Sve na jednom mjestu o autobusima, prevoznicima i linijama
BHBus Info: U prošla tri mjeseca u BiH stigao čak 121 autobus!
Agencija za identifikacione dokumente, evidenciju i razmjenu podataka BiH, objavljuje redovno i detaljno podatke o vozilima koja su prvi put registrovana u BiH. Nakon što smo radili statistički pregled autobusa koji su registrovani u BiH po prvi put za prva dva kvartala, trend smo nastavili i u trećem kvartalu. Ekipa Portala BHBus je izdvojila sve autobuse koji su prvi put registrovani u BiH za period juli – septembar 2016. godine. Veliki broj ovih autobusa smo i sami popratili što informacijama što slikama na forumu u temi Prinove u firmama.
JULI
U periodu 01.07 – 31.07.2016. u BiH je stiglo 29 autobusa. Najviše vozila je stiglo u Banja Luku – pet, pa u Sarajevo – četiri i u, pomalo iznenađujuće, Laktaše – tri. Od 29 vozila izdvajaju se dva proizvođača i to Mercedes, sa devet vozila, i MAN, sa sedam, dok su stali ubilježili po jedno ili dva vozila. Od 29 pristiglih vozila njih više od pola, tačnije njih 16, ima motore sa Euro 3 normom, dok po četiri imaju motore sa Euro 4, 5 i 6, a samo jedan sa EEV motorom. Ovo znači da su u BiH stizali autobusi koji imaju godinu proizvodnje od 2001. do 2016. godine. Posebno se izdvaja 2016. godina sa 7 vozila, ali se ovdje uglavnom radi o kombi vozilima što znantno umanjuje činjenicu. Realno stanje je prikazano kroz podatak da je najviše pristiglih vozila iz 2001. (4 vozila) i 2002. godine (5 vozila). Ipak juli nam je ostao u lijepo pamćenju po isporuci prvog MAN Lion's Intercity autobusa u BiH, a ukupno trećeg na Balkanu.
AUGUST
U periodu 01.08 – 31.08.2016 letvica pristiglih autobusa je povećana u odnosu na juli, pa je stiglo ukupno 37 vozila. Prednjači Sarajevo sa 13 vozila, a vrijedi još istaknuti i Čitluk te Banoviće sa po tri vozila. Najbrojniji su bili Mercedes autobusi kojih je stiglo 24. MAN je zadržao isti rezultat kao i u julu, a bio je zapažen i Neoplan sa 4 vozila. Što se tiče Euro normi, august je bio pomalo skandalozan zbog činjenice da je Ministarstvo za promet i komunikacije dozvolilo registraciju 10 Mercedes O345 GRASu koji su Euro 2. Osim toga, broj vozila sa Euro 3 motorima je bilo 18, sa Euro 4 pet vozila, a sa Euro 5 i EEV po dva. Nažalost, u augustu nije bilo registrovanih vozila sa Euro 6 motorom. Ovo znači da su u BiH stizali autobusi koji imaju godinu proizvodnje od 1998. do 2011. godine.August su kako smo već napisali, obilježila vozila za GRAS kojem su vozila zaista potrebna, ali je pitanje da li su mu ovakva vozila potrebna. Novo pitanje koje se nameće jeste odnos Ministarstva prema ostalim prevoznicima u BiH koji redovno ispunjavaju svoje obaveze prema državi, sa naglaskom na drugog gradskog prevoznika u Sarajevu, prevoznike u Banja Luci te gradskog prevoznika u Tuzli, koji su očito u podređenom položaju, ali to je za neku drugu analizu. S druge strane, veliki bum i pozitivno iznenađenje priredili su vlasnici kompanije Prevoz putnika iz Zavidovića, koji su kupili prvi Neoplan Skyliner N1222 u Bosni i Hercegovini.
SEPTEMBAR
Za period 01.09 – 30.09.2016 se moglo očekivati povećan broj vozila zbog početka školske godine, međutim ono što se desilo vjerovatno ni najveći optimisti nisu mogli očekivati. Naime, u ovom mjesecu u BiH je registrovano 55 vozila, što je apsolutni rekord u dosadašnjoj godini! Najviše vozila je stiglo u Tuzlu i to čak 21, dok su zapaženi bili i Tešanj sa šest, odnosno Sarajevo sa pet vozila. Apsolutni pobjednik septembra je MAN sa 19 vozila, prati ga Mercedes sa 12, a zapažneni su bili i Neoplan te Setra sa po osam vozila. Međutim, ne možemo pohvaliti da smo se brinuli za okoliš uprkos velikom broju CNG vozila u Tuzli pošto od 55 vozila, njih 29 ima Euro 3 normu, dok Euro 4 ima četiri, a Euro 5 11 vozila. Ipak, raduje činjenica daje registrovano i šest novih vozila sa Euro 6 motrima i to zahvaljujući kompaniji Kantić toursitik i njegovoj kupovini 6 dvospratnih Setri 431 DT. Zadržana je ista starosna dob vozila kao i u julu (2001 – 2015).Ono što je svakako pozitivno jeste činjenica da broj autobusa pristigao u ovom periodu pokazuje da bh. prevoznici idu polako naprijed. Doduše, ne ogromnim koracima, ali ipak je vidljiv napredak. Najznačajnije kupovine su bile novih Setri 431 DT i novog MAN Lion's Intercity autobusa, a ne možemo da ne spomenemo i CNG vozila u GIPS Tuzla, čiji vozni park sada broji zaista veliki broj ekološki prihvatljivih vozila. S druge strane, i dalje zabrinjava veliki broj vozila sa Euro 3 motorima koji su jedva iznad zakonske granice, ali koja su još uvijek finansijski prihvatljiva što je i uslov broj jedan pri kupovini. Također, ekološki prosjek kvari i diskutabilna donacija vozila GRASu, koja nisu imala zakonsko uporište za registraciju, ali gdje prestaje razum i logika počinje Bosna i Hercegovina.
Mi svakako pratimo i dalje situaciju, a novo zbrajanje i analizu ćemo raditi u početkom iduće godine, kada ćemo donijeti izvještaj za zadnje tromjesečje 2015. godine, kao i zbirni izvještaj za cijelu ovu godinu.
Neke od prinova možete pogledati u našoj galeriji: