elektrificirano 2030. godine u EMEA regiji (Europe, Middle East, Africa). U tom segmentu ćemo za nekoliko godina uglavnom vidjeti planove, ciljeve i pilot projekte.
U Evropi su do sada najavljene tri inicijative usmjerene na razvoj autobusa na gorive ćelije. Prvo, FlixBus je pokrenuo HyFleet projekat u saradnji sa partnerima Freudenberg Fuel Cell e-Power Systems i ZF 2021. Cilj projekta je sprovođenje istraživanja i unaprijeđenje tehnologije gorivih ćelija i da do 2024. na linijama velike udaljenosti budu hidrogenski autobusi na evropskoj mreži. Zahtjev za minimalni domet je 450 km po jednom punjenju. Tada su najavili da će se projektu ubuduće pridružiti i evropski proizvođač autobusa.
U intervjuu za časopis Sustainable Bus iz februara 2022., Michael Milch, direktor upravljanja programom u Freudenberg Fuel Cell e-Power Systems GmbH, naglasio je FlixBusovo prepoznavanje potrebe za prilagođavanjem tehnologije gorivih ćelija za teške primjene. Milch je naglasio da postojeća tehnologija gorivih ćelija prvenstveno potiče od tehnologije putničkih automobila, sa tipičnim životnim vijekom od 5.000 do 8.000 sati. Međutim, sektor za teška opterećenja zahtijeva veću izdržljivost: on kaže da je Freudenberg razvio namjenski pristup dizajnu za teška opterećenja kako bi ispunio ovaj zahtjev, ciljajući minimalni vijek trajanja od 35.000 sati.
Drugo, projekat CoacHyfied, koji vodi pružalac usluga FEV Group, pokrenut je u martu 2021. godine. Sa partnerima kao što su Ballard Power Systems, ElringKlinger, Otokar, Engie i Ford Otomotiv Sanayi A.Ş, turska Fordova podružnica, projekat okuplja stručnost iz različitih sektora za pokretanje napretka u tehnologiji gorivih ćelija. Predviđeno je da ukupno trajanje projekta bude pet godina. U toku CoacHyfied projekta, istraživaće se dva tipa autobusa: OEM bazirani, novoproizvedeni autobusi na gorive ćelije i postojeći autobusi koji su pretvoreni na pogon na gorive ćelije.
Na kraju, Daimler Buses je najavio svoju namjeru da ponudi potpuno električne autobuse pod svojim brendovima Mercedes i Setra do kraja ove decenije. Da bi ubrzao proces razvoja, Daimler Buses je formirao projekat Electrified Coach (ELCH) u saradnji sa istraživačkim institutima i stručnjacima iz industrije. Projekat, koji finansira njemačko savezno ministarstvo za ekonomska pitanja i klimatske mjere, ima za cilj stvaranje modularnog pogona i razvoj dva demonstracijska vozila bez emisija u naredne četiri godine.
Da se vratimo na Irizar autobus sa gorivim ćelijama – Irizar i6S Efficient Hydrogen. Grupa je dostavila ovaj model na razmatranje u javnom pozivu koji svake godine pokreće nagradu za održivi autobus. Iako ovo nije navedeno, niti potvrđeno od strane OEM-a ili drugih partnera, čini se da će biti uključeno u HyFleet projekat od strane Flixbusa, jer ime proizvođača još uvijek nije poznato.
Datumi su usklađeni: pravila Sustainable Bus Award propisuju da nominovani modeli moraju biti na tržištu do kraja godine na koju se nagradno izdanje odnosi (SBY 2024. biće dodijeljen u oktobru u Busworld Europe). Projekat FlixBus ima za cilj da do 2024. godine na evropskoj mreži budu hidrogenski autobusi za velike udaljenosti.